תוספת זו לימים הנוראים באה להעלות מודעות בקרב חברי וחברות קהילותיכם/ן לגבי מצבם של הזרים, מבקשי המקלט והפליטים החיים איתנו ובעולם כולו. המסורת היהודית-הומניסטית מקדשת את חייו של כל אדם. זאת ניתן ללמוד מתוך הפסוק:
"שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת-הָאָדָם" בראשית, ט';ו'. אותה מסורת אף מצווה עלינו להתייחס לכל בני האדם באופן שווה מתוקף הבריאה השווה: "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם" בראשית, א'; כז'. פסוקים אלה מהווים את יסודות התפיסה לפיה כל אדם זכאי לזכויות בסיסיות הכוללות את: הזכות לחיים ולחירות, הזכות לחיים בכבוד, לפרנסה ולרווחה, לקורת גג, בריאות וחינוך, הזכות לחופש תנועה, לחופש ביטוי ולמשפט הוגן.
בראש השנה וביום הכיפורים אנו מתמקדים בעריכת חשבון נפש אישי וקולקטיבי. אנו מכים על חטאינו בתקווה לשנות דרכינו. אמנם, אנו מצווים לעשות "תשובה" מדי יום ביומו, אך הימים הנוראים מהווים זמן מרוכז בו האישי והקהילתי מתמזגים יחדיו ומאפשרים לנו לצאת אל מחוץ לזמן, למרחב, ולשגרת יומנו, להתפנות מטרדות היום יום ולחשוב.
האסופה שלהלן מאפשרת לנו – כקהילה וכחברה – לערוך חשבון נפש נוקב ולהתפלל גם עבור אלו שלא שפר עליהם גורלם: הזרים, מבקשי המקלט והפליטים החיים בקרבנו. ניתן לכלול אותה או קטעים ממנה בתפילות הימים הנוראים. יהי רצון שנשכיל להעניק להם הזדמנויות שוות לשלנו.
הרב נאוה חפץ
הרב איימי קליין
"לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה-נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:
לְמַעַן בֵּית-ה' אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:" (תהלים, קכ"ב:ח)
תְּפִילָה לְמְבַקְשֵׁי הַמִּקְלָט וְהַפְּלִיטִים
הרב נאוה חפץ
אֲדוֹן כָּל הַבְּרוּאִים, מֶלֶךְ שֶֹהַשָּׁלוֹם שֶֹלוֹ, בָּרֵךְ אֶת בְּרוּאֵיךָ, מְבַקְשֵׁי הַמִקְלָט וְהַפְּלִיטִים הַנִרְדָּפִים וְהַמְפוּזָרִים בָּעוֹלָם לְלֹא קוֹרַת גָּג, מַעֲמָד אוֹ פַּרְנָסָה.
אַתָּה שֶׁבָּרָאתָּ אוֹתָנוּ בְּצַלְמְךָ, וּבְאַהֲבָה רַבָּה נפחת בָּנוּ רוּחֲךָ, בָּרְכֵם בִּבְרִיאוּת הַגּוּף, בְּרִיאוּת הַנֶפֶשׁ וּבְרִיאוּת הָרוּחַ לְמַעַןיַעַמְדוּ אֵיתָן לְנֹכַח מְצִיאוּת חַיֵּיהֶם הַעֲגוּמָה.
הַאֲצֵל עָלֵינוּ מִבִּינָתְךָ לְמַעַן נַשְֹכִּיל לְהִתְיַחֵס אֲלֵיהֶם כְּאֶל בָּשָֹר מִבְשָׂרֵנוּ .
מָגֵר מִן הָאָרֶץ גִּזְעָנוּת וְאַלִּימוּת הַמוּפְנֵית כְּלַפֵּיהֶם. הַרֵיק מִחוֹסְנְךָ עֲלֵיהֶם וְהֶיֵּה שׁוֹמְרָם וּמָצִילָם.
טַע בְּלִיבֵּנוּ אַהֲבַת הָאָדָם בַּאֲשֶׁר הוּא אָדָם וְהַרְחֵב לִיבֵּנוּ לְמַעַן נָכֵילֵם.
שִֹים שָׁלוֹם בָאָרֶץ וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְכָל יוֹשְׁבֶיהָ. וְתְקוּיָּם בָּנוּ הַמִּצְוָה: "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם: ויקרא, י"ט:לד'
אָמֵן, כֵּן יְהִי רָצוֹן.
עשרת הדברות להתנהגות כלפי הזר (גרסה א')
הרב נאוה חפץ
כבד את הזר מבקש המקלט והפליט כפי שהיית רוצה שיכבדו אותך
עודד אחרים לכבד את הזר, מבקש המקלט והפליט
אהוב את הזר – "וַאֲהַבְתֶּם אֶת-הַגֵּר כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (דברים, י'; יט')
הסבר פניך לזר – "תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָאֶזְרָח וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם" (שמות, י"ב; מט')
לא תעשוק את הזר – "וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת-נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות, כ"ג' ט')
לא תתעלל בזר – "אָרוּר מַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר… "(דברים, כ"ז; יט')
לא תונה את הזר – "וְגֵר לֹא-תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות, כ"ב; כ')
לא תלחץ את הזר – ,וְגֵר לֹא תִלְחָץ וְאַתֶּם, יְדַעְתֶּם אֶת-נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם, (שמות, כ"ג'; ט')
שפוט את הזר משפט צדק – "מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם כַּגֵּר כָּאֶזְרָח יִהְיֶה כִּי אֲנִי ה', אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא, כ"ד; כב')
השווה מעמדו למעמדך – "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם" (ויקרא, י"ט; לד')
עשרת הדברות להתנהגות כלפי הזר (גרסה ב')
הרב איימי קליין
אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי את הזר מבקש המקלט והפליט מארצות רדיפתם.
לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא באמרך שהזר מבקש המקלט והפליט אינו אחיך ואחותך.
אהוב את הזר – וַאֲהַבְתֶּם אֶת-הַגֵּר כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם (דברים, י; י"ט)
זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ לך לּבִנְךָ וּלבִתֶּךָ, לזר, למבקש המקלט ולפליט אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ.
כַּבֵּד אֶת הזר, מבקש המקלט והפליט לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.
לא תלחץ את הזר – "וְגֵר לֹא תִלְחָץ וְאַתֶּם, יְדַעְתֶּם אֶת-נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות, כ"ג; ט')
לא תתעלל בזר – "אָרוּר מַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר…" (דברים, כ"ז; י"ט)
לא תגנוב מהזר – "וְגֵר לֹא-תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות, כ"ב; כ')
:לֹא-תַעֲנֶה בזר עֵד שָׁקֶר – מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם כַּגֵּר כָּאֶזְרָח יִהְיֶה כִּי אֲנִי ה', אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא, כ"ד; כ"ב)
השווה מעמדו של הזר מבקש המקלט והפליט למעמדך – "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם" (ויקרא, י"ט; לד)
מסבירים פנים לזר
קריאה לסירוגין
אקדם בברכה את פני הזר.
המסורת הדתית שלי מלמדת, כי חמלה, חסד, אהבה והכנסת אורחים הם ערכים המתייחסים לכל בני האדם: ילידי הארץ, ואלה שנולדו מחוצה לה, בני ובנות קהילתי ואלו שזה מקרוב הגיעו.
אזכור ואזכיר לבני ובנות קהילתי כי כולנו נמצאים על תקן של "זרים" במקום כלשהו; כי מוטל עלינו להתייחס אל הזר בקהילתנו כפי שהיינו רוצים שיתייחסו אלינו; וכי מוטל עלינו להוקיע גילויים של חוסר סובלנות.
אזכור ואזכיר לבני ובנות קהילתי, כי אף אחד אינו גולה ממולדתו מרצון וללא סיבה: יש הנמלטים בגין רדיפה, אלימות או ניצול, יש הנמלטים בגין אסון טבע, ואחרים עוזבים מתוך אהבה למשפחותיהם והרצון להעניק להן חיים טובים יותר.
