פרשת השבוע "כִּי תִשָּׂא": לקבל הזדמנות שנייה ›

"מה שמיוחד בסיפור של הפרשה הזו שלמרות החולשה והפגמים של בני ישראל, אלוהים איננו מוותר עליהם." מעשה חטא העגל בציורו של ניקולה פוסאן. cc: wikipedia

הרב רון קורניש רואה בפרשת "כי תישא" דווקא כמרחב פורה להתחדשות, בשל חוסר השלמות של בני ישראל.

הסיפור של עגל הזהב הוא אחד מהאירועים המרכזיים בספר שמות. זמן קצר אחרי החוויה המדהימה של מתן תורה על הר סיני, בני ישראל דורשים מאהרון להיות מעורבים בעבודת אלילים. אולי הם גילו שחֵרוּת
האדם – אפילו בעזרתו של אלוהים – היא מפחידה מדי ומסובכת מדי. להאמין באלוהים שלא רואים או מרגישים אותו זו דרישה גדולה מדי עבור בני אדם. אין להם מספיק אמון, כך שהם מוצאים מפלט בעבודת אלילים שאותה למדו במשך שנות העבדות במצרים.

משה מאשים את אלוהים

נכון, פעמים רבות בסיפור היציאה ממצרים, בני ישראל נבחנים ולעיתים קרובות רוצים לחזור להיות עבדים במצרים. האירוע של עגל הזהב יכול היה להיות עבור בני ישראל, סיום הדרך. אך למרבה המזל היה להם מנהיג גדול, משה. לפי אחד המדרשים, משה התווכח עם אלוהים למען בני ישראל, כפי שעשה לעיתים קרובות במשך המסע מעבדות לארץ המובטחת. לפי המדרש הזה, משה מאשים את אלוהים, מכיוון שאלוהים הוא זה שהוריד את בני ישראל למצרים, מקום בו שהו זמן רב ולמדו את עבודת האלילים.

בכל זאת, מה שמיוחד בסיפור של הפרשה הזו הוא שכמו סיפורים רבים אחרים בתורה, למרות החולשה והפגמים של בני ישראל, אלוהים איננו מוותר עליהם. אכן, כריתת הברית השניה עם בני ישראל מחדשת את התקווה והאמונה באלוהים שמנהיג אותם ביציאתם מעבדות לחרות.

 "אכן, כריתת הברית השניה עם בני ישראל מחדשת את התקווה והאמונה באלוהים". בתמונה: חלק מהחוקרים סוברים כי הספיר המקראי הינו למעשה אבן החן לפיס לזולי

"אכן, כריתת הברית השניה עם בני ישראל מחדשת את התקווה והאמונה באלוהים". בתמונה: חלק מהחוקרים סוברים כי הספיר המקראי הינו למעשה אבן החן לפיס לזולי

חוויה של התגלות

אחרי אירוע עגל הזהב, אלוהים אומר למשה להכין שני לוחות מאבן במקום הלוחות שנשברו. משה עולה לבד להר וחווה חוויית התגלות מדהימה. כל זה כאשר אנחנו לומדים על 13 התכונות של אלוהים (שמות ל"ד;ו'-ז') " יְהוָה יְהוָה, אֵל רַחוּם וְחַנּוּן–אֶרֶךְ אַפַּיִם, וְרַב-חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָו‍ֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה". אלו התכונות של אלוהים אשר אנחנו שרים בתפילות חגי תשרי ואשר אותם אנחנו צריכים לאמץ ביחסינו עם בני אדם אחרים.

בפרוש עץ חיים (של התנועה הקונסרבטיבית בארה"ב) של הרב הרולד קושנר אנחנו לומדים שלוחות הברית הראשונים עוצבו ע"י אלוהים בלבד, אך הזוג השני היה "מאמץ אלוהי – אנושי משותף". הרב אברהם יהושע השל לימד ש"אלוהים נתן למשה את התורה במלואה, ומשה, כבן אנוש, כתב את מה שיכול היה להבין".

במילים אחרות, מפני שאנחנו איננו מושלמים, אנחנו מקבלים הזדמנות שניה, כריתת ברית שניה. למעשה, הברית בין אלוהים ובני האדם הוא תמיד דיאלקטי ויכול תמיד להתחדש אם אנחנו רוצים לחדש אותו. זהו המסר הגדול של חידוש הברית בפרשת השבוע הזה. זהו גם מסר של היהדות במשך 10 ימי התשובה וכמובן במשך כל השנה. אנחנו תמיד בתהליך של תשובה, של ניסיון לשפר את עצמנו ואת החברה בשותפות עם אלוהים.

חג פורים שמח ושבת שלום.

הרב רון קרוניש

אודות הרב רון קרוניש

הרב קרוניש עכשיו בגמלאות. הוא מרצה עצמאי, מורה, בלוגר, יועץ - "פסיליטטור" ו"בונה שלום" ומחברו של הספר "תהליך השלום"; דיאלוג בין-דתי, המבט מירושלים (ספרי המילטון ביום, 2017)