מה קורה בוועדת הכספים? איך זה משפיע על תקציב המדינה? ומה אתם יכולים לעשות? הרב עידית לב על היוזמה החדשה של הסדנא לידע ציבורי
יום אחד, כשחיפשנו דירה לשכור בחיפה, שוטטנו ברכב ברחובות והרדיו עבד. ברשת ב' סיפרו שלדיון בוועדת הכספים של הכנסת הגיעו רק חברי אופוזיציה. זו הייתה הכנסת ה-17, ולדיון הגיעו ח"כ חיים אורון וח"כ רובי ריבלין. הדיון עסק בהעברת כספים על פי בקשת האוצר, דיון שיגרתי שמאות כמוהו מתרחשים מדי שנה, אבל ח"כ אורון וח"כ ריבלין חשבו שזה מוגזם שאף ח"כ מהקואליציה לא מצא לנכון להגיע (כולל יו"ר הוועדה) והצביעו נגד.
לא מעט שעות צפיתי בדיוני ועדת הכספים, ואני בטוחה שהיו כמה וכמה בדיחות שהוחלפו באוויר בין השניים הללו לפני שהם החליטו לסרב לאוצר.
נושא ההעברות התקציביות עלה בימים האחרונים לתקשורת, ואני לא בטוחה כמה הוא תופס את תשומת הלב הציבורית, אז רציתי להוסיף על זה כמה מילים.
כולנו יודעים שפעם בשנתיים, ולעיתים פעם בשנה, הממשלה מגישה תקציב לכנסת, דנים בו והוא מאושר על ידי הכנסת. לא כולם יודעים שאחרי שהתקציב מאושר הוא עובר עוד שינויים רבים.
להערכתי, לפחות פעם בשבוע מופיע בלוח הזמנים של ועדת הכספים הנושא: שינויים בתקציב לשנת 2012.
בדיונים כאלו שיצא לי לראות לא הוגש חומר מראש לח"כ, לא הוסבר למה סעיף אחד לא נוצל כפי שתוכנן ואילו אחר נמצא חסר. ההעברות פשוט מאושרות (ראוי לציין שבכנסת הנוכחית לא הייתי בדיונים אלו).
המחאה של ח"כ אורון וריבלין על העדרם של חברי הקואליציה הייתה ברורה, אך למעשה לא שמעתי על העברה שלא אושרה.
הדבר הראשון שצריך להבין בהקשר זה הוא שלאחר אישור התקציב של המדינה, כל שקל שעובר מסעיף אחד לשני צריך לקבל את אישור ועדת כספים. שרים לא יכולים להחליט לנייד כספים בתוך המשרד שלהם ללא אישור ועדת הכספים (ומשרד האוצר שמתווך בינם לבין הכסף ובינם לבין הוועדה).
שמעתי הרצאה פעם על ההעברות התקציביות, שלא אציג את פרטיה כי החוקר התבקש לא לפרסם את תוצאות מחקריו, ולכן הוא דיבר עליהם בעל פה אך לא פרסם אותם בכתובים. החוקר הראה כיצד שנה אחרי שנה האוצר שם כסף בסעיף מסוים, ואז מגיע במהלך השנה לוועדת הכספים ולוקח את הכספים ומעביר אותם כאוות נפשו.
על דרך הצגת התקציב כבר כתב השופט זמיר:
"לאחר שהפכתי והפכתי בתקציב המשרד לענייני דתות, כמין צפנת פענח, כדי להשיב על השאלה איזה סכום הוקצה לבתי עלמין יהודיים ואיזה סכום לבתי עלמין אחרים, חשתי שאני הולך לאיבוד בין הסעיפים והמספרים. מרוב סעיפים לא רואים את התשובה. בגלל המבנה והפיזור של הסעיפים אפשר לטעון כך, כמו העותרת, ואפשר לטעון אחרת, כמו המשרד, ותשבי יתרץ קושיות ובעיות.
