ביטוח לאומי הוא חברת הביטוח שכולנו, המנוהלת על ידי מדינת ישראל. האינטרסים של מי שמנהלים אותה אמורים להיות אלו של כל תושבי מדינת ישראל. במהלך השנים שאני עוקבת אחר חוק ההסדרים משרד האוצר הוריד את התשלום שמשלמים מעסיקים לביטוח לאומי, ואמר כי הוא ישלים את הפער שיווצר. הנה, הגיע הרגע שחששנו ממנו ומשרד האוצר לא מעוניין להמשיך ולהשלים את החור שנוצר, והוא מציע לגבות כסף מאוכלוסיה היחידה שעד היום לא גבו ממנה – אוכלוסיית עקרות הבית.
עקרות בית הן על פי ההגדרה נשים נשואות שלא עובדות או לא עבדו בזמן האחרון. על פי נתוני הביטוח הלאומי כחצי מהן חיות בעוני עם בני משפחתן. ומאוכלוסיה זו מציע האוצר לגבות 61 ש"ח בחודש ביטוח לאומי כחלק מהשינוי מציע האוצר לשנות את מעמדן הנחות כיום בביטוח לאומי למעמד שווה לכל אדם שמשלם. אבל, בניגוד לשאר האנשים שמשלמים, עקרות הבית יהיו זכאיות לזכויות שאחרים זכאים להן מדי רק אחרי שנה של תשלום. המסמך המצורף נשלח לחברי ועדת העבודה והרווחה שדנים בסעיפים הללו, ומבהיר את הבעייתיות באותיות הקטנות של החוק.
מאת: הרב עידית לב
גביית ביטוח לאומי מעקרות בית
פרק ז', סעיפים 56(4) ו-(8) ו–59(ד) ו-(ט) – ביטוח לאומי לעקרות בית – מתוך הצעת חוק לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנים 2013 ו–2014), התשע"ג–2013
חוק ההסדרים מציע להתחיל גבייה של מס בריאות וביטוח לאומי מעקרות בית. מסמך זה מתייחס לגבייה עבור ביטוח לאומי.
מעמד עקרת הבית בביטוח לאומי כיום מופחת לעומת כל בוגר אחר, ולכן תיקון מעמד זה הוא דבר ראוי.
יחד עם זאת, ביטוח לאומי מדווח לנו כי 50% מהנשים השייכות לקבוצות זו חיות מתחת לקו העוני, וכי חומרת העוני בקרבן גבוהה. מעבר לכך, ביטוח לאומי מדווח כי יש קושי גדול לגבות את התשלומים מאוכלוסיות החיות בעוני, כך שלמעשה ההערכה של ביטוח לאומי היא שהוא לא יצליח, בהיקף כוח האדם הקיים כיום לגבות את הסכום שהאוצר מעריך שייגבה ומוריד מראש מתקציב ביטוח לאומי.
ההצעה, כפי שהיא היום, מתחילה את הגבייה לפני שהיא מכילה את כל הזכויות באופן שווה על עקרות הבית. יש לשנות דבר זה. במידה ותאושר הגבייה מעקרות הבית, זכויותיהן צריכות להיות שוות לכל שאר המבוטחים מהיום בו הן מתחילות לשלם.
א. כללי
על פי הצעת חוק ההסדרים מוצע כי עקרות בית בגיל 49 ומטה (נולדו מ- 1/1/64), ישלמו ביטוח לאומי עד גיל הפרישה. התשלום יתחיל מינואר 2014. המשמעות של הצעה זו היא כי עקרות הבית ישלמו 61 ש"ח כל חודש עבור ביטוח לאומי וזאת ללא קשר להכנסות הכוללות של המשפחה.
בנוסף מציע האוצר לבטל את מעמד עקרת הבית (למי שבת 49 או פחות) בהקשר של נכות, קצבת זקנה ושארים, שני ענפי ביטוח שבהם מעמד עקרת הבית הוא מעמד עם זכויות מופחתות, שינוי זה יחול רק מינואר 2015, שנה לאחר התחלת התשלום. .
