פרשת השבוע – פרשת נח ›

תיבת נח; תמונה מתוך ויקיפדיה

כי בצלם אלהים עשה את האדם"

מאת הרב ג'רמי מילגרום

"כי בצלם אלהים עשה את האדם" (בראשית ט', ו'). את שש המילים האלו אנחנו מוצאים ברצף המיתולוגיה, הגניאולוגיה וההיסטוריה העתיקה (מלפני ואחרי המבול) הממלאים את פרשת השבוע הזו (בראשית ו-י"א), מילים הנותנות השראה לעמידה דתית-יהודית על זכויות אדם– ושאפו למיתוג מזהיר של הארגון הישראלי המקדיש את עצמו להגנה על זכויות האדם של הפלסטינים. הרעיון שלכל בני האדם קווי דמיון משמעותיים במשותף עם אלוהים יכול וצריך להביא אותנו לשמור על כבודם ולהגן על גופם ועל רכושם של כולם.

בדיקה מדוקדקת של הלוגו של "בצלם”, שנלקח מהדפסה מסורתית של התנ"ך שיש בה טעמי מקרא, מגלה שהיא לא נלקחה מהפרשה שלנו (איפה שהמילה מופיעה על הטעם "מונח" אלא עם "מרכא") אלא ממקום אחר, ואכן באתר של הארגון אנגלית מצינו:

"בצלם" לקוחה מבראשית א, כ"ז: "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ"  והיא מילה נרדפת לכבוד אנושי.

אף ממבט חטוף בפסוק המלא בפרק שלנו אפשר לנחש (אינני בטוח לחלוטין) מדוע הם בחרו לצטט את הפסוק מפרק א':

שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ:  כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, עָשָׂה אֶת-הָאָדָם. (בראשית ט', ו').

במקום האופטימיות הלירית של סיפור הבריאה בפרק א', אנחנו מוצאים אצלנו את ההצהרה על בריאת האדם בצלם אלוהים כהנמקה לאחד הדוגמאות ביותר של "מידה כנגד מידה". אך כמו במקרה של "עין תחת עין", שביהדות הרבנית פירושו פיצוי כספי, גם כאן, המסורת היהודית מרככת את החומרת הדין בחמלה וברגישות:

"אמר רבי מאיר, בזמן שאדם מצטער, מה הלשון אומרת–קל אני (או קלעיני או קלני) מראשי, קל אני מזרועי.  אם כך אמר הכתוב מצטער אני על דמן של רשעים, קל וחומר על דמן של צדיקים שנשפך." (משנה סנהדרין בפרק ו')

ספרו של יאיר לורברבאום בן ה-500+ עמודים צלם אלוהים מראה לנו שרבי מאיר היה שותף לאסכולה הרבנית שהתנגדה לעונש המוות וביטא את הדעה הזאת הן רציונאלית והן רגשית.

ואין מתאים יותר לבסס את אג'נדה של זכויות האדם על בראשית ט' במיוחד במצב הטרגי בו אנו מוצאים את עצמנו, שבו נשפך דם רב ואנחנו נקרעים בין הצורך שלנו למנוע אלימות נגדנו ובתוכנו ובין שאיפתנו לשמר את צלם האלוהים שבנו. המדרש המדהים של רבי מאיר מראה שיש שותפים לסבל שלנו בעליונים כמו בתחתונים. הלוואי שנבורך באומץ של אבותינו שדבקותם באמונה באל אוהב נתנה להם את הכח להביע את האמת שבלבבם באמירות נועזות.

שבת שלום.