עצרנו את פינוי משפחת מנשה: ניוזלטר לפרשת "ויקהל- פקודי" ›

פרשת "ויקהל-פקודי": הדיווח השבועי של "שומרי משפט: רבנים למען זכויות אדם"

ישראל נעה בין מלחמה לבין מלחמה, אך המחנה של ארגוני ופעילי מאבק הדיור הציבורי, שאנו חלק ממנו, לא עזב את המאבק החברתי למען משפחות הדיור הציבורי. התגייסנו למען משפחת מנשה מגבעת שמואל וקראנו לראש הממשלה, שר השיכון ומנכ"ל חברת עמידר לעצור את הפינוי לרחוב ב-14.3.2012. מאיציק מנשה נשללה הזכות לבן ממשיך בדירת עמידר. איציק ואשתו מחוסרי עבודה ומצבם הכלכלי אינו מאפשר להם קורת גג. רק לאחרונה, לאחר טיפולים וייסורים נולד בנם הפעוט. ביקשנו למנוע ביחד את הפינוי שלהם לרחוב. עידכון של הרגע האחרון – הפינוי של משפחת מנשה הוקפא, ככל הנראה לחצי שנה. תודה לכולם/ן על העזרה, ונציין במיוחד את פעילות תראבוט-התחברות ופעילי המעברה בעניין זה. שוב הוכח שביחד, ארגונים ופעילות\ים, יש לנו כוח גדול ביותר לשינוי חברתי. שבת שלום.

הרב עידית לב בדבר תורה לפרשות "ויקהל- פקודי" שעוסקות בבנית המשכן. הרב לב מוצאת קשר בין התרומה של בני ישראל למשכן, לבין תשלום מיסים למדינה. היא שואלת כיצד איבדנו את החדווה במתן מיסים? ומה הקשר החברתי לאמון שאנו רוכשים למדינת ישראל בתקופה זאת?

קיבלנו רשימות נוספות לגבי שאלת "מה אנו לומדים מההרג ההמוני במגילת אסתר":

  1. בין הרג מותר ובין הרג אסור: תשובת הרב שרלו בנוגע להרג במגילת אסתר
  2. גם יהודים יכולים להרוג, רון ניולד
  3. פורים זה שמחה? דודו פלמה
  4. העמלק בתוכנו, הרב דובי חיון
  5. מגילת אסתר – גרסת הסב-טקסט ההיסטורי המודע, דוד שפרבר
  6. השמדה או הומניות, הרב קובי וייס (התפרסם גם במגזין "במחשבה שנייה")

תרמו והתנדבו

  • מתנדבים/ות למרכז הזכויות שלנו בחדרה המסייע לאוכלוסיות מוחלשות – אנו זקוקים  למתנדבים/ות המעוניינים להירתם ולעזור לקידום נושאי צדק חברתי, בשעות היום.  אנא פנו בבקשה לניקו: 050-2003979, nicosoco@gmail.com

"ערבית לא בבית ספרנו" – עאישה סידאווי, רכזת קבוצות פעולה במרכז הזכויות בחדרה, מביאה את רשמיה מעבודה עם אזרחית ערביה שמתקשה לממש את זכויותיה במדינת ישראל: "אנחנו מדברות יום ולילה על המחסום של ידיעת השפה העברית על מנת לממש זכויות. וזה עוד לפני שדיברנו על הדרה וחשיפת פרטים אישיים ואינטימיים. בקהילה הערבית בישראל, כשאדם שאינו דובר עברית מקבל מכתב בעברית מהרשויות, אז הוא נאלץ למצוא אדם אחר, לעיתים זר, בכדי להקריאו בפניו. לעיתים יהיו אלו המכתבים הכי אישיים, הכי פרטיים, עם הפרטים שאתה לא רוצה שיוודעו בסביבתך. מצד אחד הפצת המידע עלולה לפגוע בך. וזה מפחיד ומסוכן, אבל מצד שני – קיבלת מכתב מהרשויות ואין לך ברירה, אלא למצוא משהו שיקרא ויפענח אותו עבורך. המכתב המדובר, נשלח לאישה החיה בואדי עארה, והיא דוברת, קוראת וכותבת בשפה הערבית, אך אינה דוברת או קוראת בשפה העברית. רַחְמָנָא לִיצְּלַן, המכתב נשלח ממועצה מקומית בואדי עארה! והוא היה כתוב להפליא בשפה עברית, וגם ההתכתבות בין מחלקות המועצה התבצעה בעברית, על פי מכתב התגובה ששלחה מנהלת שירותי הרווחה (ששפתה הראשונה ערבית) לראש מועצת הכפר (שגם הוא בעל שפה ראשונה ערבית)."

עו"ד קמר מישרקי-אסעד מעדכנת כי ביום שני, 12.3.12, התקיים דיון בבג"צ בנושא משפחת חושייה. העתירה הוגשה על ידינו נגד הצבא והתנחלות סוסיא:  בדבר מניעת גישה לאדמתם והתנכלויות למשפחת חושייה. בתגובתו ניסה הצבא להתנער מאחריותו ולהעביר את הדיון למסלול אזרחי. התנגדנו לכך והפנינו את הצבא ובית המשפט לכתבה של חיים לוינסון בעיתון "הארץ". המדינה ביקשה ארכה של כמה חודשים לבדיקת טענות העותרים. החלטת בית המשפט תינתן תוך שבוע.

הרב יחיאל גריינימן מתאר את משטר האפליה החוקית בשטחים הכבושים באמצעות שני אירועי התנכלות לפלסטינים שאירוע בכפרים של בורין ובפאראטה. החל קמפיין סולידריות למשלוח מכתבים נגד הגן הלאומי‎.

כשבוחנים את זכויות הדור הממשיך בשתי הקבוצות בין הקיבוצים והמושבים לבין הפריפריה והשכונות, מתגלה תמונה תמוהה של קריטריונים שונים לזכאות עו"ד בקי כהן-קשת בטור שהתפרסם בדה-מארקר. הפוסט החדש של הרב קובי ווייס עלה במגזין במחשבה שנייה. המעקב שלנו אחרי פגיעה במסגדים בגדה קיבל איזכור באתר הבא. הפוסט של הרב יחיאל גריינימן: "מתנחלים ושוטרים נגד תושבים בגדה" פורסם במגזין על צד שמאל.

ולסיום אנו גאים מאוד שפרויקט המכתבים שלנו למען בית הספר בסוסיא אומץ על ידי תלמידי תיכון רנה קסין בירושלים.

שבת שלום

אודות רבנים למען זכויות האדם

רבנים למען זכויות האדם הוא הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה מעל מאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות.