פרשת השבוע "בְּמִדְבַּר": מדוע ניתנה התורה במדבר ›

בראשית על ביצה | cc: google images http://bit.ly/YAb0Xf
בראשית על ביצה | cc: google images

האם היהדות רלבנטית לחיינו? זו שאלה הנוגעת לליבת אמונתנו וזהותנו כיהודים. הרבנים היו כל כך מודאגים לגבי זה שהם הכניסו שאלות לפיהם של ארבעת הבנים בליל הסדר ודרשו שנענה לכל אחד מהם בנפרד לפי אופיו. אך איך נענה על כך לעצמנו ואיזה רלבנטיות יש לזה לחיי הפעילים למען זכויות האדם? הרב גדעון סילבסטר בדבר תורה לפרשת "במדבר"

כשמדברים על רלבנטיות, זה נראה מוזר שהתורה ניתנה במקום מרוחק, מדבר צחיח הרחק מקהילות חקלאיות ועירוניות בהם חיינו לפי הערכים האלה ומלאנו את הציוויים. זה כמעט נראה כאילו התורה צועקת, "אני לגמרי מגורשת מהמציאות שלכם!" המדרש מחדד את שאלתנו ע"י זה שהוא מצביע על כך שלא רק ספר הספרים שלנו הופיע מהמדבר:

תורה מן המדבר.
משכן מן המדבר.
סנהדרין מן המדבר.
כהונה מן המדבר.
לוויה מן המדבר.
מלכות מן המדבר.

שנאמר: (שמות י"ט) ואתם תהיו לי ממלכת כהנים. וכל מתנות טובות שנתן הקדוש ברוך הוא לישראל, מן המדבר. (שיר השירים רבה ג', א').

כך לא רק התורה, אלא גם המוסדות העיקריים שלנו באו מהמדבר. מדוע? המדרש משיב על כך:

שלא להטיל מחלוקת בין השבטים שלא יהא זה אומר "בארצי נתנה תורה וזה אומר בארצי נתנה תורה" לפיכך נתנה תורה במדבר דימוס בפרהסיא במקום הפקר. (ילקוט שמעוני, פרשת יתרו רפ"ו).

הבסיס לזכויות אדם ביהדות הוא הרעיון שכל אדם נברא בצלם אלהים, לכל אחד שווי אינסופי ולכל אחד חייבת להיות הזכות לשגשג בבטחה ובבריאות על פני האדמה. אם התורה היתה ניתנת בטריטוריה של מישהו, זה היה יוצר אשליה שיהודי אחד נולד עם קשר עמוק יותר לאלוהות מהשני וזה היה מערער את הבסיס של דרכנו, וכך ניתנה התורה במקום של אף אחד, מקום אליו לכל יהודי ישנה גישה שווה.

הרבנים לא הפסיקו שם, במדרש אחר הם מעירים:

נתנה תורה דימוס פרהסייא במקום הפקר, שאלו נתנה בארץ ישראל, היו אומרים לאומות העולם אין להם חלק בה, לפיכך נתנה במדבר דימוס פרהסייא במקום הפקר, וכל הרוצה לקבל יבא ויקבל… (מכילתא דרבי ישמעאל, פרשת יתרו פרשה א').

לתורה מסר אוניברסאלי

לתורה שלנו מסר אוניברסאלי ותהיה זו טעות להגביל אותה לטריטוריה של אומה אחת.

איך אנחנו מיישמים את המסר הלאומי והאוניברסאלי של התורה שלנו? השולחן ערוך פוסק שכל שנה צריך לקרוא את הפרשה שלנו, פרשת במדבר ממש לפני חג השבועות (אורח חיים תכ"ח, ח'). הרבי מלובביץ הצביע על כך שבדרך כלל אנשים מושפעים מאוד מסביבתם ולפי זה מעריכים כל רעיון חדש. התורה ניתנה במדבר, בתוך ווקום תרבותי, כך שהיא תוכל לקבוע את סדר היום בכל מקום שייקחו אותה אליו. התורה צריכה לעצב את חיינו, מחשבתנו ואמונותינו יותר מאשר לקבל את הצורה של התרבותית של סביבתנו.

התורה היא הבסיס לאמונתנו שכל אדם זכאי לבריאות, כבוד, ביטחון והיכולת לשגשג. רעיונות אלו קודשו בתוך המסורת שלנו ע"י כינון מורשתנו במקום שאיננו שייך לאף אחד ולכן שייך לכולם. מטרתנו היא לקחת את חוקי תורתנו וליישם אותם בחברה שלנו, כך שבכל מקום בו נהיה נוכל לבנות חברה המבוססת על צדק, חסד וקדושה.

שבת שלום,

הרב גדעון סילבסטר

הרב גדעון סילבסטר הוא רב של אחוד בתי הכנסת בבריטניה בישראל ומדריך של התוכנית החינוכית ביהדות וזכויות אדם בסניף הירושלמי של רנה קסין. 

 

אודות הרב גדעון סילבסטר

הרב גדעון סילבסטר משמש כרב ישראלי של איחוד בית הכנסת הבריטי. הוא כותב את הדוקטורט שלו בנושא רבנים בגדה המערבית שעוסקים בדיאלוג עם הפלסטינים.