קראו את האסיף הרוחני לשנת תשע"ג
1. השנה ציינו עשור למעורבות שומרי משפט במסיק הזיתים הפלסטיני. המצב רחוק מלהיות מושלם. חקלאים/ות עדיין נתקלים/ות בקשיים בקבלת אישור כניסה לאדמותיהם בין גדר ההפרדה והקו הירוק. ישנם אזורים בהם כל העצים הורעלו, נגדעו או נתלשו. עם זאת, כתוצאה ממאמצינו, רוב החקלאים/ות נוטעים/ות, קוצרים/ות, זורעים/ות ומוסקים/ות, עד הזית האחרון, במקומות שבעבר במשך 2 עד 15 שנים לא הייתה להם גישה אליהם. אלפי מתנדבים/ות ישראלים/ות יצאו איתנו או עם עמיתים מקואליציית המסיק. הם סייעו במסיק, למדו על המציאות בשטח ובנו שותפות.
2. יוזמות רבות קטנות עלו מהמחאה החברתית הישראלית. אמת, אין כרגע תנועה אחת גדולה שיכולה להוציא מאות אלפי אנשים/נשים לרחובות. עם זאת, יש רבים שחייהם השתנו. ישנן תנועות חדשות כמו "המעברה", איתם אני עובד בתוך ירושלים, "החזית החיפאית" איתם עובדת הרב עדית לב, פורום הפריפריה, צוות הדיור של תרבוט, J14 ורבים אחרים. המחאה נתנה דחיפה גדולה לקבוצת הפעילים שלנו בבית שאן.
3.עבודה חינוכית מדהימה בשתיים עשרה מכינות קדם צבאיות ובשני בתי מדרש לזכויות האדם. אנו רואים תלמידים/ות שלנו לשעבר מעורבים בארגונים רבים וביוזמות, ולעתים בעמדות מפתח כעוזרים בכנסת, במשרד התובע, ועוד. אנו זקוקים לעוד הרבה יוזמות כאלה, משום שאחרים, שאינם חולקים את הערכים שלנו, משקיעים בחינוך בשקט, מחוץ לזרקורים, מזה שנים ארוכות.
4. מעריך עצמאי של הפרויקט שלנו עם תעאיוש ושוברים שתיקה בדרום הר חברון, אמר לנו " זה היה כבוד גדול להעריך את הפרויקט שלכם. אם היו יותר תוכניות כל כך טובות, הייתי מובטל. מהתפיסה, דרך התכנון, הביצוע וחשיבות השפעתו, אתם מקבלים ציונים גבוהים ביותר. התרשמתי בעיקר מהסולידריות הישראלית פלסטינית שנוצרה". גם בקרב קהילת האקטיביסטים הישראלים מוכר הפרויקט כאחת הדוגמאות הבולטות למה שאפשר. הפעילות עם בצלם ועם קומט ורבים אחרים, אנו עושים/ות את ההבדל. כפי שכתבתי בהרהורי לראש השנה, דבריו של נאסר נאוואג'ה אומרים הכל: "כשהם הרסו את הבתים שלנו בשנות השמונים, היינו כולנו לבד, ולא היה דבר שיכולנו לעשות. אנחנו כבר לא לבד". לאורך הגדה המערבית ובמזרח ירושלים, אנו שומרים מהפלסטינים שעשינו הבדל ממשי וחשוב בחייהם. הם לא לבד.
5. עובדיה לחם בהצלחה יחד עם "המעברה" למנוע פינוי שלו ושל רעייתו מדירתם שבבעלות חברת עמידר לדיור ציבורי. מטעמי פרטיות, אנחנו לא יכולים לפרט את השמות של כל אלה שאת פינויים מנענו, אבל הם כוללים את לאה, סמדר, איציק ועוד רבים אחרים.
