משה פוגש את המרגלים. Moses and the Messengers from Canaan (painting by Giovanni Lanfranco) cc: wikimedia
מדוע משה שולח מרגלים לארץ המובטחת? מהו הפירוש של ה"שלח לך" הן בהיסטוריה היהודית והן בהיסטוריה העולמית. הרב בריאן פוקס בדבר תורה לפרשת "שלח לך".
מאת: הרב בריאן פוקס
בתמציתיות מדהימה פרשת השבוע "שלח לך" פותחת דורות של מדרשים: " וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. שְׁלַח-לְךָ …" ה'לך' הזה הוא תעלומה. אנחנו מבינים באופן מילולי מה זה אומר אך מה מסתתר מאחורי הלך הזה? שלח אליך מרגלים? זה דורש גישה מדרשית. הפרוש הקלאסי הוא לא עבור עצמך משה, לא עבורי. אני יודע עד כמה נהדרת היא הארץ. אם אתה רוצה לבזבז את כל האנרגיה שלך לריק, זאת אומרת ללכת לאן שאתה לא צריך ללכת, אל תכלול אותי בזה.
הבעיה היא שישנם גם 'לך' אחרים בתורה: בראשית יב', א':
”וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ…" אם אנחנו ממשיכים בבמדבר י"ג, א' אלוהים אמר למשה: "שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים". לפי בראשית כ"ב,ב' לך לך הוא "אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה" וגם אם אנחנו נתעלם מה'לך' לא נהיה קרובים יותר לפתור את התעלומה.
שייקספיר מסביר לנו את ה"לך"
אני אסיר תודה לעמיתי ב"עולם קטן" חנות ספרים בירושלים, יעקוב אבן יוסף, שעזר לי בשאלה זו. אחרי שהביע את חוסר התעניינותו הגמורה בדקדוק עברי אמר "אני חושב שה'לך' רפלקסיבי". זה הפליא אותי אך בנסיון להגיע לאיזושהי מסקנה שאלתי אם הוא מכיר ספרות בספה אחרת כלשהי שמשתמשת באותה רפלקסיביות של ה'לך'. הוא מיד אמר "שקספיר". "כאשר המלט כועס על אופליה הוא אומר (המלט תמונה 3 סצינה 1) "לכי לך למנזר". מה ה-לך (thee) הזה אומר? זה אומר שבגלל הפשע שאליו היית קשורה: רצח המלך (אביו של המלט), אינך יכולה לעמוד מנגד. עשית פשע ששינה את מקום הכוכבים בשמים: הפשע שלך שינה את הטבע.
המשמעות ההיסטורית של ה"לך"
כך מה משמעות ה'לך' בטקסט שלנו? המשמעות היא ששליחת המרגלים אחרי שאלוהים כבר סיפר לך על ארץ זבת חלב ודבש זה רציני מאוד, זו פעולה של חוסר אמונה. אינך יכול להישאר מנוכר, חוסר האמונה ילווה אותה דורות רבים: אברהם ניצח דרך ה'לך' הראשון, הוא הוציא אותו ממסופוטמיה והביא אותו לארץ כנען. ה'לך' השני שלו הראה את אמונתו: אלוהים אמר לו:
"קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה…" ואברהם אמנם הלך.
ומה שאנחנו לומדים בשבת "שלח לך" זה שכל דבר שתחליט לעשות, משה, ה'לך' שלך חשוב בשבת הזו כמו בשבתות אחרות: ה'לך' שלך משנה את ההיסטוריה היהודית: ה'לך' שלך משנה את ההיסטוריה העולמית.
רעיתי דינה ואני עלינו לארץ לפני כשנה. כל יום אנחנו מרגישים שה'לך' שלנו קורה על ידינו ובשבילנו. ה-'לך' אומר לנו להבין שאנחנו עושים דבר חשוב מאוד! אנחנו מרגישים שאנחנו נמצאים בחוד של ההיסטוריה העולמית: אנחנו לא זקוקים למרגלים לומר לנו שזו ארץ טובה. 42 שנים של ביקורים אמרו לנו זאת. למעשה, המרגלים שנשלחו (מהסוכנות היהודית מחלקת העליה) גם הביאו איתם מסרים מבלבלים ואם היינו מקשיבים להם היינו צריכים להמשיך ולדחות את העליה שלנו. אנחנו זקוקים רק לחכמה לתת ל'לך' שלנו להמשיך הלאה. כן יהי רצון.
שבת שלום!
הרב בריאן פוקס
Interesting. But there are many other
"Lecha"s to account for as well: kach lecha, asei lecha, pesol lecha, benei lecha, sim lchan
My question is why does rashi single out shelach
And lech?
Another note: a little unusual to use the Shem hameforash in a blog lilike this. Do you have a reason for this?
In any case, yishuv tov!