השמדה או הומניות ›

"ראש הממשלה נתניהו טען לכבוד פורים כי בניגוד לימי מגילת אסתר, כיום יש לנו יכולת להגן על עצמנו. נתניהו דיבר על איראן, אבל מעניין לבחון את דבריו דווקא מול התירוץ לעוינות האיראנית – ביחסנו לפלסטינים". דגלי ישראל-איראן. cc: ויקיפדיה.

פורים של הכל או כלום

ראש הממשלה נתניהו טען לכבוד פורים כי בניגוד לימי מגילת אסתר, כיום יש לנו יכולת להגן על עצמנו. נתניהו דיבר על איראן, אבל מעניין לבחון את דבריו דווקא מול התירוץ לעוינות האיראנית – ביחסנו לפלסטינים. כמו האופציה הצבאית מול איראן, גם יחסנו לפלסטינים מבוסס על שימוש נרחב בכוחנות חלקית, כזו שלא הולכת עד הסוף. הרב קובי וייס ממשיך את הפולמוס סביב "מה אנו לומדים מההרג ההמוני במגילת אסתר". רשימה שישית

הטקסטים היהודיים שקראנו בשבוע שעבר יכולים לשפוך אור על הגישה הכוחנית הזו. מחד הם אמורים לאתגר מוסרית כל יהודי: למשל פרשת "זכור", המצווה להכרית את עם עמלק מן העולם על טפיו נשיו ורכושו. הקריאה קשורה לכך שהמן היה מזרע עמלק – הוא ועשרת בניו. בנוסף להם הרגו היהודים עוד למעלה משבעים וחמישה אלף איש.

לקינוח נקרא בפרשת השבוע, "כי תשא", על  איסור כריתת ברית עם יושבי ארץ כנען. התורה תצווה על הצורך להשמיד את עמי הארץ הניצבים בדרכי עם ישראל עד חורמה, כלומר האחרון שבתינוקות, וגורמים קיצוניים אף קישרו מסורת זו לפלסטינים כיום.

אני משוכנע שזהו תפוח האדמה הלוהט ביותר הניצב לפתחו של כל מי שמתייחס לכתבי הקודש שלנו ברצינות – כלומר רוב העם. איך מתמודדים עם כך?

אחת הפרשנויות עלתה בראשי דווקא בצפייה בסרט הפעולה הממלכה,. בסופו, כיאה לסרט פעולה המכבד את עצמו, מגיעים אנשי יחידת עילית לדירתו של ראש ארגון טרור. הסצינה מלווה במערבולת של יריות בתוך הבית. במהלכה נהרגים גם כל בני משפחתו של מנהיג הטרור, כולל נשותיו וילדיו הקטנים.

השניות האחרונות של הסרט שוות את זמן הצפייה: רואים בה ילד קטן ומבוהל יוצא מאחד הארונות בהם הסתתר. המראות האיומים משתקפים בפניו, כמו גם הזעם העלבון ויצר הנקמה. והמצלמה נכבית – סוף הסרט.

שניות אלו הופכות את הסרט לבעל אמירה חריפה: לא ניתן לנצח את הטרור באלימות שכנגד. שכן ברור לכל הצופים שלמרות השעתיים הגדושות שהוקדשו למיגור תא הטרור, המטרה לא הושגה. אותו ילד קטן יגדל ויקדיש את חייו לנקמה.

לדעתי, המקרא בציוויו אותנו להרוג את אויבינו לפי חרב מדבר בהגיון מצמרר שלרבים נשמע תקף גם היום: כאשר ישנה מלחמה אידאולוגית ההופכת לאלימה, קיימת רק דרך אחת לנצח והיא להשמיד את אויבך כולו, לא להשאיר אף לא ילד אחד שכן הוא יגדל ויקום נגדך. המציאות המקראית מראה לנו זאת במקרה של שאול שחמל על אגג מלך עמלק. על פי המסורת בזמן שאגג היה כלוא הוא הספיק לשכב עם אישה שממנה יצא לבסוף המן הרשע.

המקרא ממשיך לדבר לליבנו, היהודים, גם כיום והטקסטים המאתגרים שנידונו מעלה נשמעים באוזניי כך: אם בחרת להילחם עם אויב בכוח הזרוע – דע לך שניצחון מושלם יהיה רק כאשר תבער אותו (או הוא אותך) עד תום, אם לא אזי, במקרה הטוב תשקוט הארץ ארבעים שנה.

לכן, אם אינך מסוגל פיסית, נפשית או מצפונית להרג טוטאלי, או שאינך רוצה במשחק סכום-אפס מסוכן, דע לך שכל פעולותיך הכוחניות לא יפתרו את הסכסוך. הדרך היחידה לפתור את המאבק היא בדרכים אחרות, המכבדות זכויות אדם והפתוחות לדיאלוג. והרי ישנם גם מקורות יהודיים שברור כי מקדמים גישה שונה. למשל: איזהו גיבור שבגיבורים – מי שעושה שונאו לאוהבו [אבות דרבי נתן כ"ג]

אם כן, כך יכול הציווי להרוג את עמלק ושבעת העמים לקבל משמעות הפוכה של הכרה במגבלות הכוח ובחוסר התוחלת של מעגל אלימות בלתי נגמר.

אם אנו מפנימים את הרעיון שרצח עם הוא נפסד, המקרא אומר לנו – חבל שבכלל תבזבזו זמן על מלחמות חלקיות: או הכול או כלום. היות והרג טוטאלי בלתי אפשרי ובלתי מוסרי, אזי הפתרון המקיף מחייב שימוש גם בדרכי דיאלוג והסכמה אזורית רחבה על פתרון הסכסוך. כיוון זה ממילא עשוי לבודד גורמים כמו הקיצונים בהנהגת איראן.

הדברים התפרסמו לראשונה במגזין "במחשבה שנייה"