בתמונה: ברכת יעקב לאפרים ומנשה
פרשת "ויחי מסיימת את ספר בראשית ומכילה בתוכה את ברכת יעקב לבני יוסף אפרים ומנשה, כמו גם את ברכתו לכלל בניו. בברכתו לאפריים ומנשה עושה יעקב אקט מוזר הוא משכל את ידיו כך שיד ימין מונחת על ראשו של הבן הצעיר של יוסף אפרים, ויד שמאל שלו על ראשו של הבכור מנשה – מדוע הוא עושה זאת? איך מתחברים הדברים למורשת של מנדלה ולעתידה של ישראל. קיראו את דבר התורה לפרשת "ויחי" מאת הרב אבי נוביס-דויטש
יעקב מתפכח
יעקב משכל את ידיו כך שיד ימין מונחת על ראשו של הבן הצעיר של יוסף אפרים, ויד שמאל שלו על ראשו של הבכור מנשה כי הוא (יעקב) מתפכח. יעקב מבין כי אין חשיבות לבכורה אותה בכורה שקנה מאחיו בנזיד עדשים, ושניתנה לאביו (יצחק) אף שלא היה הבכור לאביו. כך גם בדור צאצאי יוסף הברכה המובחרת ניתנת לצעיר ולא לבכור. יעקב מנסה לומד אותנו כאן כי הבין את הלקח וכי אין מקום להעדיף על בסיס בכורה, וכי גם הוא שהשיג את הבכורה ואת הברכה מסיים את חייו באמירתו לפרעה שחייו היו "מעט וקשים".
דברים דומים נראים בתהליך שחל על יוסף, יוסף שתיאור חייו נפתח למעלה בהיותו הבן הנבחר מושלך אל הבור, מתרומם בבית פוטיפר ומושלך שנית אל בור בית הסוהר ובשלישית הוא מתרומם ולא נופל. בעיני הסיבה להיעדר הנפילה היא היותו משנה למלך, לא עוד שליט על הכל יש מלך מעליו. אמנם הוא גדול ממנו רק בכסא, אך כסא זה מבטא בדיוק את אותו פער בין בכורה שכבוד בצידה, לשלטון שאתגר ותפקיד בצידו.
צפו: הנשיא אובמה מספיד נלסון מנדלה המנוח:
ממורשת מנדלה לעתיד ישראלי חדש
בימים אלו אנו מספידים את נלסון מנדלה, הביוגרפיה שלו מורכבת ויש בה ודאי גם מעשים שאינם ראויים להערכה. גדולתו של מנדלה הייתה בכך שגם כשקבל את השלטון לא לקח איתו כדי להיות בכור ונבחר, אלא בכדי להוביל את דרום אפריקה לפיוס ולעתיד משותף לכל תושביה.
ישראל 2013 נמצאת בצמתים רבים בהם היא צריכה לבחור בין בכורה בחירה, לבין משנה למלך שלוקח אחריות על כולם, ואינו מחפש כבוד לעצמו. ישראל צריכה לשבת שוב עם נציגות הבדואים ולהסדיר יחד אתה את הפתרון להתיישבותה בנגב, וכך ישראל צריכה לא להקשות את הלב כלפי המהגרים שחוצים את גבול מצרים אליה. יהי רצון שלא נצטרך לחוות חיי "מעט ורעים" לפני שנבין שבכורה אינה מרימה מעם, אלא מטילה עליך עול.
שבת שלום!
הרב אבי נוביס-דויטש