[המידע באדיבות פרופ' אורן יפתאל, ד"ר סנדי קדר וד"ר אחמד אמארה, והוא מבוסס על מקורות ראשוניים.]
מסמכים ויומנים של מנהיגים ומוסדות ציונים מראים כי הרבה לפני קום מדינת ישראל: 1. הנגב היה מיושב; 2. הבדואים היו ידידותיים לעולים הציונים; 3. היו בבעלות הבדואים קרקעות רבות; 4. הציונים הכירו בשיטת הבעלות הבדואית המסורתית; 5. שטחים רבים היו מעובדים על ידי הבדואים – דבר המקנה חזקה בקרקע לפי החוק העות'מני התקף עד היום.
זלמן דוד ליבונטין, סוף המאה ה-19, מתוך "לארץ אבותינו":
מציין את היחס הידידותי של הבדואים למשלחת ציונית, ואת נכונותם למכור להם בזול קרקעות רבות, כך שיישבו ליד הבדואים. המשלחת המליצה כי מרבית ההתיישבות היהודית צריכה להיעשות בנגב, בשל ריבוי הקרקעות שהבדואים מוכנים למכור. איך אנו גומלים לבדואים כיום?
זלמן דוד ליבונטין, 1936:
"ונלך בדרך מעזה כארבע-חמש שעות הלוך וסבוב שדות ושכונות בדווים, ונבוא עד נחל גרר לפנות היום… ומשני עברי הנחל נטויות שורות-שורות אוהלי בדויים רועי צאן. אילנות אין שם וכל הכיכר זרועה חיטה ושעורה." (ליבונטין, 37 :1936).
מנחם שינקין, ממנהיגי היישוב הציוני, בעקבות מסע לנגב ב-1912:
"במוצאי שבת עם חשכה עזבנו את מקום תחנתנו ונלך צפונה-מזרחה בדרך באר שבע… פה ושם נמצאים משכנות הערביים, שהן כעין תערובת של בתים, צריפים ואוהלים… דרך רחבה וטובה למסע עגלות עוברות בין שדות תבואות, זרועים שעורה, חיטה ותירס שהביאה אותנו על גבעת העיר באר שבע… בערב הזמין אותנו פקיד החבל לסעודה… שוחחנו על התפתחות העיר… האדמה מסביב פורייה. שדות תבואה למכביר…"
יוסף ויץ, ממנהיגי הציונות, מראשי הקק"ל ולימים מנהל מינהל מקרקעי ישראל, 25.11.1948 [מתוך- "יומני ואגרותי לבנים" יצא ב-1965] מאשר את תקפותה של שיטת הבעלות הבדואית המסורתית:
"בתקופה התורכית לא חל רישום של אדמות הנגב. הבעלות על הקרקע נסתמכה על מסורת שנרשמה ב'דפתארות', [דהיינו] פנקסים שהיו שמורים בידי השייח'ים והמוח'תארים. כל פעולה משפטית בקרקע נרשמה בדפתראות והבדווים התייחסו אליה בכבוד ואמון".
החברה להכשרת היישוב, 1920 – 2.6 מיליון דונם בבעלות בדואית
החברה להכשרת היישוב ארגנה את הסקר הציוני המקיף הראשון של אדמות הנגב, שפורסם ב-1920 [וזמין כעת באתרינו לעיון הציבור כמו גם בארכיון הציוני]. על הסקר חתום ד"ר יעקב טהון, שהיה מנהל החברה ולפני כן מנהל המשרד הארישראלי של ההסתדרות הציונית וחבר בהנהלתה. בסקר חשוב זה, חוקרי החברה סוקרים את מצבת השבטים, העיבודים החקלאיים והבעלות בקרקע. ומסקנות הסקר ברורות – חלקים גדולים של אזורי הנגב מיושבים, מעובדים ונמצאים בבעלות בדווית. בדוח מצוין שבאזורים המקיפים את בארשבע נמצאים 2,660,000 דונם בבעלות הבדווים, לפי שיטת הבעלות הבדואית המסורתית, ושכ-35% מהם מעובדים.
החוקר אליהו אפשטיין (אילת), 1939:
מציין כי בנגב הצפוני עובדו באופן "פרמיטיבי" (כלשונו) בין 2.1 ל-3.5 מיליון דונם של דגנים (Eliahu Epstein, Bedouin of the Negev, 71 Palset. Explor. Q. 59, 70[1939]). אדמה מעובדת 10 שנים היא לפי החוק העות'מני – התקף עד היום – בחזקת המעבד. כיום תובעים הבדואים 650 אלף דונם בלבד.
יהודים רוכשים קרקעות מבדואים על בסיס הכרה בשיטת הבעלות הבדואית המסורתית:
רכישת המקרקעין היהודית הראשונה ב-1913 של אדמות קיבוץ רוחמה משבט העטאונה, אושרו ונרשמו על-ידי העות'מאנים בדיעבד.
הוועדה המצומצמת לענין ברור שאלת בעלות קרקעות הבדואים בנגב" ב 20.10.1952 אל שר המשפטים:
" למרות שלא היו בידם תעודות רשום, השלטונות, הן התורכים והן הבריטים, הכירו בעובדה זו … הרי ידועה העובדה שבתקופת שלטון המנדט, נרשמו שטחים ניכרים מאד בשמם של הבדואים, על יסוד הוכחות ששטחים אלה היו נעבדים על ידם במשך תקופת התישנות, וחלק חשוב של אדמות אלה העברו, לאחר רשומן, לקרן קימת, לחברות יהודיות אחרות, וכן ליהודים פרטיים. כך שבענין זה ישנם מאות תקדימים, ואנו סבורים שממשלת ישראל לא תוכל, ואינה צריכה, להתעלם מהם."
1. עד תחילת שנות החמישים סולקו 75% מהבדואים מחוץ לגבולות ישראל, ויתרתם הועברו לאזור הסייג שבקרבת דימונה-ערד. אם ישנה בעלות כלשהי על אדמות – הרי ממילא היא צריכה לעבור לידי "האפוטרופוס לנכסי נפקדים", כפי שקרה עם אדמות הערבים בצפון שדווקא יש לחלקם מסמכי בעלות. אם לבדואים מגיע משהו, אז למה לא מגיע לערבים אחרים? דרך אגב, שבטים בדואים ישנם גם בגליל באזורים בהם המנדאט הבריטי רשם בעלות על קרקעות. אם בגליל לא נרשמו קרקעות לטובת הבדואים, אז מדוע להניח שבנגב היו נרשמות קרקעות לטובתם?
2. לשבטים הבדואים היו בינהם לבין עצמם הסדרים לחלוקת הקרקעות לצורך רעיית הצאן. גם אם הממשלה תכיר בהסדרים כאלו, הרי מגיע להם לכל היותר פיצוי בשווי הכלכלי של הקרקע לצרכי רעיית צאן – אין לזה קשר עם בעלות על הקרקע. המדינות השכנות מצריים וירדן לא מכירות בקשר שבין רעיית צאן ובעלות על הקרקע. מדוע שאנחנו נכיר בכך?
3. היתה באזורים שונים בנגב הצפוני זריעה עונתית של חיטה – בד"כ בידי אריסים ואפנדים ששלמו "דמי חסות" לבדואים בסביבה. אם יצליח שבט כלשהו להוכיח באמצעות תצלומי אוויר (ארץ ישראל צולמה באינטנסיביות ממטוסים החל משנת 1915) שבניו עבדו בעצמם את הקרקעות באופן רציף, הרי זה יחזק את טענת הבעלות שלהם. בפועל, באף תביעה משפטית לא הוכח עיבוד חקלאי רציף של הקרקע בידי שבט בדואי כלשהו.
4. "בעלות קולקטיבית" של שבט או חמולה אינה תואמת את משפט הקרקעות המודרני, וממילא ברוב הכפרים הערביים בהם המנדאט רשם קרקעות, הבעלות הקולקטיבית הפכה להיות לשוות ערך לשטח מוניציפאלי של ראשות מקומית, אז נגיד והיו בעבר שווי ערך" לראשויות מוניציפאליות לפי גבולות השבטים הבדואים. אין לכך כלום עם בעלות פרטית, וממילא הגבולות המוניציפאלים משתנים מדי פעם. לשמונה העירות הבדואיות בנגב (ולישובים האחרים שהוכרו) קרקעות מוניציפאליות גדולות בהרבה מהקרקעות הפרטיות שבתחומן.
5. בתקופת המנדאט הבריטי והספר הלבן הדרך היחידה של יהודי להגיע לבעלות על קרקע היתה להראות שהיא נרכשה ממישהו. כל הפעולות עם הבדואים היו פעולות סרק פיקטיביות לצורך רישום של הקרקעות היהודיות, ומידי פעם תשלום של דמי חסות לשבטים הבדואים בסביבה שלא יתנכלו לחקלאים.