הברירה שעומדת לפנינו: דבר תורה לפרשת "וארא" | הרב עידית לב ›

"בתאריך ה-22.1 ניתנת לנו האפשרות לצאת ולהחליט." | כנסת ישראל, cc: ויקיפדיה

הרב עידית לב מביאה בפנינו את הברירה שעמדה בפני המנהיגות והעם המצרי אל מול הדרישות של משה ואהרון. את הבחירה המכרעת הזאת, שמגיעה מלמעלה ומלמטה היא מקבילה למועד הבחירות בישראל. קראו את דבר התורה לפרשת "וארא".

מאת: הרב עידית לב

פרשת "וארא" מתארת את קמפיין היציאה ממצרים שמנהלים משה ואהרון, עם אלוהים כיועץ האסטרטגי. נקודת ההתחלה שלהם קשה מאוד – המנהיג למולו הם עומדים אינו מוכן לקבל את דרישותיהם. לרשות משה ואהרון לא עומדים תשדירי בחירות ברשתות או בטלוויזיה, לרשותם עומדים מעשי הקסמים שהם יכולים לעשות, והם נמדדים אל מול מעשי הקסמים של החרטומים. אך האותות של משה ואהרון לא מספיקים, ואלוהים מחליט להטיל על מצריים את המכות.

במכת דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין אין למצרים יכולת בריחה מהמכה שרודפת אחריהם לכל מקום. במכת ברד נאמר:

"הִנְנִי מַמְטִיר כָּעֵת מָחָר בָּרָד כָּבֵד מְאֹד אֲשֶׁר לֹא-הָיָה כָמֹהוּ בְּמִצְרַיִם לְמִן-הַיּוֹם הִוָּסְדָה וְעַד-עָתָּה; וְעַתָּה שְׁלַח הָעֵז אֶת-מִקְנְךָ וְאֵת כָּל-אֲשֶׁר לְךָ בַּשָּׂדֶה כָּל-הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה אֲשֶׁר-יִמָּצֵא בַשָּׂדֶה וְלֹא יֵאָסֵף הַבַּיְתָה וְיָרַד עֲלֵהֶם הַבָּרָד וָמֵתוּ; הַיָּרֵא אֶת-דְּבַר יְהוָה מֵעַבְדֵי פַּרְעֹה הֵנִיס אֶת-עֲבָדָיו וְאֶת-מִקְנֵהוּ אֶל-הַבָּתִּים; וַאֲשֶׁר לֹא-שָׂם לִבּוֹ אֶל-דְּבַר יְהוָה וַיַּעֲזֹב אֶת-עֲבָדָיו וְאֶת-מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה;” (שמות, ט יח'-כא')

זו המכה הראשונה שבה יש למצרים אפשרות בחירה – האם להיזהר מה' או להיפגע. עד למכה הזו פרעה יודע מראש על המכה המתוכננת, אך לא נראה שהוא חולק את המידע הזה עם העם המצרי. נראה כי הם קמים לתוך הפתעה אחת אחר השנייה. והנה במכת הברד – אלו מבין עבדי פרעה שיראו את ה', שהאמינו שהוא אכן יכה אותם כפי שהבטיחו משה ואהרון – הצילו את רכושם. הנה, היועץ האסטרטגי מפנה פתאום את הקמפיין כלפי העם המצרי ולא כלפי המלך בלבד. מדוע?

אברהם בורג, בספרו "בלשון בני אדם" מציע:

"מרגע שניתנה האלטרנטיבה להמוני האנשים להחליט: להישאר בשדה ולמות או לנוס הביתה ולהינצל, החל השכנוע הפנימי שהביא להינתקות בין הלאומים ולגאולת מצרים.” הוא מסכם ואומר: “במקום שבו נותנים לאנשים לבחור הם בסופו של דבר בוחרים את הבחירה הנכונה ביותר להם. והעם, כמו כל עם, יודע תמיד טוב יותר משליטיו ומנהיגיו מה טוב לו. כך במלך בשר ודם וכך לדעתי גם באמונת האל עצמה. תנו לבני אדם להחליט ותמצאו חברה ומסורת חזקות. נסו עליהם את כלי הכפייה הדתית, הפוליטית או השלטונית ואיבדתם אותם לעוד דורות רבים.”

ב-תאריך ה-22.1 ניתנת לנו האפשרות לצאת ולהחליט, זהו רק חלק אחד מתוך המחויבות האזרחית שלנו למקום בו אנו חיים, חלק חשוב ומהותי. מתוך הפרשה שלנו והפרשה של שבוע הבא – אנחנו למדים להוקיר ולהעריך את היכולת לבחור, ואת החובה שיש עלינו – להשתמש בזכות הזו ולבחור באפשרות הטובה ביותר בעינינו.

שבת שלום.