Home made Haman's ear By zeevveez cc: flickr
לפני מספר ימים שאלנו "מה אנו לומדים מההרג ההמוני במגילת אסתר" ופרסמנו קול קורא למאמרים, רשימות ורעיונות בנושא. בין השאר שלחנו את השאלה באתר מורשת לרב יובל שרלו. הרב קובי וויס קרא את התשובה וכתב את פרשנותו ביחס לערכי רבנים למען זכויות אדם. נשמח לרב-שיח שיביא לנו תשובות נוספות לקראת חג הפורים המתקרב ובא. רשימה ראשונה.
שאלה שהופנתה לרב יובל שרלו
שאלה לרב שרלו על ההרג במגילת אסתר: "לצורך רב-שיח פומבי עם רבנים ואישים שונים על היבטים שונים של מגילת אסתר וסוגיית ההרג חסר האבחנה של אויבים, רצינו את התייחסותך לעניין הבא: בחג הפורים, כמו בחג הפסח ובחנוכה אנו מעלים את נס את הצלתו של העם היהודי מידי אויביו. חלק משמעותי מההצלה כרוך בהשמדת האוייבים שקמים עלינו לכלותינו. הדבר בולט במיוחד במגילת אסתר, בה אף מצוין כי המן היה "אגגי", כלומר צאצא עמלק אשר ביקש "להשמיד את היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד". ובתגובה, לאחר מפלתו הרגו היהודים "חמשה ושבעים אלף". כזכור על עמלק נאמר כי יש למחות את זכרו מתחת השמיים ואף שאול המלך איבד את מלכותו על שריחם (בסך הכל) על צאנו של עמלק. בפרוש חג הפורים הבא עלינו לטובה, כבכל שנה, נשמעות טענות הסתייגות ממעשה ההרג במגילה המקושרים עם מצוות מחיית עמלק ושבעת עמי כנען.
המצווה המזוהה גם עם הרג של מי שלא ביקשו לפוגע בנו ישירות, מטילה צל על שמחת החג של אנשים רבים. השאלה שאנו מפנים לרבנים החשובים הינה: כיצד נוכל לכבד את המסורת היהודית על כל מורכבויותיה הכוללת פרשות לא פשוטות לעיכול, כפי שהזכרנו, ובה בעת להכיר בהיסטוריה של הרדיפות נגדנו כמיעוט לאורך כל הדורות וודאי בעת החדשה. ובפרט, כיצד ניתן בתקופת חיינו זו, בה הרג חסר הבחנה מגונה על ידי כל האומות הנאורות ומרביתם של בני האדם באשר הם, להתמודד עם חלקים הקוראים לכך מתוך כתבי הקודש. במיוחד כאשר המאורעות שעבר עמנו לאורך הדורות כמיעוט נרדף, ובוודאי במאה האחרונה, אמורים להדגיש את ההכרה שיש להימנע מלחנך לתפיסת עולם מקבילה המתירה, מעודדת או מאפשרת הרג חסר הבחנה. נדמה שהעם היהודי ומורשתו אמורים לעודד תפישה הומאנית כנגד פגיעה בזכויות האדם, ודה-הומניזציה של אנשים על בסיס שיוכם הקבוצתי. האם אכן יש בטקסטים הדתיים אתגר בנושא הזה?"
תשובת הרב יובל שרלו
"שלום וברכה יש שאלות הרג רבות בהיסטוריה של עם ישראל. לאורך ימי אני מתמודד עימם בדרכים רבות ומגוונות, והן מהוות לגבי שאלות קיום משמעותיות ביותר. אני מבקש להדגיש כי שאלותיי נובעות בשל העובדה שהתנ"ך מהווה לגבי מקור הן לגבי מצוות ההרג והן לגבי החובה של האדם לנהוג באופן מוסרי בצורה משמעותית ביותר, והסתירה אפוא היא פנים-אמונית, ולא סתירה שבין עמדותיי שלי ובין עמדות התנ"ך. אולם דווקא במגילת אסתר שאלה זו לא עולה לי כלל וכלל, ולדעתי אתם לא קוראים נכון את פשט המגילה. ההרג במגילת אסתר, ברובד הגלוי שבה, אינו קשור כלל למצוות מחיית עמלק, אלא לדבר מה מוסרי וצודק והכרחי. וזה פשוטה של המגילה: האגרות הראשונות התירו לכל מדינות המלך להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים: "וְנִשְׁלוֹחַ סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים אֶל כָּל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר וּשְׁלָלָם לָבוֹז".
אגרות אלו לא בוטלו, והמגילה מדגישה פעמים רבות כי כתב אשר נכתב בכתב המלך ונחתם בטבעת המלך – אין להשיב. מה שהותר ליהודים לעשות, לאחר תחנוניה של אסתר, הוא להקהל ולעמוד על נפשם, לאמור: להילחם כנגד אלה שביקשו להורגם: "וַיִּכְתֹּב בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרשׁ וַיַּחְתֹּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׁלַח סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים בַּסּוּסִים רֹכְבֵי הָרֶכֶשׁ הָאֲחַשְׁתְּרָנִים בְּנֵי הָרַמָּכִים. אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל עִיר וָעִיר לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל נַפְשָׁם לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוֹז". שימו לב שאפילו הכתוב עצמו מדגיש "הצרים אותם". דווקא מי שנאבק על הטוהר המוסרי ועל מניעת הרג מיותר צריך להיזהר שלא לטשטש בין הרג מותר ובין הרג אסור.
בעיני, זוהי חובה מוסרית ממדרגה ראשונה להקהל ולעמוד על נפשנו כנגד הצרים המבקשים להרוג אותנו ולהשמיד אותנו. לא מדובר כלל בהרג חסר הבחנה, אלא במלחמת מגן מוצדקת ומוסרית ! אני מבקש להדגיש כי דברי אינם אפולוגטיקה משום סוג שהוא, אלא יונקים מפשוטה של המגילה כפי שהיא כתובה. אני מציע לכם לקרוא שוב את המגילה ולראות שזה מה שכתוב בה. אני מבקש כמובן להדגיש כי יש סיפורי הרג מקראיים בעייתיים ביותר שאנו חייבים להתמודד עמם. ברם, עצתי לכם, כמי ששמים עצמם כנאבקים למען זכויות האדם, לא לטשטש את ההבדל בין מלחמה מוצדקת ומוסרית ובין הרג אסור ומחפיר, שכן טשטוש זה לא זו בלבד שאינו נכון – הוא ירחיק מהמאבק הצודק למען זכויות אדם רבים רבים שעולמם המוסרי מכיר בשני הצדדים של המטבע. כל טוב, בברכה, הרב יובל שרלו".
פרשנות של הרב קובי וויס לתשובה של הרב יובל שרלו
תודה רבה לכבוד הרב על התשובה המפורטת. אנו שמחים על הפרשנות של המגילה שנתן הרב, ובגרסה שיצאה לציבור הרחב עוד טרם קבלת התשובה הבאנו את הכיוון הזה כדוגמא לפרשנות אפשרית, אלא שכפי שפרסמנו שם אין בכך די. לא ניתן להמלט מהקשר שבין המגילה למחיית עמלק (מחיית זכר עמלק היא ציווי מקראי בספר דברים, ומסווגת כמצוות עשה במניין תרי"ג המצוות, המצווה להכרית את זרעו של עמלק). פרשת זכור אותה קראנו השבת העוסקת במחיית עמלק, נקראת במיוחד לפני פורים לאור הקשר שעושים חז"ל בין המן לעמלק (תלמוד בבלי מגילה דף ל).
נכון שקריאה לגימטימית במגילה הינה כדברי הרב אולם אין בה כפי שהרב מציין בעצמו מפורש כדי להבין את מצוות מחיית עמלק ושבעת עמי כנען ולא את חטא שאול שמצוין אף הוא בהפטרה לפרשת זכור. הקושי שמתאר הרב במכתבו הוא הקושי בו אנו מחזיקים ודווקא מתוך רצון לחבר בין תורתנו לערכי זכויות האדם האוניברסאליות אנו נזקקים לדילמה המורכבת הזאת. כל פעילותינו כרבנים ב"שומרי משפט: רבנים למען זכויות אדם" מבוססת על שאיבת עוצמה והשראה יום יומית מתוך ערכי התורה ועל כן חשוב לנו לעסוק באומץ בשאלות ערכיות אלו שהם ממעלה ראשונה.
חשוב לנו לאסוף תשובות ופרשנויות לשאלות אלו במיוחד לאור החשש שגורמי קיצון יתנו לכך פירושים שלא כהלכה ומשום כך יש חשיבות רבה אפילו בנסיונות של התמודדות גם אם לא מלאות. אפילו אמירות כמו אין לנו הבנה חשובות לא פחות כנגד אמירות המנסות למצוא צדדי ישום מעשיים לסיום, מטרת השאלה שלנו הינה כולה לכבוד התורה ואדרתה.
ההבדל בין הרג מותר בנימוק של הגנה עצמית להרג אסור, שהינו אלא רצח, הוא דק מאד. טענת הרב שרלו היתה אפשרית לו הסתיים הרג אויבי היהודים לאחר היום הראשון. אך כידוע ביקשה אסתר להמשיך במיצוי "הדין" יום נוסף (שבו נערך ההרג הגדול). הפרשן אלשיך מנמק את בקשת אסתר כך: "וגם על ידי הרג יום אחר יום, ימות לבבם בקרבם, ולא תקום עוד רוח באיש להתקומם נגד כנף איש יהודי." אם נקבל את פרשנותו של אלשיך משתמע כי ההרג של היום השני אינו חוסה תחת הנימוק של הגנה עצמית אלא תכליתו הרתעה לעתיד. האם הרג לצורך הרתעה מותר? האם ראוי להעניש "על חשבון" (מניעת) עבירה עתידית?
