הם עוד מסתובבים חופשי ›

"לפני מספר שנים הביעו מספר לא מבוטל של רבנים תמיכה בספר "תורת המלך", שהינו ספר הלכתי מאת הרבנים יצחק שפירא ויוסף אליצור מישיבת עוד יוסף חי שביצהר" | עטיפת הספר "תורת המלך". cc: ויקיפדיה

הגזענות הממסדית יודעת ללחום כראוי בהסתה של איש דת מוסלמי בנצרת, אבל נאלמת דום ובכך תומכת דה-פאקטו בהסתה מצד אנשי דת בהתנחלויות האידיאולוגיות. יחיאל גריינימן מזכיר כיצד טופלו מחברי "תורת המלך" 

לפני כחודש, הורשע בנצרת אימאם מוסלמי בגין עבירות של הסתה לאלימות, רצח וטרור. השופטת קבעה כי בהתחשב במעמדו, היקף קהל שומעיו, והבמות בהן השתמש – אין כל ספק כי התקיימה אפשרות ממשית שהתבטאויותיו של האימאם יעודדו אלימות או טרור. אכן, מי שמנצלים את הדת לקריאה להרג של אנשים שונים מהם ראויים להיות מעבר לסורג ובריח במדינה מתוקנת. אנשים כאלו לא רק מחללים את הדתות המונותאיסטיות ואת שם האל, הם גם עוברים על החוק ועל עקרונות מוסריים בסיסיים. אבל בישראל, מסתבר, הנחישות הרבה מול איש הדת המסית היא עניין תלוי דת ולאום.

לפני מספר שנים הביעו מספר לא מבוטל של רבנים תמיכה בספר "תורת המלך", שהינו ספר הלכתי מאת הרבנים יצחק שפירא ויוסף אליצור מישיבת עוד יוסף חי שביצהר. הספר, שמכיל פנינים כמו הציווי להרוג ילדים מעם האויב כי יש חשש כי הם יגדלו להיות נגדנו, לא זיכה את כותביו ותומכיו ביותר מכמה חקירות רכות, כשהמשטרה מתחננת שיתייצבו אליהן.

לא רק התבטאויותיו של האימאם מביאות לעשיית מעשה. גם ההתבטאויות של החוג המזוהה עם תורת המלך, ועם הסתה נוספת מסוגו. יש הרבה סימוכין להנחה שרקע אידיאולוגי זה הצמיח מתוכו, ובהשראת תורתו, מספר טרוריסטים יהודים, ביניהם רוצחים. משום מה הם עדיין מסתובבים חופשי. בכל זאת יש א-סמטריה מופגנת בתגובת המדינה לשני המקרים. במקרה אחד היא מרשיעה בהסתה לטרור, בשני היא מתחמקת מאכיפה.

גם הסימטריה בתופעה איננה מלאה. ההסתה מצד איש הדת המוסלמי, אכן חמורה כשלעצמה לא פחות מההסתה המקבילה אצל יהודים, אבל יש הבדל אחד ביניהן: ההסתה מצד הרבנים הקיצוניים היא תוספת למדיניות ממשלתית מפלה כלפי ערבים ולהתבטאויות גזעניות של אישי ציבור ואף שרים. ואילו בצד הערבי, האימאם המסית רוכב על רקע של אפלייה ושנאת המיעוט הפלסטיני בישראל ובשטחים. כך, משנתו האיסלמסטית הקיצונית יכולה למשוך יותר מזדהים ותומכים כשהיא נתפסת כתגובה, גם אם שגויה מוסרית מהיסוד, לאפליה. תאמינו או לא, משנתו הקיצונית של האימאם מאיימת ראשית כל על ערבים רבים.

האדם נברא בצלם ולא בגזענות

זה נשמע לכם תירוץ? תחשבו על אותם דברי הלכה ביהדות שעושים דה-הומניזציה ללא-יהודים (גויים). והרי דברים אלו כל כך מנוגדים לתפיסה התנ"כית שהאדם נברא בצלם. אז מדוע חל השינוי? האם התפיסות הללו לא צמחו בהקשר היסטורי בו היה העם היהודי מיעוט מדוכא ונרדף באירופה, במצרים הפרעונית או תחת האימפריות של העת העתיקה? למרבה הצער, זוהי תופעה חברתית ידועה שגזענות ממוסדת ודיכוי עלולים להוליד גזענות עממית נגדית. האם בקרב השחורים בארה"ב לא ניתן למצוא לעיתים שנאה קולקטיבית ללבנים? אסור לעשות לגזענות הזאת הנחות מבחינה מוסרית, אבל אסור גם לשכוח את המנגנונים החברתיים הממוסדים, שמולידים את השנאה שמאפשרת גזענות עממית.

אם כן, תורת המלך הוא לא רק מקרה קיצוני של גזענות והסתה מקרב הימין הרדיקלי. הטיפול במחברי הספר ממחיש גם גזענות ממסדית שיודעת ללחום כראוי בהסתה של איש דת מוסלמי בנצרת, אבל נאלמת דום, ובכך תומכת דה-פאקטו, בהסתה מצד אנשי דת בהתנחלויות האידיאולוגיות. בנוסף, חשוב להזכיר שמלחמה מלאה בגזענות חשוב שתטפל ביד קשה במסיתים הישירים, אבל זה לא מספיק. חובה לטפל גם בשורשי הגזענות: באפליה הממסדית שהופכת לרקע שמקל על הפצת שנאות קולקטיביות. כמה ערבים היו שוהים לדרשות מסיתות כשהם יודעים שהם חלק מהחברה הישראלית ולא פלח מוקצה שמקבלים, אם בכלל, בלית ברירה?

הרב יחיאל גריינימן הוא חבר בארגון רבנים למען זכויות האדם, שיחד עם המרכז לפלורליזם יהודי וארגונים נוספים עתרו נגד אי-העמדת מחברי "תורת המלך" לדין

הפוסט התפרסם לראשונה בהעוקץ