"אולי הגאולה נראית רחוקה, אך אם נזכור את ערכי היסוד שמלמדת אותנו התורה, ונכבד ונדאג לאלה השונים מאיתנו כמו שאנחנו דואגים לעצמנו, אני בטוח שנקרב את הגאולה" | סטיקר משיח | By zeevveez cc: flickr
הרב גדעון סילבסטר שואל מתי ואיך תגיע הגאולה? כיצד יגיעו ימות המשיח ומה אנחנו צריכים לעשות בכדי לקרב אותם? הוא כורך את שאלות יהודיות אלו בדיון על ההשקה לזכויות אדם.
על סף ימות המשיח?
כבר אלפי שנים אנחנו שואלים את השאלה מתי תגיע הגאולה? פעם אחר פעם הכרזנו שאנחנו נמצאים על סף ימות המשיח, והתאכזבנו. הדוגמה העכשווית לכך אנחנו מוצאים בבתי הכנסת הציוניים בישראל כאשר אנחנו מכריזים כל שבוע שהמדינה היהודית שלנו היא תחילת ניצני הגאולה, אך נראה שדרך ארוכה עדיין בפנינו.
הגאולה הראשונה – יציאת מצרים
כדי לתפוס הצצה בגאולה האולטימטיבית, עלינו רק להסתכל על הגאולה הראשונה של היהודים, היציאה ממצרים וחציית ים סוף.
למה ראויים היהודים בדור הזה לכל כך הרבה ניסים ומה אנחנו מפספסים? הרב מאיר שמחה כהן מדיבינסק (1843-1926) – שכתב את "משך חכמה", אומר שכאשר העם היהודי נכשל בפולחן הדתי, אלוהים כמעט מתעלם מכך ונותן להם עונשים קלים בלבד. יחד עם זאת כאשר אנחנו מתעללים אחד בשני, הקב"ה הוא הרבה פחות סלחן; ואז מגיע האסון. למשל, בנית מגדל בבל שהיתה התקפה על גדולתו של אלוהים, הובילה רק לפיזור של עמים, בעוד שהדור של נוח שבו אנשים שדדו אחד את השני, טבע במבול. ובאותה מטבע, עגל הזהב שהיה שקול לעבודת אלילים, טופל כאילו היה זה פשע קל יחסית, בעוד שחטא המרגלים שכלל לשון הרע וחוסר הכרת תודה הביא על מבצעיו עונש כבד. היהודים שהיו יחסית מאוחדים בימי יציאת מצרים נגאלו למרות אופים המתבולל, אך כשהגיעו לים סוף צצו המחלוקות ואלוהים היה מוכן להטביע את כולם.
כבוד לכל אדם באשר הוא מקרב את הגאולה
למרות שזה נשמע פשטני, הרי המאבק למען זכויות אדם מבוסס על כך שאלוהים דורש מאיתנו כבוד הדדי והבנה. כאשר אנחנו מכירים באנושיות של החברים החלשים יותר בחברתנו, ומטפלים בהם בכבוד ושוויון, אנחנו ממלאים חלק מהמסרים העיקריים של תורתנו הקדושה.
לאחרונה שמעתי רבנים רבים מטיפים בטקסים יפים ומצביעים על עד כמה אוהבי אדיבות ומלאי חמלה הם אבני הבוחן של העם היהודי. אני כמובן מחכה בחוסר סבלנות לצעד הבא המובן מאליו – האישור המצלצל של אחריותנו לא רק כלפי אחינו היהודים, אלא גם כלפי המיעוטים החיים בתוכנו. לצערי, רק לעיתים רחוקות זה מגיע. לאהוב אדיבות מתורגם לאהוב ולהיות טוב לב כלפי עצמנו; חמלה היא רק חמלה לאלו שנראים, נשמעים ומתפללים כמוני.
כשיצאו היהודים ממצרים נלוו אליהם ערב רב. לעיתים זה לא היה קל, לעיתים זה יצר בעיות, אך בשום מקום בתורה לא מתועד שמשה דרש טוהר גזע. להיפך, התורה קוראת כל הזמן לשוויון וצדק לזרים הגרים בתוכנו.
אולי הגאולה נראית רחוקה, אך אם נזכור את ערכי היסוד שמלמדת אותנו התורה, ונכבד ונדאג לאלה השונים מאיתנו כמו שאנחנו דואגים לעצמנו, אני בטוח שנקרב את הגאולה.
הרב גדעון סילבסטר מנהל את בית המדרש לזכויות אדם של שומרי משפט בבית הלל באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא גם משרת בישראל כרב של אחוד בתי הכנסת בבריטניה.