רפורמה בביטוח לאומי, האמנם רעיון טוב? ›

"סדרת הכתבות על מצב הרעוע של הביטוח הלאומי עלו בידיעות אחרונות" | (צילום מתוך אתר "זכותי")

הרפורמה בביטוח הלאומי שעליה הצהיר בגאווה שר הרווחה לא עונה לבעיות האמיתיות של הנזקקים לשירותיו של ביטוח לאומי. מה כן יענה? אולי כדאי לשאול אותם

מאת עדית לב

תלונות רבות נשמעות כנגד הבירוקרטיה המסובכת מאוד של ביטוח לאומי. בחירתו של משה סילמן ז"ל היממה רבים מאיתנו, וגרמה לשצף של סיפורים על קשיים גדולים ורבים העומדים בפני אוכלוסיות מוחלשות להגיע ליכולת קיום סבירה. נדמה היה כי לפחות חלקים בתקשורת החלו להתייחס ברצינות לטענות. קבוצות פייסבוק כמו הטיוח הלאומי, וגם סדרת הכתבות על מצב הרעוע של הביטוח הלאומי עלו בידיעות אחרונות. נראה היה כי גם ממשלת ישראל תשנה את יחסה לאוכלוסיות המוחלשות, ותפעל לתיקון. והנה התפרסמה יוזמה חדשה של השר כחלון לרפורמה בביטוח לאומי. הרפורמה היא לא ממש בביטוח לאומי, אלא בסיוע לאנשים שמקבלים קצבאות ביטוח לאומי לממש את הזכאות שלהם להקלות בתשלומים שונים (למשל ארנונה, חשמל ועוד). כי לפי מה שהתפרסם המימוש היום הוא מסובך ומטרטר את הזכאים.

 הנחות לא נוחות

למי שבקי בפרטים זה נשמע כמו עבודה בעיניים. כבר היום ביטוח לאומי מעביר את הנתונים שיש לו על הזכאים להנחות באופן אוטומטי לרשויות הרלוונטיות. בשנה שעברה, כחלק מפרויקט שאנחנו מעורבים בו, עשינו בדיקה יזומה עם אנשים שפנו למרכז הזכויות שלנו וכל מי ששאלנו קיבל את ההנחות שהוא זכאי להן באופן אוטומטי.

רשות אחת שאנחנו נתקלים בתלונות לגביה מדי שנה הוא משרד התחבורה, וטיפלנו בעשרות מקרים, ובאף אחד מהם לא התבקש הזכאי להביא אישור מביטוח לאומי (כפי שנטען על ידי יוזמי הרפורמה). המידע על הזכאות היה קיים במשרד התחבורה (שקיבל אותו מביטוח לאומי). הזכאים נדרשו להתקשר ולדווח על כך שלא הגיע כרטיס ההנחה לתחבורה הציבורית בדואר. בכל המקרים שפנינו בעקבות שיחת הטלפון התקבלה תעודת ההנחה ללא דרישה להצגת אישורים נוספים. הקושי האמיתי עבור הזכאים להנחה היה לשלם על שיחת הטלפון שכללה יותר מחצי שעה של המתנה למענה.

Activists blocking a main street in Tel Aviv on September 8, 2012 during a protest calling for social justice.  Photo by: Yotam Ronen/Activestills.org

"היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" - תמונה של פעילים החוסמים כביש בהפגנה למען צדק חברתי בתל אביב. 8.9.12 | Photo by: Yotam Ronen/Activestills.org

 עוני של רפורמות

בתלמוד נאמר: "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" (מסכת נדרים, דף פא, עמוד א), אותם בני עניים שהחברה שלנו מתייחסת אליהם בפטרוניות וכמי שאינם יודעים לנהל את חייהם ולסייע לעצמם, הם האנשים שיודעים אלו רפורמות ראוי לעשות. אם היה מוצא לנכון השר כחלון להתייעץ איתם, אני מניחה שהם היו ממליצים לו על רפורמות אחרות.

תנועת העולם הרביעי מניחה ש"עוני קיצוני הוא אינו בעיה רק של העניים, אלא של החברה כולה, וכי ההדרה של העניים פוגעת לא רק בהם אלא גם, ואולי לא פחות במוסדות שמדירים אותם.” (פרופ' שמעון שפירו). הדרך לפעול כנגד עוני, שהוא יצירת בני האדם ולא מכת גורל, היא על ידי שיתוף אמיתי של אנשים החיים בעוני בקבלת ההחלטות ובגיבוש הפעולות כנגד העוני.

אם רוצה השר כחלון לערוך רפורמות משמעותיות במשרד הרווחה וביטוח לאומי ולסייע לאנשים החיים בעוני אני מזמינה אותו לפגוש את קבוצת הפעולה שלנו במרכז הזכויות בחדרה (שמפעילים רבנים למען זכויות אדם), ולשמוע מנשים המתמודדות יום יום עם החיים בעוני. יש להן רעיונות חכמים, מעשיים, ובעלי משמעות עבורן ועבור אנשים רבים אחרים.

ובהקשר לרפורמה המוצעת, הצעה אחת שאפשר כבר להציע היא שכמו שמשלמים קצבת נכות רטוראקטיבית ליום הגשת הבקשה, כך גם ההנחות הרלוונטיות ייתנו רטוראקטיבית, בהתאם לתאריך שממנו ביטוח לאומי מכיר בפגיעה הבריאותית.

המאמר התפרסם לראשונה ב"עבודה שחורה" וגם באתר המחאה הראשי

חשבתן\ם שהסיפור הזה חשוב \ מזעזע \ מרגש? רוצים לעזור לנו לשפר את המצב עוד? אנא תרמו לנו וחזקו את הקולות היהודיים המקדשים את האדם באשר הוא אדם.