העמלק בתוכינו ›

"אין אני מצדיק פגיעה בחפים מפשע אך חובה עלינו להגן על עצמנו תוך שמירת צלם אנוש." | מגן דויד של האמן דיק סטינס כמצבת זיכרון למלחמת העולם השנייה בהאג. הטקסט בצד בעברית ובהולנדית נלקח מהפסוק "זכור את אשר עשה לך העמלק…". cc: ויקיפדיה.

הרב דובי חיון מגיב לפוסט "מה אנו לומדים מההרג ההמוני במגילת אסתר: קול קורא". לגבי מחיית זכר עמלק – הרב חיון מביא את הפירוש שהעמלקי הוא הרע שבתוכנו, בתוך נפשנו, ומצוות מחיית עמלק הינה המצווה למחות את הרוע שלנו ולהיות טובים יותר. רשימה רביעית לפורים.

ראשית לגבי הכתוב במגילה שלכאורה מעלה קושי רב – הכיצד פוגעים בעם רב לאחר שסרה הגזרה. נשאלת השאלה האם באמת היתה פגיעה בחפים מפשע או שמא הגנה עצמית מפני פוגרום מכאלה שלא שמעו על ביטול הגזרה ושמחו שיש בידם לפגוע ביהודים. שוב ושוב חוזר במגילה בפרקים ח' וט' העניין של ההגנה העצמית, של עמידה על נפשם, כגון אישור המלך: “לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל נַפְשָׁם לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוֹז:” והם רק הגנו על עצמם והדגש הוא על כך ולכן לא נגעו בביזה. וכן: “וּשְׁאָר הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ נִקְהֲלוּ וְעָמֹד עַל נַפְשָׁם”. האם יעלה בדעתנו להאשים את הפרטיזנים היהודים שלחמו והרגו בגרמנים בתקופת השואה.

במסגרת הפוסט מודרניזם אנו מכים ומאשימים עצמנו בכל הגנה עצמית ונכון הוא שבמסגרת מלחמות ההגנה היו גם כאלה שפגעו בחפים משפע ועל כך אין לשתוק, אך אסור לנו להתייפף ולהאשים עצמו בכך שאנו חיים ונושמים ולא מוכנים להושיט את הלחי השנייה. אין אני מצדיק פגיעה בחפים מפשע אך חובה עלינו להגן על עצמנו תוך שמירת צלם אנוש. לצערנו מה שקורה היום בסוריה ושתיקת העולם הנאור מחזק את דעתי שאם לא נגן על עצמנו בעת הצורך העולם לא ימהר לעזור לנו. לגבי מחיית זכר עמלק – מקובל עלי מאוד הפירוש שכיום העמלקי הוא הרע שבתוכנו, בתוך נפשנו, ומצוות מחיית עמלק הינה המצווה למחות את הרוע שלנו ולהיות טובים יותר.

אודות הרב דובי חיון

רב הקהילה המסורתית מוריה ובית המדרש "מדרשת הכרמל" בחיפה