ג'יימס אנסור, מסכות במגוון הבעות
דודו פלמה, מנהל מכינת גליל עליון, מציג בפנינו עמדה מוסרית מאתגרת
בעלטת / אמיר גלבוע
אִם יַרְאוּנִי אֶבֶן וְאֹמַר אֶבֶן יֹאמְרוּ אֶבֶן.
אִם יַרְאוּנִי עֵץ וְאֹמַר עֵץ יֹאמְרוּ עֵץ.
אַךְ אִם יַרְאוּנִי דָּם וְאֹמַר דָּם יֹאמְרוּ צֶבַע.
אִ ם יַ רְ א וּ נִ י דָּ ם וְ אֹ מַ ר דָּ ם יֹ א מְ ר וּ צֶ בַ ע.
פורים זה שמחה?
[הפוסט פורסם לראשונה ב"במחשבה שנייה" והוא חלק מרב-שיח על סוגיית ההרג ההמוני במגילת אסתר ].
פורים הוא חג של שמחה. כך לפחות מורה לנו התודעה ההיסטורית תרבותית. רעשנים, מסכות, שירים וריקודים, הבה נרעישה רש רש רש… תהלוכות של ילדים בתחפושות של שוטרים וגנבים, וגם מרדכי, אסתר והמן ואוזניו הטעימות. אנשים אף מגדילים לעשות ומפליגים במצוות החג ומרבים בשתייה ובהתהוללות עד דלא ידע, (אבא שלי היה נוהג לומר שבפורים כל היהודים מתחפשים לגויים, ואילו ביום כיפורים כל הגויים מתחפשים ליהודים). אלא שכמו גם בתרבויות אחרות, אם קורעים את המסכה מעל ריקודי הליצנים והמולת הרעשנים, מתגלה שצהלות השמחה מחביאות מאחריהן אימה גדולה. כאילו נגזר שיתגשם מה שאימא שלי הייתה אומרת תמיד בחרדה גדולה: "חכה ותיראה, זה עוד יסתיים בדמעות"…
ובביזה לא שלחו את ידם
וכמו באגדות זה התחיל במשתה ובשמחה אבל ככה זה נגמר: א וּבִשְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר יוֹם בּוֹ, אֲשֶׁר הִגִּיעַ דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ, לְהֵעָשׂוֹת: בַּיּוֹם, אֲשֶׁר שִׂבְּרוּ אֹיְבֵי הַיְּהוּדִים לִשְׁלוֹט בָּהֶם, וְנַהֲפוֹךְ הוּא, אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם. ב נִקְהֲלוּ הַיְּהוּדִים בְּעָרֵיהֶם, בְּכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, לִשְׁלֹחַ יָד, בִּמְבַקְשֵׁי רָעָתָם; וְאִישׁ לֹא עָמַד לִפְנֵיהֶם, כִּי נָפַל פַּחְדָּם עַל כָּל הָעַמִּים. ג וְכָל שָׂרֵי הַמְּדִינוֹת וְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים וְהַפַּחוֹת, וְעֹשֵׂי הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ מְנַשְּׂאִים, אֶת הַיְּהוּדִים: כִּי נָפַל פַּחַד מָרְדֳּכַי, עֲלֵיהֶם. ד כִּי גָדוֹל מָרְדֳּכַי בְּבֵית הַמֶּלֶךְ, וְשָׁמְעוֹ הוֹלֵךְ בְּכָל הַמְּדִינוֹת: כִּי הָאִישׁ מָרְדֳּכַי, הוֹלֵךְ וְגָדוֹל. ה וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אֹיְבֵיהֶם, מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאַבְדָן; וַיַּעֲשׂוּ בְשֹׂנְאֵיהֶם, כִּרְצוֹנָם. ו וּבְשׁוּשַׁן הַבִּירָה, הָרְגוּ הַיְּהוּדִים וְאַבֵּד חֲמֵשׁ מֵאוֹת, אִישׁ וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי הָמָן בֶּן הַמְּדָתָא, צֹרֵר הַיְּהוּדִים הָרָגוּ; וּבַבִּזָּה לֹא שָׁלְחוּ, אֶת יָדָם. (מגילת אסתר פרק ט)
ראו כמה הרבה לא השתנה מאז ועד היום, כבר אז בימי אחשוורוש שמרו על טוהר הנשק. טבחו כמה עשרות אלפי גויים בצהלה גדולה אבל, מוסיפה המגילה בצדקנות נרגשת, "ובביזה לא שלחו את ידם". "תיראו כמה שאנחנו מוסריים" חותמת המגילה בהתמוגגות את הטבח, ובכלל מהו טבח קטן ולא נחשב לעומת העובדה הנפלאה שבביזה לא שלחנו את ידנו (אחחח כמה שהשופוני הצדקני הזה כל כך עולה לי בבריאות).
הטבח הקדוש
איכשהו נדמה שפורים ירד מקדמת דנא אל העולם כשהוא כורך בקרביו צהלות של שמחה הנמהלות באנקת נשחטים. שמחה ופחד הם רגשות מנוגדים. הפוטנציאל הטמון בשילוב ההרסני שבין השניים בפורים מחייב אותנו להתאזן איכשהו אחרת יהיה רע: ובפורים תשנ"ד 25 בפברואר 1994, בשעה 5 לפנות בוקר, הגיע ברוך גולדשטיין למערת המכפלה כשהוא לבוש מדי צה"ל ונושא דרגות סרן. ב"אולם אברהם" שבמערה התפללו 13 יהודים, בהם גולדשטיין, וב"אולם יצחק" התפללו באותה עת כ- 800 מוסלמים, בתפילת יום השישי שלפני תחילת צום הרמדאן. גולדשטיין עבר ל"אולם יצחק", ובאמצעות רובה "גליל" שהיה ברשותו, רצח 29 מתפללים מוסלמים ופצע 125 מהם. ובביזה לא שלח ידו. לאחר שחדל מלירות, אם משום שאזלה התחמושת שהייתה ברשותו או עקב מעצור בנשקו, השתלטו עליו המתפללים המוסלמים והרגו אותו באמצעות מטף כיבוי.
שעות ספורות לאחר הטבח, הופיע חבר הכנסת חנן פורת במועצת קריית ארבע ובירך את הנוכחים בברכת "פורים שמח" לבבית, אל מול המצלמות. הוא אף הזכיר להם ש"חובה לשמוח בפורים". פורת, ממקימי ההתיישבות ביש"ע, שימש באותה תקופה כחבר כנסת מטעם המפד"ל. הצהלוּלִים של חנן פורת נוכח מצלמות הטלויזיה קבל עם ועולם התפענחו כקריאות חדווה והתפעלות מן הטבח שהתרחש לא מזמן במקום הקדוש. האם נגזר עלינו להמשיך ולקבל כך את גזירת הצהלה המצטרפת לטבח כאילו הם טקס התקבלות העובר כציווי היסטורי וגזירת גורל מדור דור, עד שהוא מתגשם בימינו אנו כמו קללה עתיקה?
כמה זה עד לא ידע?
בגמרא מופיע סיפור המתחיל במשתה פורים צוהל ומסתיים בשחיטה טוטאלית. וכל זה במסגרת ניסיון של אנשים חכמים לצאת ולבדוק כמה רחוק אפשר ללכת במצוות "עד דלא ידע":
אֲמַר רָבָא: מִיחַיֵּיב אִינִישׁ לִבְסוּמֵי בְּפוּרְיָא עַד דְּלָא יָדָע בֵּין אָרוּר הָמָן לְבָרוּךְ מָרְדְכַי. רַבָּה וְרַבִּי זֵירָא עֲבָדוּ סְעוּדַּת פּוּרִים בַּהֲדֵי הֲדָדֵי, אִיבַּסּוּם; קָם רַבָּה, שְׁחַטֵיה לְרַבִּי זֵירָא; לְמָחָר בְּעֵי רַחֲמֵי וְאַחֲיֵיה! לְשָׁנָה אֲמַר לֵיה: נֵיתֵי מָר וְנַעֲבֵיד סְעוּדַּת פּוּרִים בַּהֲדֵי הֲדָדֵי! אָמַר לֵיה: לָא בְּכָל שָׁעֲתָא וְשָׁעֲתָא מִתְרַחֵישׁ נִיסָא. (מגילה דף ז עמוד ב)
אמר רבא: חיב אדם להשתכר בפורים עד שלא ידע להבדיל בין ארור המן לברוך מרדכי. כלומר שיהא שיכור ביותר. וכן מסופר: רבה ורבי זירא עשו סעודת פורים ביחד. השתכרו. קם רבה ושחט את ר’ זירא. למחרת כשהתפקח וראה מה עשה ביקש עליו רחמים (התפלל עליו) והחייהו. לאחר שנה אמר לו לר’ זירא: יבוא אדוני ונעשה סעודת פורים ביחד. אמר לו (ר’ זירא) לא בכל שעה ושעה מתרחש נס ואינני רוצה לעבור שוב אותה חוויה אצלך. (תרגום שטיינזלץ)
חכמינו ז"ל, מעבירים מסר בהיר ביותר באשר לשאלה כמה זה עד דלא ידע?- עד שאתה מאבד את הראש, כמובן! כי לא בכל שעה ושעה מתרחש נס. "היי אתם שם, הישארו מאוזנים בין האוזניים ואל תאבדו את הראש" הם שבים וקוראים אלינו מעבר לתהום הזמן שנפערה בינינו לבינם. אבל אנחנו אוטמים אוזנינו לדברי חז"ל כאילו הם שירתן המסוכנת של הסירנות וממשיכים להשתולל בהתלהבות ובחדווה ופורצים אגב כך את כל הגבולות עד שאנחנו הולכים ומאבדים את הראש כמו רבי זירא.
לנו כבר אין את חז"ל, לנו יש את הרב יצחק שפירא ואת הרב מלמד ואת הרב דב ליאור, והם משננים לנו את "תורת המלך" משנתם האיומה. ולכן, אחרי שנאבד את הראש נמשיך ונאבד גם את כל השאר.
ללמוד מפרופסור ליבוביץ’
ומספרים על הנביא פרופסור ישעיהו ליבוביץ’ שסלד מאוד מצהלות השמחה בפורים, שהתפרשו לו כצהלות שמחה על הטבח בשושן. ומנהג היה בידו לשהות בירושלים בי"ד באדר יום בו מציינים את פורים בכל המקומות, ולא היה חוגג משום שבירושלים חוגגים את פורים ב"שושן פורים", כלומר רק למחרת היום (כי היא עיר מוקפת חומה). ולמחרת בט"ו באדר "שושן פורים" היה מקפיד ליסוע לתל אביב כדי שלא יצטרך לחגוג את "שושן פורים" בירושלים, ובתל אביב כבר חגגו את הפורים אתמול…
פורים שמח ומאוזן לכולכם, ותשמרו על הראש.
המאמר התפרסמה לראשונה במחשבה שנייה
הערת חנן פורת שלך מעידה יותר מכל על מהות הפוסט הזה. אתה או דביל או שקרן. רינה מצליח בישלה פרשה משומדבר, זה ידוע לכל מי שרוצה לדעת מיני-מינימום על אותו יום נורא, ואתה או יודע ומתעלם כדי להמשיך את מחול השנאה וההתלהמות (מי שמדבר על התחסדות…) או כותב בנמהרות שטויות שאין שום בעיה לדעת שהן שטויות.
מכאן צא ולמד על שאר הפוסט שלך, המוטיבציה שלו ותוכנו.
ומצד שני, מה לי לצפות למשהו אחר מארגון כמו שזסהשנתן לך פה במה
'מישהו' תודה על התגובה,
המהירות שמיהרת להעליב, מעלה כמה השערות: אחת-אתה מזדהה עם הנכתב ומתוך כך הוא מרגיז אותך. שתיים- לא באמת קראת את הפוסט ומיהרת להגיב על הכותרות והאכסניה. ושלוש- אתה טרול חביב, וכאלה אסור להאכיל מדאורייתא.
תבוא לבקר שוב…
1. איפה הוכחת שהיהודים הרגו חפים מפשע בפורים? איפה במגילה כתוב שהיהודים טבחו באויביהם?
2. "איכשהו נדמה שפורים ירד מקדמת דנא אל העולם כשהוא כורך בקרביו צהלות של שמחה הנמהלות באנקת נשחטים." איכשהו נדמה לי שרק לך מתערבבות נאקות הנשחטים. מה לגבי גזירת ההשמדה? מה לגבי העובדה שהגזרה לא בוטלה, אלא רק ניתנה ליהודים הזכות להגן על עצמם? מבחינתך, כל מה שנשאר אלה זעקות "הקורבנות" שקמו על היהודים לאבדם?