"לא כך צריך לבנות תקציב של משרד ממשלתי. תקציב המשרד צריך להיות ברור מעצמו לאדם רגיל מחוץ למשרד, לרבות שופט, ולא רק ליודעי ח"ן במשרד לענייני דתות או במשרד האוצר. שהרי בסופו של דבר התקציב הוא חוק המדינה, ולכן הוא נהנה ממעמד ומחסינות של חוק, וחוק זה קובע מה יעשה בנכסי המדינה, שהם נכסים של כל האזרחים. וכי אין זה ברור שהחוק צריך להיות ברור? החוק, לרבות חוק התקציב, צריך להיות ברור, לא רק כדי שכל אדם יוכל לקרוא ולהבין את החוק, כמצוות הדמוקרטיה, אלא גם כדי שלא תיפתח הדרך בפני עובדי המשרד, כל משרד, לעשות בתקציב מניפולציות שאינן ראויות" ( בג"צ 1113/99 עדאלה נ' השר לענייני דתות ושר האוצר).
פרופ' נחמה ליבוביץ כתבה: "האדם – צאן מרעיתו של הקב"ה – קטנוני הוא, חשדני הוא, רואה כל גדול בקטנוניותו הוא, מוציא דיבה, משחיר את הזוהר. היש להתחשב ברינון? דברי חז"ל באים ללמד שיש לשים לב, לטהר אווירה, לעקור חשדים, למנוע התפשטותם. ועל רקע זה של תלונות תמידיות, של רינונים ושל חשדות הם מסבירים גם את תחילת פרשת פקודי, אותה רשימה של הכנסות והוצאות, אשר לכאורה מקומה בדו"ח המוגש למבקר המדינה ולא בתורה הבאה ללמדנו אורחות חיים". ( עיונים חדשים בספר שמות, עמ' 479 ואילך)
אם נוסיף על הקושי בהצגה, ועל הטבע האנושי, גם את הקושי לעקוב אחרי ההעברות התקציביות, הרי שהגענו למצב ובו תקציב המדינה, שאמור להיות שקוף וברור (והשופט זמיר מפרט בבהירות מדוע) – אינו מובן, ואינו ידוע מחוץ למשרד האוצר.
לאחרונה עלה לרשת האתר: אזרחים פותחים את ועדת כספים, פיתוח של הסדנה לידע ציבורי.
עכשיו אנחנו יכולים כולנו להתגייס לאקטיביזם מהבית!
לאתר נסרקו כל ההעברות תקציביות (שאינן קיימות בפורמט דיגיטלי, לנוחות משרד האוצר). ועכשיו צריך אזרחים רבים,
שכל אחד מהם ייבחר רק העברה תקציבית אחת, יבדוק אותה ויישתף במידע, ואם כמה מאות אזרחים יבדקו שלוש העברות כל אחד, אנחנו יכולים להיות במצב שעוד לפני אוגוסט הקרוב יהיה לנו מידע מהותי וקריטי להתמודדות עם תקציב 2013!
האתר: אזרחים פותחים את ועדת כספים:http://www.openmoney.org.il/
אני לא כלכלנית ולא עורכת דין, בסך הכול רב, ומאז שאני עובדת ב"רבנים למען זכויות אדם" אני קוראת מדי שנה את חוק ההסדרים, וחלקים נבחרים מתקציב המדינה (פשוט כי הוא ארוך מדי…) בהתחלה היה לא קל, אבל היום זה כבר ברור, והיום אני יכולה להפוך את המידע הזה לכוח אזרחי.
כדי להבין את תקציב המדינה צריך כוח אזרחי של כולנו! קצת נכונות וסקרנות – כל אחד יכול להתמודד עם האתגר הזה!
אז נסו בעצמכם, שתפו את החברים שלכם בפייסבוק ובדוא"ל – ובואו נהפוך את תקציב המדינה למידע נגיש לכולנו. אחרי שנבין אותו – נוכל גם לשנות אותו!
הדברים התפרסמו לראשונה באתר המחאה הראשי ובעבודה שחורה