פרשת השבוע "קורח": ליצור שיח ודיון ומודעות ציבורית על העוולות למען השיוויון ›

"עונשו של קורח", סנדרו בוטיצ'ילי
"עונשו של קורח", סנדרו בוטיצ'ילי 620px-Korah_Botticelli cc: wikipedia

הרבה גלית אורן – מורן לא מוכנה לקבל חֶבְרָה ללא ביקורתיות ודוברים ודוברות ביקורתיים. היא מחפשת את הפרשנים לפרשת "קורח" שייצאו נגד העונשים האכזריים לעדת קורח. היא רואה חובה לבקר את המנהיגים הפוליטיים, החברתיים והרוחניים בשם השיח הציבורי ולמען הצדק החברתי. דבר תורה לפרשת "קורח" מאת הרבה גלית אורן – מורן.

"מה אנחנו נענשים.

הרי לא הרבינו לעשות את הרע בעיני אדוני

ובעיני אנשים.

כבדנו את אבינו ואמנו.

לא נתנו בכלינו.

לא ענינו עדי שקר ברעינו…" (מתוך "העונש", חיים גורי)

 שלושה עונשים קשים ואכזריים מתוארים בפרשת "קורח":

1. האדמה פצתה את פיה ובלעה את קרח וכל עדתו על הנשים, הילדים וכל הרכוש (במדבר ט"ז, לא – לב).

2. אש אלוהים שורפת את מאתיים וחמישים מקריבי הקטורת אשר חלקו על סמכותו של אהרון (במדבר ט"ז, לה).

3. ארבעה עשר אלף איש מתים במגפה אשר השית ה' על העם המתלונן על המוות המיותר (במדבר י"ז יג').

מדוע נענשו קרח ועדתו? האם אסור לערער על ההנהגה? האם אדם נבחר חסין מביקורת?

בעל משך החכמה, ר' מאיר שמחה הכהן, בעיונו בפרשה, כותב כי:

"אדם חושב המגיע למסקנה מתוך מחשבתו, אינו יכול שלא להגיע למסקנה זו גם אם היא מוטעית ולכן אינה כפירה" (ישעיהו ליבוביץ, שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע, פרשת קרח).

הנצי"ב, ר' נפתלי צבי יהודה ברלין, כותב:

"מאתים וחמישים איש אלה היו באמת גדולי ישראל בכל פרט…. והיה מניע הכהונה שהוא גורם דבקות ואהבת ה' כאש בוערת בקרבם… ומסרו עצמם למסירות נפש ולמות על אהבת ה' כי עזה כמוות אהבה…" (שם).

גם ר' דוד בן שלמה בן זימרא כותב:

"כיף , אדם האומר דברים, גם אם דברי כפירה, מתוך כנות גמורה, פטור מעונש." (שם)

אך גם פרשנים אלה, בהמשך דבריהם, מצדיקים את העונשים האכזריים בשם האמונה הבלתי מעורערת בה'. לא מצאתי בחיפושיי אף לא פרשן אחד המצדיק את קורח, אשר תומך בערעור סמכותם של משה ואהרון על-ידי דותן ואבירם. ואין המבין לרוח העם החרד לאחר הקורות אותם. ואני, בענווה, איני יכולה לקבל את הדברים. צדקו קרח ועדתו כאשר העלו את מה שנראה להם כאי צדק.

לא לוותר על שאילת שאלות קשות וקבלת תשובות עליהן

אוי לה לחברה המקבלת את דברי מנהיגיה הפוליטיים, החברתיים והרוחניים ככזאת ראה וקדש. חובה עלינו להביט בדברים באופן מושכל. לא לוותר על שאילת שאלות קשות וקבלת תשובות עליהן. זו חובתנו וזכותנו לברר, לבקר, ליצור שיח ודיון ומודעות ציבורית על העוולות, האפליה והקיפוח כמו – גם להעלות על נס תיקון, טיפוח ופעילויות למען השוויון.

ואוי לה לחברה אשר מנהיגיה מנסים להשתיק ביקורת בהבלעת המבקרים אותם בבטן האדמה. נכון, ניתן לשלוח מבט מתחסד לשכנתנו מצפון אבל אני מבקשת להזמין את כולנו להביט במראה האישית והחברתית שלנו עצמינו.

שבת שלום ומבורכת בשיח

                                                             גלית אורן – מורן

                                                                        רבה חילונית הומניסטית.

אודות הרבה גלית אורן מורן

רבה חילונית הומניסטית