6. חאן אל אחמר. לאחר שמועות כי הצבא מתכנן להרוס את בית הספר מצמיגים ששומרי משפט עזרו לבנות לבדואים ג'הלין, הייתה הבעת דאגה סוחפת מצד הקהילה הבינלאומית. המנהל האזרחי התחייב בכנסת לא להזיז את הבדואים ללא חשיבה מעמיקה על גורמי בטיחות ובריאות נאותים לאורח החיים הבדואים וכו', ושיח עם הבדואים. סכנת ההריסה והעקירה עדיין אמיתית מאד, וקבוצות ימניות כמו "רגבים" מקדמות את הנושא, אבל ישנה מחויבות לקחת את הצרכים של הבדואים בחשבון.
7. רותי קדם תסיים בקרוב את התואר שלה בשימור ארכאולוגי מקצוע עם אפשרויות תעסוקה רבות. עזרת שומרי משפט בעבודה מול הביורוקרטיה בביטוח לאומי הייתה קריטית כשהפקידים רצו להביא את רותי לבחירה בין התואר שיכול לקדם אותה לעצמאות כלכלית, לבין הסיוע שניתן לה ושהיה נחוץ לסיום לימודיה. שוב, התחשבות בפרטיות מונעת בעדינו מלפרסם את אלה שנעזרו במרכז הזכויות שלנו בחדרה.
8. קק"ל עשו את הדבר הנכון. פעמיים. יחד עם שומרי משפט צפון אמריקה ושותפים נוספים, קמפיין משלוח מכתבים השפיע על קק"ל להקפיא, זמנית, את הפינוי בכוח של משפחת סומרין מביתם בשכונת סילוואן במזרח ירושלים, ולעצור את העבודות בחלקת האדמה של הכפר הבילתי מוכר אל ערקיב. בסילוואן, משפחת רויידי ניצחה בבית משפט , והנכס שלהם נרשם על שמם.
9. משפחה מסאפא קיבלה פיצויים מהצבא בעבור הנזק המתמשך לעצים שלהם, שנגרם כנראה מיחידים המגיעים מההתנחלות בת עין.
10. מכללת עמק יזרעאל קבעה כי עבודתה של הסטודנטית רבקה יונס בשומרי משפט בנושא הדיור הציבורי בבית שאן היא אחת העבודות המצטיינות של השנה. בבית שאן, סייענו לאינספור משפחות להימנע מפינוי, לקבל שיפוצים נחוצים בביתם ובפתרון בעיות אחרות בהן נתקלו. עבודת השטח שלנו בבית שאן ובמקומות אחרים מיידעת מה אנו עושים לשינוי מדיניות הדיור הציבורי, כיוזמים ומנהיגים את "קואליציית הדיור הציבורי". בעוד עבודתנו בכנסת עדיין בעליה ובשלב "הביכורים", כך שקטיף רוחני, אנו לוקחים את הגאווה בחוקים המוצעים שכתבנו, בשדולה לדיור ציבורי שאנו עזרנו לצור בכנסת, בכינוס בנושא הדיור הציבורי שנערך בכנסת השנה וכו'.
11. משפחת ג'אבר השיגה גישה לכרם שלהם, שגובל בהתנחלות גבעת החרסינה שליד חברון.
12. משפחת חושיה קצרה תבואה ראשונה באדמתם מאז המחלקה המשפטית שלנו הצליחה להשיב בשנה שעברה. משפחת מור הקצרה תבואה ראשונה בוואדי טוואמין.
13. הוקפאה הריסתם של מספר פאנלים סולריים בדרום הר חברון. במספר מקומות נעצרה גזילת אדמות, נמנעו תקיפות ועוד. שוב, יותר ברמת הפרות הראשונים, יש לנו תיקים עומדים בנושא השבת שטחים גדולים יותר, ולהשבת תכנון בנייה לידי הפלסטינים בישובים הפלסטינים באזור C.
14. צוות שומרי משפט. הם פשוט נהדרים, עובדים לילה ויום. אני רוצה לציין במיוחד כי שתי עורכות דין חדשות התחילו לעבוד במחלקה המשפטית, קרן קנפו ומאיה קרן. התרגשתי מאד בהכנת דוח לתורם המממן סטודנטים לרבנות/רבנים מתחילים בצוות שלנו. יש לנו חצאי משרה במחלקת זכויות בשטחים, צדק חברתי, חינוך ובפרויקטים שאני אחראי להם בתקשורת, דיור ציבורי וכו'. כל אחד מהם הביע עד כמה העבודה בשומרי משפט השפיע ועצבה את תפיסת עולמם ואת דרכם הרבנית.