ב. נכות
ביטול מעמד עקרת בית נכה יהיה רק מ- 1/1/2015. זאת אומרת שבהנחה שהסעיף יתוקן, עקרת בית שתגיש בקשה לקצבת נכות במהלך שנת 2014, תבחן כעקרת בית ותקבל תשלום כעקרת בית, למרות שהיא משלמת ביטוח לאומי. לשם ההשוואה, כל אזרח אחר במדינת ישראל, המגיש תביעה לנכות כללית אינו צריך לחכות שום תקופת אכשרה הקשורה לתשלום ביטוח לאומי. התקופה שיש לחכות היא 90 יום ממועד הפגיעה בתפקוד.
יש לשנות זאת כך שעקרת הבית תהיה זכאית לקצבת נכות מהזמן שבו היא משלמת ביטוח לאומי.
המצב כיום: הוא שעקרת בית מוגדרת כאישה נשואה אשר לא עבדה כשכירה או עצמאית ברצף של 12 החודשים שלפני הפגיעה, או במשך 24 חודשים לא רצופים ב- 48 החודשים שלפני כן. על מנת לקבל את קצבת הנכות ייבחנו את היכולת שלה במטלות משק הבית, כמו קילוף תפו"א או סידור מיטה.
המשמעות היא שלרוב אם עקרות הבית מוכרות כנכות זה באחוזי נכות נמוכים יותר ולכן הקצבה שלהן נמוכה יותר. כמו כן עקרות בית אינן יכולות לקבל תוספות לקצבת הנכות על בן זוג שאינו עובד או שהכנסותיו נמוכות, סכום המגיע עד ל 1,149 ש"ח בחודש.
ג. קצבת זקנה
על פי דברי ההסבר לחוק השינוי במעמדה של עקרת הבית בנוגע לקצבת הזקנה והשארים תהיה האפשרות לקבל את תוספת ה"וותק". תוספת הוותק ניתנת למי שהיה מבוטח יותר מעשר שנים לפני התחלת קבלת קצבת הזקנה. עבור כל שנת ביטוח מלאה, לאחר 10 שנות הביטוח הראשונות תשולם תוספת של 2% מהקצבה. התוספת לא תעלה על 50% מהקצבה.
המצב כיום: הוא שאישה שלא עבדה כלל תקבל קצבת זקנה החל מגיל 70, בעוד שאישה עובדת זכאית לקצבת זקנה מגיל 62. עקרת בית לא זכאית לתוספות עבור בן זוג, ילד או וותק. עקרת בית שמתאלמנת בזמן קבלת קצבת זקנה לא זכאית לתוספת על ילד. סכום הקצבה הבסיסי לעקרת הבית זהה לסכום הבסיס הרגיל.
ד. קצבת שארים
לאחר השלמת תקופת האכשרה יהיו זכאים בני הזוג של עקרות הבית לקבל קצבת שארים במידה והאישה תמות. סכום הקצבה מתחיל מ- 1,129 ש"ח ועולה בהתאם לגיל ומספר הילדים.
המצב כיום: רק ילדיה של עקרת הבית זכאים לקצבת שארים, ובן זוגה לא יכול לקבל קצבה זו כלל.
*הנייר נכתב ע"י הרב עדית לב ועו"ד בקי כהן-קשת – ארגון רבנים למען זכויות אדם
ארגונים החברים בפורום: אחותך | אמון הציבור | בית העם | האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה | האגודה לזכויות האזרח בישראל | הטלוויזיה החברתית | המוקד לביטחון תזונתי | המכללה החברתית כלכלית | המרכז הישראלי לקידום צדק חברתי | המשמר החברתי | הפורום לביטול חוק ההסדרים | הצוות האסטרטגי-תנועת המאבק | השדרה | התאחדות הסטודנטים בישראל | התנועה לחופש המידע | ידיד- מרכזי זכויות בקהילה | מגמה ירוקה | מורשתנו | סיכוי | סנגור קהילתי | עו"סים שינוי | עתידנו | עמותת א.ל.א. אדם למען אסיר | צדק חברתי לגיל השלישי | צוות ספיבק\יונה- מומחים למען צדק חברתי | קואליציית הורים לילדים מיוחדים | רבנים למען זכויות אדם | שקיפות בינ"ל ישראל | שתיל | תנו לעבוד בכבוד | 15 דקות |