ניתוח ביקורתי של מסמך המחליטים על חוק ההסדרים הקרוב ›

צילום: אילי בן עמר

פורום של ארגונים חברתיים* ניתח את סעיפי ההצעות המופיעות בהצעת המחליטים שעל בסיסה ינוסח חוק ההסדרים. הניתוח גילה סעיפים שאינם קשורים כלל לתקציב המדינה, סעיפים המהווים רפורמות משמעותיות (גם אם הן קשורות לתקציב לא ראוי לחוקקן ללא דיון פרטני), וסעיפים המהווים ביטול חוקים שחוקקה הכנסת. להלן הערותיה של הרב עדית לב בעניין הדרך בה מועבר התקציב. בהמשך ניתוח הסעיפים.

[לניתוח המלא של מסמך המחליטים].

 משרד האוצר פרסם את הצעתו לתוכנית הכלכלית ל- 2013-2014, מסמך של 260 עמודים, שבו נושאים ענקיים כמו תוכנית ויסקונסין מקבלים רק 3 עמודים.

מסמך המחליטים פותח בתוכנית ויסקונסין והקשחת התנאים לקבלת סבסוד לגנים לילדי נשים עובדות המרוויחות שכר נמוך ונגמר בהעלאת מס הרכישה למשפרי דיור והגבלת החקיקה הפרטית (לא של הממשלה) בכנסת.

אין במסמך הזה הגדרות ברורות של יעדים חברתיים מוגדרים ומדידים לצמצום העוני, הורדת מחירי הדיור והגדלת ההשתתפות במעגל העבודה,  ועוד. יעדים אלו יסמנו ויתוו את עוגן למדיניות הכלכלית וינחו את קובעי המדיניות ומבצעיה. בעצם המסמך לא עוסק כלל בגירעון החברתי הצפוי לנו לאור כל הגזירות.

אנחנו "פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים" ו"פורום תקציב חברתי" הכנו ניתוח של כל הנושאים המוגשים במסמך המחליטים הגשנו את הניתוח לשרי הממשלה ולח"כ. כתבנו את הדברים בקצרה ובלשון ברורה, והנה לפניכם המסמך – שבעזרתו אפשר להבין את רוב הגזירות, ולהבין עד כמה רחבה היריעה.

חשוב לזכור – המסמך פורסם לפני שבוע, ותוך שבוע צריכים שרי הממשלה להבין את כל הכתוב כאן לפרטי פרטים, לערוך מו"מ מול האוצר – ולהצביע! כבר זה מעיד על הבעייתיות הגדולה בדרך שבה נבנה תקציב המדינה – על ידי משרד האוצר וללא שיתוף מספיק של המשרדים (ראו את הודעתו של שר האוצר על הקיצוץ בבריאות).

הגיע הזמן שבמדינת ישראל יהיה הליך אחר של בניית תקציב,

עם מקום ראוי לצוותים המקצועיים של המשרדים,

ראייה ארוכת טווח ונתינת המקום והמרחב הציבורי לדיון על רפורמות – ולא תוך כדי הדיון על התקציב.

הרב עדית לב

רבנים למען זכויות אדם

ניתוח מסמך המחליטים:

מדי שנה מוגש לממשלה מסמך ארוך, הנקרא "מחליטים". מן המסמך הזה נגזרים, לאחר מכן, חוק התקציב וחוק ההסדרים. חוק ההסדרים מהווה בידי משרד האוצר כלי על מנת להעביר בחקיקה מהירה חוקים שונים, חלקם אינם קשורים לתקציב המדינה, וחלקם מגלמים בתוכם שינויים מהותיים ורפורמות שצריך להקדיש להם את הזמן לדיון מעמיק ולא באמצעות החקיקה המהירה שמחייב תקציב המדינה.

אנו דורשים להוציא ממסמך המחליטים את הנושאים אשר  

  • אינם קשורים כלל לתקציב המדינה לשנת התקציב הבאה.
  • מהווים רפורמה או שינוי מהותי ומצריכים דיון מסודר ומעמיק בממשלה ובכנסת ולא ראויים לעבור בחקיקה מהירה. גם אם נושאים אלה קשורים לתקציב 2013-2014 יש לאפשר תהליך חקיקה אשר משקף את חשיבותם.
  • ביטול חוקים שחוקקה הכנסת.
  • חוק ההסדרים הוא מסלול בלתי ראוי ודרישתנו היא שנושאים רבים אלו, יעברו מסלול חקיקה רגיל ובזמן סביר.

כל הנושאים האלו צריכים להידחות לדיון מעמיק, ונפרד מתקציב המדינה, ואנו דורשים להפריד אותם מדיוני תקציב 2013-2014!

מצורף ניתוח של כלל מסמך המחליטים ובתוכו פירוט ההערות מול כל סעיף רלבנטי.  אנו מגישים להלן את ההסתייגויות שלנו ממסמך המחליטים לתקציב 2013-2014 בהתאם לקריטריונים אשר ציינו לעיל, ומבקשים כי תפעלו להוצאת הסעיפים הללו ממסמך המחליטים, חוק התקציב וחוק ההסדרים.

 

שמוליק בן יעקב                 האגודה לזכויות החולה
עו”ד דבי גילד-חיו                האגודה לזכויות האזרח
עו”ד יפעת סולל                  כן לזקן
הרב עדית לב                    שומרי משפט, רבנים למען זכויות אדם
ניצן תנעמי                        שומרי משפט, רבנים למען זכויות אדם
שי צ‘רפנוב                       שתיל
___________________________________________

בכבוד רב,
בשם פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים
לפרטים נוספים
tenamibn@gmail.com 054-6798002 , ניצן תנעמי, שומרי משפט
debbie@acri.org.il , 052-8282444 , עו”ד דבי גילד-חיו, האגודה לזכויות האזרח

* פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים כולל את הארגונים הבאים:
האגודה לזכויות האזרח, כן לזקן, קואליציית ארגוני החולים למען הזכות לבריאות, שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם, שתיל

המאמר התפרסם גם בעבודה שחורה ובאתר המחאה הראשי

אודות רבנים למען זכויות האדם

רבנים למען זכויות האדם הוא הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה מעל מאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות.