איך נולדה טענת ה"פולשים"? על שיטת המקרקעין הבדואית ›

שיטת הבעלות הבדואית במקרקעין וההתכחשות לה – זה הבסיס להבנת תוכנית פראוור והטענה כי הבדואים פולשים

למה רואים בבדואים פולשים שמשתלטים על אדמות לא להם?

"הוועדה לענין ברור שאלת בעלות קרקעות הבדואים בנגב" ב-1952:

למרות שלא היו בידם תעודות רשום, השלטונות, הן התורכים והן הבריטים, הכירו בעובדה זו […] כך שבענין זה ישנם מאות תקדימים, ואנו סבורים שממשלת ישראל לא תוכל, ואינה צריכה, להתעלם מהם."

ובכן: עם הקמת ישראל התנערה הממשלה מההיסטוריה של המוסדות הציונים, המשטר הבריטי, המשטר העות'מני וממסקנות הוועדה שמינתה, שהכירו כולם בשיטת הבעלות הבדואית המסורתית במקרקעין. זו שיטת רישום ותיעוד בעלות באופן סדור ומסורתי בחברה הבדואית; אדמות שלא נרשמו בזמנו אצל המשטר העות'מני והבריטי.

עם קום המדינה, פתאום קרקעות שהיו עליהן תעודות בעלות לפי השיטה הבדואית נחשבו ל"אדמות מדינה", והבדואים, שהיו בעלי הקרקע גם בעיני המוסדות הציוניים עד 1948, נהפכו לפתע ל"פולשים".


ראשית, יש לומר שלשם פתרון הסכסוך בין הבדואים למדינה העבר בעקרון פחות חשוב. הכפרים הבדואים קיימים כיום, הם הווה, והם יושבים על שטח זעיר מהנגב (אפילו לפי נתוני הימין הקיצוני). מה שחשוב הוא העתיד – תוכנית חלופית ומוסכמת להסדרת הכפרים הבדואים ללא גירוש, שתעמוד תוך שנים ספורות בסטנדרטים של תוכנית המיתאר הארצית. אך הממשלה מתעלמת מהווה ומהעתיד ופונה לעבר בטענה שהבדואים פלשו לאדמות לא להם. אז הבא נחזור לעבר ונבדוק זאת.


ב-1920, קבע הגוף הציוני המרכזי בזמנו, "הכשרת היישוב" כי בידי הבדואים כ-2.6 מיליון דונם בנגב הצפוני, מתוכם מעל למיליון דונם גם מעובדים (דהיינו אינם של נוודים, אלא של חקלאים יושבי קבע). כיום תובעים הבדואים 650 אלף דונם. בסקר המקרקעין המקיף הזה קבעה "הכשרת היישוב" כי הבדואים לא רשמו ברובם את אדמותיהם אצל רישום המקרקעין העות'מני, אלא ניהלו שיטת רישום מקרקעין משל עצמם.


יש להבין שהיסטורית הייתה לבדואים אוטונומיה כמעט מלאה בנגב, והם עצמם היו הממשל והמשילות. גם העות'מנים, ששלטונם היה רופף וחלקי, וגם הבריטים הכירו באוטונומיה של הבדואים לנהל את רישום המקרקעין שלהם.

כותב ששון בר צבי, מושל צבאי בנגב מיולי 1966 אל "מפכל אגמ/ממשל צבאי בנושא "בעית הקרקע של בדואיי הנגב":

"הקרקע בנגב, שלא כבשאר חלקי הארץ, לא נרשמה ע"י ממשלת המנדט בספרי האחוזה (טאבו). הבדואים, שנמנעו מלרשום את קרקעותיהם, לא סבלו במיוחד מאי רישום הקרקעות כי השלטונות הכירו בבדואים ובזכויותיהם לקרקע, דבר שבא לידי ביטוי ברישום כל הקרקעות בספרי תשלום מסים ("דפתר חבאל") והסכמת השלטון להכיר בהעברת קרקע מבדואי לבדואי אחר כבחכירה חוקית, ובהסכמה לרשום את הקרקע בספרי האחוזה על שמו של הקונה (בדרך זו רכשה הקרן הקיימת אלפי דונמים ורשמה אותם על שמה)"


ישראל מצהירה שהיא מחוייבת לעיקרון הבינלאומי של "הרציפות המשפטית", לפיו מדינה חייבת להמשיך את העקרונות המשפטיים שקדמו להקמתה (בהקשרים שונים שעשויים לפגוע באוכלוסייה שהתקיימה לפני כינונה של המדינה). אך היא לא נוהגת כך, שהרי כאמור העות'מנים והבריטים הכירו דה-פאקטו בשיטה הבדואית לרישום בעלות במקרקעין כשיטה התקפה. אפילו מול ההיסטוריה הציונית היא חוטאת ולא ממשיכה את ההכרה בשיטת הבעלות הבדואית.

האם שיטת הרישום והבעלות של הקרקעות לפי המסורת הבדאית היא שיטה מסודרת ורצינית?

כך כתבו על השיטה הבדואית המסורתית לרישום בעלות במקרקעין:

"הוועדה המצומצמת לענין בירור שאלת בעלות קרקעות הבדואים בנגב" כתבה ב 20.10.1952 אל שר המשפטים:

"למרות שלא היו בידם תעודות רשום, השלטונות, הן התורכים והן הבריטים, הכירו בעובדה זו … הרי ידועה העובדה שבתקופת שלטון המנדט, נרשמו שטחים ניכרים מאד בשמם של הבדואים [ע"י השלטונות], על יסוד הוכחות ששטחים אלה היו נעבדים על ידם במשך תקופת התישנות, וחלק חשוב של אדמות אלה הועברו [בעת מכירה ליהודים], לאחר רשומן, לקרן קימת, לחברות יהודיות אחרות, וכן ליהודים פרטיים. כך שבענין זה ישנם מאות תקדימים, ואנו סבורים שממשלת ישראל לא תוכל, ואינה צריכה, להתעלם מהם."

יוסף ויץ, ממנהיגי הציונות, מראשי הקק"ל ולימים מנהל מינהל מקרקעי ישראל, 25.11.1948 [מתוך- "יומני ואגרותי לבנים" יצא ב-1965] מאשר את תקפותה של שיטת הבעלות הבדואית המסורתית:

"בתקופה התורכית לא חל רישום של אדמות הנגב. הבעלות על הקרקע נסתמכה על מסורת שנרשמה ב'דפתארות', [דהיינו] פנקסים שהיו שמורים בידי השייח'ים והמוח'תארים. כל פעולה משפטית בקרקע נרשמה בדפתראות והבדווים התייחסו אליה בכבוד ואמון".

החוקרת פרופ' רות קרק, (שהייתה עדה מטעם המדינה ונגד הבדואים):

"בסוף 1920… נתברר כי כל אדמות הנגב שייכות לשבטי הבדוויםאין הממשלה [ממשלת המנדט הבריטי] רשאית להעביר את הקרקעות  [של הבדווים] לרשותה, שכן כאן לא באו מעולם לידי שימוש חוק הקרקעות ותקנת ה-'מחלול'…" [זו הכרה בשטת רישם מקרקעין עצמאית מהרישום הטורקי ואחריו הבריטי].

יהודים גם רכשו לפני קום המדינה קרקעות מבדואים על בסיס הכרה בשיטת הבעלות הבדואית המסורתית:

למשל: רכישת המקרקעין היהודית הראשונה ב-1913 של אדמות קיבוץ רוחמה משבט העטאונה, אושרו ונרשמו על-ידי העות'מאנים בדיעבד.

אם כן בכירים בתנועה הציונית מציינים בפירוש כי 1. התקיימה שיטה בדואית סדורה לרישום בעלות במקרקעין, 2. העות'מנים והבריטים הכירו בה, 3. הקרקעות שנרשמו במסגרתה נרחבות בהרבה ממה שהבדואים תובעים היום.

טרם השכתנעם? הנה עוד עובדות:

מפת מאהלי הקבע הבדואים של הממשל הבריטי בהשוואה למפת היישובים הבדואים כיום, ראו את ההתאמה הגבוהה [כל משולש ורוד הוא אוהל בתקופת המנדט הבריטי, והסימונים האדומים הם יישובים כיום]: אז מה אתם אומרים? פלשו לעוד שטחים או דווקא הצטמצמו?

אם קרקעות האזור היו 'מתות' (נטולות בעלים), בעיני העות'מנים, כפי שטוענת כיום המדינה, לא היה צורך לרכוש אותן. אך העות'מאנים התייחסו אליהן כקניינן של השבטים ואף רכשו קרקעות לבניית העיר המודרנית באר שבע משבט המוחמאדין (ממטה העזאזמה) ב-1899 (ברסלבסקי, 1950; אל-עארף, 2000; גרדוס ושטרן, 1979; קרק, 2002). החוקרת האחרונה, פרופ' רות קרק, אף הייתה עדה מומחית מטעם המדינה נגד הבדואים. כך שקשה לחשוד בה בהטייה לטובת האינטרס שלהם.

לפי החוקרים פורת, קרק, וגרנובסקי, עד 48', רשמו יהודים במשרדי הטאבו 65 אלף דונם של אדמות שרכשו מבדווים, הליך שחייב ראשית רישום של הקרקע ע"ש הבדווים, והיווה הוכחה לכך שהשלטונות הכירו בבעלויות המסורתיות.

מחקר נוסף מצא כי בניגוד לנטען, חוקי המקרקעין הבריטים והעות'מאנים, מעולם לא שללו את בעלות הבדווים בקרקע והרי דרכם אישרו הבריטים מכירות של עשרות אלפי דונמים מהבדווים לארגונים יהודיים לפני קום המדינה. (יפתחאל, קדר ואמארה, 2012).

השוו זאת לעמדת המדינה שמתבססת על 'הלכת הנגב המת'. זאת לפי דו"ח משפטנית הימין פליאה אלבק כי הנגב אדמה 'מתה', כלומר ללא בעלים, עוד מתקופת העות'מנים. עמדתו של מי תואמת את העובדות ואת ההיסטוריה הציונית? עמדת המדינה או שמא עמדת הבדואים?

לעוד עובדות על נוכחות הבדואים בנגב כיושבי קבע מזה כמאה שנים ויותר, קראו כאן.

—-

רוב המובאות והעובדות הן מקורות ראשוניים שנאספו על ידי פרופ' אורן יפתחאל, ד"ר סנדי קדר וד"ר אחמד אמארה, ממחקרם "עיון מחודש בהלכת הנגב המת" 2012). אנו מדים להם מאוד על הזכות להשתמש במידע.

 

תגיות: ,

אודות רבנים למען זכויות האדם

רבנים למען זכויות האדם הוא הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה מעל מאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות.