"גישה זו (בספר "קהלת") דומה לאופי הטרגדיה היוונית ויוצאת דופן ביחס לכתבי היהדות שמתאפיינים בדרך כלל בתקווה וציפייה לגאולה שמימית" | Mask of Dionysus. Greek, Myrina, 2nd century BCE. cc: wikimedia
בתור נער חילוני שגדל במלבורן באוסטרליה הרחוקה, חוויתי את סוכות בפעם הראשונה בזכות מחנך מסור, איש חב"ד, שהזמין אותי ועוד כמה חברים לסוכה שלו. זו הייתה חוויה מדהימה עבורנו. הרב הצעיר הזה החליט שהטקסט שראוי ביותר ללמוד יחד איתנו הוא ספר קהלת. הוא ידע שכתבים אקסיסטנציאליסטים כמו של ז'אן פול סארטר ואלבר קאמי, המעלים שאלות בנוגע לחיים, למוות, לשבריריות האדם ולרגישותו מהווים חשיבות רבה באותם ימים, רק שני עשורים לאחר סוף מלחמת העולם השנייה. הוא צדק, אני עוד אוהב את קהלת עשורים רבים אחרי אותו החג. דבר תורה לחול המועד סוכות.
מאת: הרב יחיאל גריינימן
את ספר קהלת נוהגים יהודים לקרוא בבתי כנסת בכל סוכות, במהלך שבת חול המועד. כך יהיה גם בשבת הקרובה. המסורת מספרת שהספר מיוחס לשלמה המלך, שכתב אותו בזקנתו. למרות סופו האופטימי של ספר קהלת, הטון הדומיננטי לאורכו הוא ציני ופסימי. קהלת מדבר על כישלון המאמץ האנושי לשנות ולהשאיר חותם בעולם, בעוד כל בני האדם מועדים למוות; הוא גורלם המשותף. מאחר ולבני האדם יש מעט מאוד שליטה על גורלם, "כל הדברים יגעים", כלומר, נהפכים בסוף לחסרי חשיבות או שנשכחים. הספר מסתיים עם קריאה לבני האדם להזדקק לאל, לשים בו מבטחם ולשמוח בחלקם. גישה זו דומה לאופי הטרגדיה היוונית ויוצאת דופן ביחס לכתבי היהדות שמתאפיינים בדרך כלל בתקווה וציפייה לגאולה שמימית.
עלינו להחליט שהכיבוש יסתיים והוא ייגמר
בעוד שאנו מתכוננים למסיק הזיתים השנתי, הגישה הפסימית של קהלת נראית מציאותית ומפתה עבורנו משום הידיעה שהכיבוש שנדמה כאילו יימשך לנצח, עודנו נמשך וכך גם שיחות המו"מ בין המנהיגים הישראלים והפלסטינים. הפנמת הריאליזם בדבר גבול היכולת שלנו לפעול ולהשפיע איננה דבר רע. קהלת מלמד לראות את המציאות בעיניים צנועות ומפוקחות, לנסות לשנות את המצב לטובה, אך גם לדעת שהפתרון והגאולה הן בידיי האל, ולא בידינו. מצד שני, נאמר שאלוהים עוזר לאלו העוזרים לעצמם.
המסיק שייצא לדרך השנה מטרתו לעזור ולו במעט לחקלאים פלסטינים לעבד את אדמתם ולתרום לתהליך של שינוי המציאות שלנו, גם אם עומק התהליך ומשמעותו אינם ברורים כרגע. על מנת לצאת לדרך, כמו בכל שנה, דרושה אמונה. דרושים/ות מוחות אידיאליסטיים שמוכנים לפעול.
בדיוק כמו שישיבה בסוכה שברירית בזמן זה של השנה דורשת אמונה ופעולה, כך גם דורש המאמץ לסיום הכיבוש והגשמת השלום. אני מתפלל שנמשיך למצוא אמונה שתאפשר לנו לפעול עבור עקרונותינו, עבור השאיפה לבניית חברה צודקת על האדמה הזו ועבור בניית מבנים שבריריים של שלום בעזרת המסיק, שבתקווה יתהוו לבסיס לעתיד טוב יותר עבור כל בני האדם.
חג שמח ושבת שלום,
הרב יחיאל גריינמן.
מנהל מחלקת שטחים, רבנים לזכויות אדם.
תודה ליחיאל על דבריו היפים וביחוד על פעילותו הבלתי נלאית לעזרת החקלאים הפלסטינים הסובלים מהצקות הצבא והמתנחלים. יישר כוח.
כה לחי.