אני מודע/ת לעובדה שכל בני האדם באשר הם זכאים לחיות חיים בכבוד. כל התושבים החיים בארצי, כולל הזרים, כפופים לחוקיה ואף אחד אינו צריך להיות חשוף לאפליה וגילויי עוינות.
אני מודע לכך שלעתים, דרוש אומץ להסביר פנים לזר, אולם האושר והתקווה הנובעים מהתנהגות זו גוברים על הסיכונים והאתגרים הטמונים במעשה מעין זה. אתמוך באלו הנוהגים באומץ בהסבירם פנים לזר.
אפתח ביתי לזר, למען תבוא ברכה על קהילתי, על משפחתי, על הזר ועליי.
אכבד את המציאות לפיה הזר עשוי להיות בעל אמונות השונות משלי ומשל בני ובנות קהילתי.
אכבד את חופש הפולחן של הזר, ואת זכותו לקיים את אמונתו, ואפעל להעניק לו מקום בו יוכל לקיים את פולחנו הדתי בחופשיות.
אדבר על הדת שלי מבלי ללגלג או ל זלזל בדתם של אחרים.
אכונן גשר בין הזר לביני. אעודד אחרים לפעול כמוני על ידי מתן דוגמה אישית.
אעשה כל מאמץ לא רק להסביר פנים לזר, אלא גם להקשיב לו קשב רב ולקדם הבנה ופתיחות בקרב קהילתי.
אפעל למען צדק חברתי עבור הזר כפי שאני עושה זאת למען יתר חברי קהילתי.
כל אימת שאתקל בעוינות כלפי הזר בתוך קהילתי, בין אם במלל או במעשים,
לא אתעלם ממנה ואנסה ליצור דו-שיח ולהשכין שלום.
לא אשתוק אם אשמע שחברים בקהילתי, לרבות מנהיגים דתיים, מדברים בגנות זרים, שופטים אותם מבלי להכירם, מדירים אותם, עושים להם עוול, או מדכאים אותם.
אעודד את הקהילה הדתית שלי לשתף פעולה עם קהילות וארגונים דתיים אחרים, לחבור אליהם במטרה למצוא דרכים טובות יותר לסייע לזר.
אסביר פנים לזר.
בעולם חיים היום עשרות מיליוני פליטים ועקורים. אמונתנו מחייבת אותנו לזכור כי כולנו נמצאים במעמד של מהגרים על פני הארץ, כולנו נעים יחדיו במסע של תקווה.
על חטא
הרב נאוה חפץ
עַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ בביזוי צלם האלהים שבכל אדם
וְעַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ לְפָנֶיךָ בטריקת דלתות ארצנו בפני מבקשי מקלט ופליטים
עַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ ביוהרה כששכחנו את ההיסטוריה של עמנו ואת העובדה שעד לפני דור גם אנחנו היינו פליטים ומי כמונו יודע פליטות מהי
עַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ בהתעלמות מן הרדיפות שהן מנת חלקם של מבקשי המקלט והפליטים
וְעַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ בְּטֻמְאַת שְֹפָתַיִם כשכינינו אותם מסתננים
וְעַל כֻּלָּם אֱלֹהַּ סְלִיחוֹת, סְלַח לָנוּ, מְחַל לָנוּ כַּפֶר לָנוּ.
עַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ בהעלימנו עין ממצוקותיהם
וְעַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ בחזק יד כשלא נענינו לתחינתם להקנות להם מעמד של פליט
עַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ כשלא אפשרנו להם להתפרנס
וְעַל חֵטְא שֶׁחָטָאנוּ לְפָנֶיךָ באי קיום המצוות הקשורות בגר
וְעַל כֻּלָּם אֱלֹהַּ סְלִיחוֹת, סְלַח לָנוּ, מְחַל לָנוּ כַּפֶר לָנוּ.
וְנִסְלַח לְכָל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלַגֵּר, הַגָּר בְּתוֹכָם כִּי לְכָל-הָעָם בִּשְׁגָגָה ׁׁׁ(במדבר, ט"ו; כו'ׂ)