רבים טוענים כי מסיק הזיתים הפלסטיני משמש חסות לטרור. תמצתנו תשובה ברורה לאמירות הללו
ישנו בלבול בין סיבה ומסובב: בשטחי ישראל בגבולות 48' ישנם יישובים פלסטינים ויהודיים המתקיימים בשכנות ללא גדר, ללא הגבלות גישה של חקלאים למטעי הזיתים שלהם, ללא פיגועים ואף ללא כריתת עצים וונדליזם כתופעה נרחבת על רקע לאומני. בישראל של גבולות 48' יש אולי אפלייה אזרחית של אזרחי ישראל הפלסטינים אבל אין משטר אפלייה צבאי ממוסד החל על פלסטינים בלבד, בשל מוצאם האתני.
הפלסטינים שמשני צדי הקו הירוק משוייכים לזהויות דתיות ואתניות דומות, אבל גישתם כלפי היישובים היהודיים שלצדם שונה בתכלית: בתוך גבולות 48' הטרור זניח לחלוטין ביחסים בין היישובים, בשטחים הוא סיכון משמעותי. כנראה שמשטר האפלייה הצבאי המתקיים בשטחים מעלה את הסיכון הביטחוני כי הוא אמצעי כה מקומם שהוא מעלה בשולייים גם תגובות פלסטיניות קיצוניות של טרור [שאנו מתנגדים להן בתכלית] ובשל התגובות הללו מהצד הפלסטיני משטר האפלייה מצריך סדרה של הקצנות מהצד הישראלי כדי לשמר עצמו. התגובות מצד כוחות הביטחון הישראליים נעשות באמצעים כוחניים שנחזים לאמצעים ביטחוניים אבל הם כולם אמצעי דיכוי ואפלייה, כי בסיס המשטר בשטחים – זה המעודד טרור – הוא בסיס של דיכוי ואפלייה לא מוצדקים.
יש להזכיר שמשטר האפלייה הצבאי המתקיים בשטחים לא קשור לסיכונים ביטחוניים: כל הפלסטינים במסגרת המשטר בשטחים הם נתינים של משטר צבאי – גם פלסטינים נוצרים, אתאיסטים-ליברלים, שוחרי שלום, דתיים מתונים או כאלו שאין להם עניין בפוליטיקה [והם הרוב]; גם פלסטינים כאלו מושפלים בחסומים והם חסרי מעמד אזרחי, כזה הניתן ליהודים בשטחים ולפלסטינים אזרחי ישראל בגבולות 48. מאידך גם יהודים המתגוררים בשטחים והורשעו בטרור הם עדיין בעלי מעמד אזרחי פריווילי לעומת הפלסטינים [למשל חברי המחתרת היהודית שלמרות הרשעתם הפלילית הקשורה לרצח – שוחררו לאחר מספר שנים בהליך חנינה תמוהה]. אם כן הסיבה להיעדר מעמד אזרחי לפלסטינים בשטחים איננה טרור, אלא אתניות. אם זאת לא אפלייה שאין לה דבר וחצי דבר עם ביטחון, הרי שלא הבטנו בעובדות נכוחה.
הפתרון למצב הזה יכול להיות מסוגים שונים, לפי נטיית הלב הפוליטית [לוויכוח הזה אנו לא נכנסים] אבל כל פיתרון שלא ייבחר חייב לעמוד בקנה אחד עם עקרונות בסיסיים של זכויות אדם. אחרת גם סוגיות כמו גישה של חקלאים פלסטינים לאדמותיהם או ביטחון ליהודים לא יוכלו להתממש. ואנו רוצים בשניהם ומקדמים את שניהם.
–
אנא תרמו לנו וחזקו את הקולות היהודיים המקדשים את האדם באשר הוא אדם.