15. כמו רוב עבודתנו, היינו מעדיפים שגם זה לא היה נחוץ. עדיין, עבודת קואליציה "תג מאיר" להביא ישראלים, במיוחד יהודים דתיים, לאתרים שנפגעו מהוונדליזם, הצתה וגרפיטי נאצה של "תג מחיר", תג מחיר שמופנה בעיקר אל לא יהודים, העביר מסר ברור "לא בשמנו". העובדה שראש הממשלה נתניהו, הרבנים הראשיים ודמויות רבות מובילות מכל קצוות הקשת הפוליטית הביעו סלידתם ממעשים אלה עשתה רבות להעביר את המסר שרובם המכריע של היהודים הישראלים מתנערים ממעשים אלה. בעוד אנו דורשים מהרשויות לעשות יותר על מנת למנוע מעשים אלה, לעומת מחוזות רבים אחרים ברחבי העולם בהם המנהיגים שתקו, משהו חיובי אפשר להגיד על ישראל. יתכן וזה למסיק הרוחני של המדינה ולא של ארגוני זכויות האדם.
16. העיתונות החופשית בישראל. אני נדהם כל הזמן ממסירותה של ישראל לעיתונות חופשית, שמאפשרת לעיתונאים מכל העולם לדווח על כל הפגמים והעוולות שלנו. בעיתונות הישראלית, בזרם המרכזי, יש מגוון רחב ביותר של דעות המובעות באופן קבוע מאשר בעיתונות בה גדלתי בארה"ב. עמיתי ואני יכולים לכתוב באופן קבוע טורים האומרים בדיוק את מה שאנחנו חושבים, שלא לדבר על תקשורת קנויה. השנה ראינו צמיחה עצומה של מאמרים ומאמרי מערכת שנכתבו על ידי צוות שומרי משפט והחברים, הן בתקשורת הרגילה והן בתקשורת האלטרנטיבית.
17. ישראלים רבים מאמינים בהקשבה לקולות שונים. בנוסף לעיתונות החופשית, אנו רואים כי יש גם מחנכים מהימין שמזמינים אותנו ללמד במוסדות, הזמנות לסיורים של גורמים מהצבא וכו'. הדיון נוכח מאד בארץ הזו.
18. בישראל המגזר השלישי, מגזר העמותות, מהמפותחים ביותר בעולם כולו. בעוד גישה צינית תטען שזה משום כמות הבעיות שלפנינו, או שתקשה אם אנחנו באמת יעילים, רבים יעילים להפליא. קיומם מעיד על כך שעל אף הציניות הישראלית הידועה, ישראלים רבים נותרים מודאגים ומעורבים. החדשנות והיצירתיות של ישראל "מדינה סטרט אפ" מתבטאים גם בעבודה של ארגונים לא ממשלתיים המנסים להפוך את ישראל למקום טוב יותר.
19. העמותות נשענות לעיתים קרובות על מתנדבים. כאמור, זוהי השנה העשירית ששומרי משפט מסייעים במסיק הזיתים הפלסטיני. בכל שנה, מאז 2002, עשרות ומאות מתנדבים נשכבו כד להגן על פלסטינים מפני אלימות המתנחלים (אחוז קטן מהמתנחלים אלים, אבל גם אחוז קטן זה הרבה). מתנדבים משומרי משפט יוצאים מידי שבוע ללמד אנגלית בג'הלין. קבוצה קנדית עזרה לנו בקיץ לנקות בור מים השייך לתושבי ביר אל עיד בדרום הר חברון, שם עזרנו להשיב אנשים לאדמתם בשנת 2009. כל שבוע יש מתנדבים בתעאיוש, מחסום ווטש ויש דין בשטחים, בעוד אחרים מתנדבים בעבודה עם עובדים זרים ופליטים אפריקאים בישראל.