3. "ראו כמה הרבה לא השתנה מאז ועד היום, כבר אז בימי אחשוורוש שמרו על טוהר הנשק. " "התחיל במשתה ושמחה ונגמר …" ושוב, משום מה, אתה מדלג מהפתיחה (המשתה) ישר לשיא – ישר לסצנה שבה היהודים הגיבורים תוקפים את הפרסים המסכנים. עריכה מגמתית כבר אמרנו, או שהפור אינו רלוונטי (מעניין למה קוראים כך לחג הזה)?
4. אתה מקשר בין מיתוס פורים וטבח גולדשטיין ומוכיח בכך את ההפך ממה שאתה טוען – העובדה היא שמאז המגילה ועד ימינו *לא היה* טבח דומה. עובדה שהטבח גונה מכל קצוות החברה כמעט. העובדה היא שהרבה יותר פעמים מאז המגילה "קמו עלינו להשמידנו" מאשר להפך. אז מיתוס פורים הוא הרצחני?
5. אני לא מבין איך אתה כותב "חכמינו ז"ל" – אתה באמת חושב שהם היו חכמים?
6. אני כנראה הרבה יותר שמאלני מהמבקר הקודם שלך, אבל נאלץ להסכים איתו (חוץ מהמשפט האחרון, כי את רבנים למען זכויות אדם אני דווקא מעריך).
אתה יכול לקחת דוגמא מכתבה אחרת בנושא:
http://rhr.org.il/heb/?p=6260
דניאל, מלכתחילה הפוסט הזה לא היה מחקר פילולוגי של מגילת אסתר. לפחות להבנתי, הוא רק מצביע על הקלות שבה אנו משתמשים לרעה במיתולוגיה אכזרית כדי להיות בעצמנו אכזריים בהווה.
(עיין ערך "מחנות השמדה לעמלקים" בבטאון "מעייני הישועה". ראה גם דבריו של ר’ אברהם וסרמן מישיבת ההסדר רמת גן, שפירסם בפורים האחרון דבר תורה נזעק כנגד "יפהפיות הנפש" של אותם יהודים בשושן, שאף על פי שנתנה להם רשות לפרוע ולבזוז, בביזה לא שלחו את ידם. הוא לא לומד זאת לזכות כי אם לגנאי).
כרגיל הצדקנים בעיני עצמם, שוכחים שבפורים נגזרה כלייה על היהודים (נקרא לזה פתרון סופי לצורך העניין) ושלא רחוק מפורים נרצחו תלמידי ישיבת מרכז הרב, שאת רבניהם פלמה "מהלל"…
כרגיל המתייפיפים חופרים עמוק למצוא פגם בעמם, אך לא מוצאים פגם בכך שאלו שלהם הם כה דואגים (הפלשתינאים) מוציאים מפלצות שרוצחות תינוקות, ושבתי הכלא שלנו מלאים באלפי מחבלים במקום שבו המשוגעים שלנו נספרים על אצבעות של יד אחת.
אין תקווה למי שמנסה בכח לראות את הרע בעמו, תמיד מחפש איפה השכן שלו לא טוב, ובזמן שנופלים פצצות בדרום האץ הולכים לנטוע את כרמיהם של אבות ואמהות המחבלים הבאים.
הפסידו הומניזם של השמאל הקיצוני כדוגמתך, הוא דוגמא ראשית להיכן הפסיכולוגיה של הפוסט מודרנה מובילה אותנו, לשנאה עצמית הגובלת בשגעון, הכל תוך כיסוי הערווה המוסרית בעלה התאנה של ההומניות המדומה.
לא יעזרו הררי מילים למי שעיניו כהו מלראות, ומוחו טפש עוד מלהבחין בין טוב לרע, תמיד יימצא אותו אדם מטופש, רע לב שימצא את הרע בהרי טוב, ואת הטוב בעומק הגיהנם הנוצר בעזה.
לדודו פלמה ולכל ההומניים בעיני עצמם, הצועקים את המוסר היהודי כל עוד הוא אינו עבור יהודים אני מאחל פורים שמח, ומי ייתן וימגר הקב"ה (שספק אם אתם עוד מאמינים בו) מן העולם כל שונאי עמינו, חורשי הרע המדנים והמלחמה על עם ישראל הם ובניהם וזרעם אחריהם.
יונה תודה לך על תגובתך,
הפורים ההוא שגזר עליך כליה היה כבר מזמן, זה רק אתה שנשארת במקלט (מה קרה כפתור ההרגעה התקלקל?). היום יש לך את הצבא החזק ביותר במזרח התיכון, את 'ברירת שמשון' (רמז קל, שוכנת אי שם ליד דימונה), את כיפת הברזל ועוד כהנה וכהנה פצצות וגדודים ואוגדות מנושקות עד מעל לראש. ובכל זאת אתה מתבכיין ומתקרבן כאילו אתה נמצא עדיין בגיטו ורשה. אל מול תפילת הכליה והמיגור שנשאת אני מזמין את ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום, ומי ייתן שבפעם הבאה שתבוא לכאן תהפוך ליונה עם עלה של זית. שלום לך.
אתה ודוגמתך מהללים את המשפט "שלום עושים עם אויבים" ועל דרך זה אני ממשיך את המשפט שאני רואה לנגד עיניי יום יום מהשמאל הקיצוני "מלחמה עושים עם אחים" השלום המדומה שלך, יש ואתה צריך לעשות אותו קודם עם בני עמך לפני שתלך לחפש אותו במאורותיהם של הרוצחים אותך, ולצורך העניין הגבת בדמגוגיה ולא התייחסת לתוכן העניין, השתמשת באגדת פורים כדי לספר עד כמה העם שלך הוא מפלצת, הולך לחפש בערימות ההסטוריה היהודית את כל הפגמים ונח לו לשכוח את הטבח שעברו היהודים ב2000 שנות גלות בכל מקומות מושבותיהם בעולם, כי אין אתה הולך ושוקל במאזני הצדק, אתה רק משתמש בהילת הנאורות והביקורת העצמית כדי לירוק את הגועל שלך מעצמך ומבני עמך, אין תימה שאתה לא משתדל לענות לעניין, כי זו לא מטרתך, ולי אין גם כך שיג ושיח איתך ועם שכמותך, רק היה בדעתי שלא ייתכן כי מגילת הבורות שפרשה את זוהמת ליבך מעל דפי האינטרנט תישאר ללא תשובה, ולו גם אם אצטרך להקריב מזמני היקר כדי להתבוסס בסחי וברפש של מילותיך, והאמן לי שזמן מה לא נגעלתי כמו בעת אשר קראתי את הזיותיך. אם תרצה בכך אוכל להפנות אותך לטיפול מתאים, שנאה עצמית לרוב נובעת מדימוי נמוך של ההורים, ייתכן ותרצה לבדוק זאת.
יונה יקר,
ישנם יהודים ששונאים את עצמם, ויש יהודים ששונאים יהודים השונאים את עצמם. אני מעדיף את הסוג הראשון, כי הם לוקחים את השנאה שלהם באופן אישי…
אני לא שונא אותך, אבל כן את הדיעות שלך, ואני שמח שזה כל מה שיש לך להגיד כי זה מוכיח את הנקודה שלי, אתה לא יכול להתמודד עם הטענות שלי. במתמטיקה פה מסתיימת ההוכחה.
יונה להיות מנוצח היא תכונה אלוהית "נצחוני בני נצחוני"
התגובות הלא מלומדות שלך מוכיחות יותר ויותר את הטענה שלי שדבריך הם גיבוב של שקרים ריקים מתוכן, תשובותיך הם תת רמה אפילו לנער בן 13, תשובה כגון:
להיות מנוצח היא תכונה אלוהית "נצחוני בני נצחוני"
היא כל כך מטופשת שזה גורם לי לחשוב שאולי אפילו במאמר הזה שלך נאלצת להיעזר במישהו שיכתוב עבורך את הרעיונות כי קשה לי להאמין שמישהו עם אינטילגנציה כל כך ירודה, שתשובותיו הם עלבון לאינטילגנציה של ילדים בגן, יכתוב מאמר עם רעיונות כלשהם בתוכו, ושוב אם אין לך מה לומר אל תאמר אותו, כל תגובה שלך לא מוסיפה לך כבוד תאמין לי, חוסר היכולת שלך להתמודד עם טיעונים די מביך אפילו.
יונה, איך כתבת למעלה- "אני לא שונא אותך, אבל כן את הדיעות שלך"' ,
באמת אחלה טיעון שבעולם, מוסיף לך כבוד וגם אינטיליגנטי במיוחד. לך בכוחך זה והצלח…
שלום דודו
יישר כח על אמירות שכלל לא נעימות לאוזן
אם את מגילת אסתר נקרא כמו את ספר איוב ונאמר שלא היתה אלא משל, מה יהיה הנמשל? כפי שכתכת, שמחה וסבל כרוכים זב"ז, והגלגל האלים מסתובב לו, שהרי אין קץ להיסטוריה (למרות פוקויאמה). מגילת אסתר חסכה מאתנו את הפרק הבא בהיסטוריה. פרק צפוי, שהרי ניצחונות הם לעולם קצרי מועד. מדרש יפה מספר על ר' חייא (שבת קנ"א ע"ב) שביקש מאשתו שתתייחס יפה לעניים כיוון שבעתיד, כשהגלגל יתהפך כצפוי, היא בודאי היתה רוצה שיתייחסו יפה לילדיהם- השקעה נכונה בעתיד.
מגילת אסתר היא טקסט חשוב שממנו ראוי ללמוד על דרך השלילה (נהפוכו)- היזהר מאכזריות שכן הגלגל מסתובב לו
אני מבין אתה באמת טיפש מכדי להבין חילוקים טבעיים למדיי, אני לא שונא אותך, כי אתה יהודי ואני לא שונא אף יהודי שלא עשה דבר אכזרי שהוכח בודאות, אבל את הדיעות שלך אני לא סובל, זה נראה לי חלוקה די טבעית לחלק בין אדם לדיעותיו, אבל רק אדם מטומטם לא מבין זאת, ואין זאת שגם לא אתן לך לומר את דיעותיך, אתן ואתן, אך איני חייב להבכין לטיפשות שלהן, וכן אינני מחויב לשתוק מלהגיב, באמת שאם אינך מבין את ההבדל הבסיסי הזה, או שאתה עושה בכוונה לנסות למצוא פגם דמגוגי בדבריי, או שאתה אכן בעל רמה שכלתי ירודה. תחשוב על זה פעם הבאה לפני שאתה מגיב, חבל על כל תגובה מטופשת שלך, תגיב בחכמה עדיף.
יונה ק. היקר,
קצת קשה להתייחס ל"טענותיך" משום ש"הטענות" שלך הן בעיקר גידופים.
כדאי שתשים לב עד כמה השיח שלך הוא שיח מעליב מאוד. נחוץ לך שאהיה טיפש, בעל רמה שכלית נמוכה, שלא מבין מה שהוא כותב. כנראה שזה נותן לך הרגשה טובה וגורם לך לחוש עליונות. אך האמת היא שזה מעיד בעיקר עליך.
אני סמוך ובטוח שמאחורי המילים הבוטות, ישנו אדם נפחד הפוחד להתמודד עם דברים שנמצאים מחוץ לד' אמותיו. והאמת היא שלאחר שקראתי שוב ושוב את תגובותיך צר לי על כך שאינך מסוגל לנהל דיאלוג שאיננו מלא ורצוף עלבונות, ההפסד כולו שלך.
מאחר וליבך הרגיש לעלבונות רך מכדי שיטיחו בו את האמת ויקבלה, למרות שאתה דווקא די בקלות מטיח באוכלוסיה שלימה ובעם שלך האשמות חמורות ושקרים (טבחו בגויים… נו באמת… הדבר היחיד שאפשר להגיד הוא הלוואי, אחרי אלפיים שנה שהיהודים נטבחו בהמוניהם על ידי המון משוסה בכל מקומות מושבותיהם, פעם אחת בהסטוריה הם "עמדו על נפשם" משפט ששכחת כנראה כשכתבת את מאמרך המלומד ובאים בני בניהם ומתלוננים למה המן לא סיים את הסיפור… כל אומה מאז ועד היום, כולל היום השמידה מאות אלפי אנשים בצורות גרועות פי כמה, והיהודים ב120 מדינו הרגו 60000 איש בערך ובשושן הבירה פחות מאלף וזה טבח? איפה חוש הפרופורציה, עזוב את זה שהרבה יותר סביר מכל מה שכתבת על פי המגילה שהם הרגו בשונאיהם, כלומר אותם אנטישמיים כמו המן ובניו שהטרידו אותם שנים ומדי פעם הפילו עליהם איזה סיפור מצוץ מן האצבע כדי לבצע פוגרום, חשבון פשוט מראה לך שבממוצע בכל מדינה הם הרגו 500 איש בכל מ-ד-י-נ-ה אתה יכול לתאר לעצמך שאילו כל יהודי היה הורג כרצונו כמו שהגויים עשו באלפי הזדמנויות מספר ההרוגים ברחבי העולם הקדום היה צריך להיות כמה אלפים, אם זה אכן היה טבח משולח רסן כפי שאתה רוצה להציג מהוכחות הבנויות על כרעי תרנגולות שלך.
על כל פנים עיקר הדברים הוא שעשית את מה שעשה אפרים קישון בסאטירה השחוזה שלו על דוד וגולית רק שאתה עשית את זה ברצינות, הפכת את הקרבן לטובח, וזה פרוטוטיפ של כל דברי השמאל לדורותיו, חמאס יורה טילים זו אשמתינוף אין שלום זו אשמתינו, לבנון יורים טיךים זו אשמתינו, איראן רוצה להשמיד אותנוף זו אשמתינו, אפשר לדון מה מידת האחריות של כל צד, אבל להגזים בטענות חסרות שחר, על טבח זה יציאה מוחלטת מפרופורציה), אני אכתוב את הטיעונים באופן יבש שתוכל לענות לעניין לשם שינוי:
…שוכחים שבפורים נגזרה כלייה על היהודים (נקרא לזה פתרון סופי לצורך העניין) ושלא רחוק מפורים נרצחו תלמידי ישיבת מרכז הרב…
…אך לא מוצאים פגם בכך שאלו שלהם הם כה דואגים (הפלשתינאים) מוציאים מפלצות שרוצחות תינוקות, ושבתי הכלא שלנו מלאים באלפי מחבלים במקום שבו המשוגעים שלנו נספרים על אצבעות של יד אחת….
…ובזמן שנופלים פצצות בדרום הארץ הולכים לנטוע את כרמיהם של אבות ואמהות המחבלים הבאים….
הפסידו הומניזם של השמאל הקיצוני הוא דוגמא ראשית להיכן הפסיכולוגיה של הפוסט מודרנה מובילה אותנו, לשנאה עצמית הגובלת בשגעון, הכל תוך כיסוי הערווה המוסרית בעלה התאנה של ההומניות המדומה.
… תמיד יימצא אותו אדם … רע לב שימצא את הרע בהרי טוב, ואת הטוב בעומק הגיהנם הנוצר בעזה.
…לכל ההומניים בעיני עצמם, הצועקים את המוסר היהודי כל עוד הוא אינו עבור יהודים אני מאחל פורים שמח, ומי ייתן וימגר הקב"ה … מן העולם כל שונאי עמינו, חורשי הרע המדנים והמלחמה על עם ישראל הם ובניהם וזרעם אחריהם.
עכשיו שמחקתי את ההערות, אשמח אם תשיב באופן ענייני ואני מתיר לך ללוות את דבריך בעקיצות, זה ייתן לך ניקוד נוסף, אני מבטיח לנהוג כך גם כן.
לעיל בהערת הסוגריים, אני מתקן:
"…כמו שהגויים עשו באלפי הזדמנויות מספר ההרוגים ברחבי העולם הקדום היה צריך להיות כמה מ-א-ו-ת [תיקון] אלפים, אם זה אכן היה טבח…"
יונה שלום, ליבי אינו רך לעלבונות במיוחד (בעיקר אחרי התגובות שלך שחישלו אותו ותודה לך על כך). אנסה לענות לך ואני מקווה שתהיה פתוח להקשיב, לא בהכרח לקבל אבל להקשיב. הטענה שלי היא כזו, והיא מופיעה למעלה, למדינת ישראל ישנו כיום הצבא הכי חזק במזרח התיכון, (אני לא יודע איפה שירתת בצבא, אך אני התגייסתי כמה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים, במלחמת יום כיפור הייתי כבר במילואים והמלחמה האחרונה שבה לקחתי חלק הייתה מלחמת לבנון הראשונה בשנת 82. בסדיר שירתתי ביחידה מובחרת ואני נושא עלי את צלקות המלחמה שלי ואינני בוש בהן), ישנה לנו יכולת גרעינית וקונבנציונלית לא מבוטלת, ולמרות כל העוצמה שלנו אנחנו מתנהגים כאילו אנחנו בסכנת השמדה (שים לב אני לא אומר שאין כאלה שהיו רוצים שנימחה מעל פני האדמה אבל הם אינם מסכנים את קיומנו באמת). ההתנהגות הזאת איננה בריאה ומולידה חברה תוקפנית, לא רק כלפי אויביה מחוץ, אלא גם כלפי אלה החולקים על דעתם מבית.
תקרא את התגובות שלך עצמך ותיראה איזה חרון וזעם על גבול השנאה אתה מייצר נגד הדברים שאני כותב. לפעמים אני חושש שאנשים לא מבינים עד כמה השנאה הזאת מסוכנת להם עצמם, לרוחם וליחסים שלהם עם הקהילה הסובבת אותם.
גם אני לא אוהב במיוחד את הדברים שכתבת לי, אבל אינני תוקף אותך באלימות מילולית כל כך מכלילה (ואם כן תראה לי איפה ואתנצל).
באשר לדברים שכתבתי על מגילת אסתר, הם אינם ניתוח פילולוגי של המגילה, המגילה ישנם בה הרבה דברים ועניינים, כולל הדברים שאומר רבא במחלוקת עם ר' תנחום על משמעות הפסוק "בלילה ההוא נדדה שנת המלך" שהוא פסוק המהווה קו פרשת מים בסיפור המגילה "בַּלַיְלָה הַהוּא נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ (אסתר ו) – אמר ר' תנחום: נדדה שנת מלכו של עולם. ורבנן אמרי: נדדו עליונים, נדדו תחתונים. נדדו עליונים – לבקש תחנונים; נדדו תחתונים. רבא אמר: שנת המלך אחשורוש ממש" (מסכת מגילה טו). ונשאלת השאלה למה רבא מדגיש הברור מאליו. כדי להבין את זה נצטרך ללכת לדבריו של רבא במסכת שבת: ""ויתיצבו בתחתית ההר, א"ר אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה עליהם הר כגיגית ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה – מוטב, ואם לאו – שם תהא קבורתכם. א"ר אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא ( רש"י – שאם יזמינם לדין למה לא קיימתם מה שקבלתם עליכם – יש להם תשובה, שקבלוה באונס) . אמר רבא: אף על פי כן, הדור קבלוה בימי אחשורוש, דכתיב: קיימו וקיבלו היהודים…" (שבת פ"ח.) לדעתו של רבא את מה שקיבלו עם ישראל בכפיה במעמד הר סיני, היהודים קיבלו מרצון ומתוך בחירה בשושן. ולכן חשוב לו להדגיש "המלך אחשורוש ממש".
לרבא ישנו אינטרס להראות שאלוהים איננו מעורב באירועי המגילה למרות דבריהם של ר' תנחום ורבנן. לא זה המקום לפרט את האינטרס של רבא לחייב את הגולה כמציאות קיום הכרחית (למרות כל הסכנות שהיא מביאה לעם היהודי) אבל הוא מעדיף את הגולה.
ובכל זאת לא נכנסתי לעומק הדברים האלה, כי המאמר שלי עוסק בשימוש שעושים היום בתכני המגילה (גם אני) ובשונה ממך אני מבקש לאזן את הקול הנרדף הקורא אלי ומעודד אותי להכות נפש חפים מפשע בשם נרדפות בת אלפי שנים.
אני מבקש להיות בכל מאודי במקום שפוי שאיננו מתבצר בשנאה ושיודע את מחיר ההתבצרות בשנאה לשונא עצמו. אולי כמו הקריאה של חז"ל בשמו של הקב"ה "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה לפני"? המקום הזה שבו אני מגלה אמפתיה ולא צוהל לאויבי הטובע בים, הוא אולי מקום מאוד שמאלני, אבל הוא המקום שלי. וטוב לי בו למרות שלעיתים אני חוטף בו ממך וגם מאחרים. אבל הוא המקום שלי ואין בילתו. בשבילי.