20. יש לנו ארץ יפה, והתנועה הירוקה המתעצמת מנסה לשמר זאת.
21. הנוער הישראלי. יש לנו נוער נהדר בארץ. אני מוצא זאת באידאליזם של תנועות הנוער ובתמיכה שחלקם נותנות למאבקים חברתיים. המדרש הידוע (שיר השירים רבה א,ג) מספר לנו, כטרם שאלהים נתן לנו את התורה, הוא רצה ערבות. לא היה די באבותינו ובאמותינו וגם לא בנביאינו, אך אלהים ראה את ילדינו כערבות ראויה. אם נלמד אותם תורה (ושיננתם לבניכם) הם יעזרו לנו לקיים את התורה.
22. יצירתיות וחדשנות ישראלית.
23. סקרים מראים כי רוב הישראלים עדיין רוצים שלום ומוכנים לותר על רבות על מנת להשיג שלום, גם אם קיימים הבדלים בינינו לבין מה שהפלסטינים רואים כהכרחי לשלום (רבים פסימיים לגבי האפשרות).
24. סקרים מראים כי רוב יציב של ישראלים עדיין תומך בזכויות האדם האוניברסאליות בתיאוריה. גם אם לא תמיד הם תומכים בחזון שלנו לגבי זכויות האדם בפועל, הם שואפים להיות אומה מוסרית.
25. רוב הישראלים רוצים הבנה בין-דתית. אנו עדים השנה לתגובות לפעולות של תג המחיר. יש רצון גדול של הישראלים החילוניים והדתיים ללמוד תורה, להבין טוב יותר את המסורת היהודית שלנו, ולהחיל אותה על הסוגיות המוסריות של ימינו.
26. לישראל יש כלכלה ששרדה את המשבר הכלכלי העולמי טוב יותר מרוב המדינות. עכשיו אנחנו צריכים לעשות יותר כדי להבטיח שהישראלים החלשים ביותר והעניים ביותר יהנו מההצלחה הזו.
27. רוב הישראלים באמת מאמינים שיש לנו את הצבא המוסרי ביותר בעולם. הם מאמינים שהפרות זכויות האדם הן פגם, ואינם שיטתיים. כן, זה בעייתי מאוד ומצביע בדיוק כמה עבודה עדיין יש לנו לעשות, בחינוך אחינו על הנעשה במציאות בשטח. עם זאת, זה גם מצביע על משהו מאוד חיובי. רוב הישראלים רוצים להיות מוסרי ורוצים להאמין שאנחנו פועלים בצדק. אם אנשים רוצים להיות צודקים, יש לנו סיכוי בסופו של דבר לעזור להם להבין מה אנחנו צריכים לעשות כדי להיות צודקים.
28. בישראל, לא רק יהודים חופשיים ללבוש כיפות אלא גם מוסלמים ונוצרים הם חופשיים ללבוש ולהציג את סמלי הדת שלהם. בעוד שיהודים לא אורתודוקסיים ובני דתות אחרות עדיין מתמודדים עם אפליה במונחים של מימון מדינה, וכו ', על פי רוב, כולם חופשיים להביע את אמונתם.
29. בישראל תרבות משגשגת, ולעיתים אף רדיקלית.
השנה הרשימה ארוכה יותר משנה שעברה, אבל עדיין אינה קרובה לכיסוי כל האסיף הרוחני. אני מבקש סליחתכם על מה שלא כללתי. כיתבו לנו, ונוסיף עוד ועוד פריטים נוספים בעתיד.
אלוהינו ואלוהי אבותינו ואמותינו, יהי הרצון מלפניך שנשתמש במתנות שקבלנו ממך, כך שבשנה הבאה הווידוי שלנו יהיה קצר יותר ורשימת האסיף שלנו ארוכה יותר. כפי שלמד רבי המאיר, יהי רצון נצייחס אפילו לפגמים שלנו כמו רימונים. נצליח לחלוץ את הפרי האכיל, תוך השלכת הקליפות
–
אנא תרמו לנו וחזקו את הקולות היהודיים המקדשים את האדם באשר הוא אדם.