לכשעצמי אני נוטה להבין את ההתנהגות הרצחנית של היהודים בתוך ההקשר הספרותי הכללי של המגילה- היפוכי תפקידי הדמויות. הסיפור רוצה ללמד שגם היהודים אינם חסינים מפני חשיבה לא מוסרית. אך מתוך כך שאנו ערים לתחפושת הרצחנית אנו נדרשים לומר לעצמנו על דרך השלילה- כך אסור לנהוג!
שלום ישי
השאלה שאתה מעלה מתוך קריאתך את המגילה על פי האלשיך מעניינת במיוחד.
ניתן היה לקרוא את המגילה כך שהיום השני הוא השלמה ליום הראשון.
אולם אם ההרג ביום השני הינו הרתעתי, האמירה היא בעצם שלא רק הגנה על מצב קיים מתירה להרוג אלא גם הגנה על מצב עתידי.
לדעתי, מהמגילה ניכר שמרדכי ואסתר לא הצליחו לבטל טת הגזירה הראשונה שהרי "כל אשר נכתב ומחתם בטבעת המלך אין להשיב " אלא רק להוציא גזירה חדשה.
תפקיד הגזירה השנייה היא לאפשר ליהודים להרוג את אלו שעל פי הגזירה הראשונה התכוונו להשמידם ולהקדים תרופה למכה.
כלומר למרות שלא בהכרח אותם פורעים היו הורגים את היהודים לאחר הגזירה השנייה אסתר ומרדכי לא לקחו סיכון.
באותה מידה מבין האלשיך שהותר להרוג גם למול חשש עתידי.
לגבי ההערתך המעניינת השנייה, הייתי ממשיך קו זה לגבי מנהג התחפושות, מי מסתתר מאחורי המסיכה? חתול מפלצת או ילדה יפה? מן הסתם גם וגם. המסיכה עוזרת לנו להבין שבכולנו יש פוטנציאל שלילי וחיובי באחד.
ישר כח !
איך ניתן לטעון מלכתחילה שמדובר היה בהגנה עצמית כשכתוב במפורש-
"ובִשְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר יוֹם בּוֹ, אֲשֶׁר הִגִּיעַ דְּבַר-הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ, לְהֵעָשׂוֹת: בַּיּוֹם, אֲשֶׁר שִׂבְּרוּ אֹיְבֵי הַיְּהוּדִים לִשְׁלוֹט בָּהֶם, וְנַהֲפוֹךְ הוּא, אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם. נִקְהֲלוּ הַיְּהוּדִים בְּעָרֵיהֶם, בְּכָל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, לִשְׁלֹחַ יָד, בִּמְבַקְשֵׁי רָעָתָם; וְאִישׁ לֹא-עָמַד לִפְנֵיהֶם, כִּי-נָפַל פַּחְדָּם עַל-כָּל-הָעַמִּים."
כתוב במפורש שאף אחד לא תקף את היהודים מהפחד, ולאחר מכן מתואר ההרג.
איך ניתן לטעון שמדובר היה בהגנה עצמית?
בקטע שצטטת מתוארים האויבים כמבקשי רעת היהודים כלומר אלו שהתכוונו לפגוע בהם. הם עדיין לא פגעו כי האישור להרוג את היהודים ניתן רק ליום השלושה עשר בחודש אדר (ראה אסתר פרק ג פסוק יג).
קשה לי עם התשובה הזו מאחר וכתוב שהיה זה בשלושה עשר לחודש, וגם כתוב שהסיבה שמבקשי רעתם של היהודים לא פגעו בהם היא כי "נפל פחדם [של היהודים] על כל העמים", כלומר הבעיה נפתרה ולא היה צורך לתקוף אף אחד.
אילו התשובה הייתה חדה כל כך לא היינו פותחים בקמפיין מלכתחילה…
אני תארתי לך את עמדת הרב שרלו ועוד תגובות דומות.
כחילוני גמור אני רואה בספורי המקרא תאורים של מה שהיה נהוג באנושות לפני אלפי שנים. כיום – מושגי היסוד של האנושיות השתנו. לצערנו קיצונים פאנאטים (כבריוני הגבעות) אינם מקבלים את ערכי האנושות העכשויים ונוהגים כבעבר החשוך. גם הדוגלים בהשתתת חוקי השריעה בעולם המוסלמי חוטאים בעיוורון ובחוסר מוסריות.
מה שאומר כאן בני גפן הוא נכון. צריך למצוא דרך לפיוס בין דתי בעזרת אנשי דת יהודים ומוסלמים לגבי שאלת ארץ ישראל, בעבורם ובעבורנו, ולא להשאיר את זה רק לפוליטיקאים.
לגבי המאמר כאן, לדעתי יש להתייחס לשאלה בדבר מחיית זכר עמלק או המלחמה בו, ביתר רצינות מאשר התייחסתם אליה כאן. לבד תשובתו של הרב שרלו. כאשר המקורות רבים לכך בתורה, בתלמוד ואצל חכמים. רש"י הרמב"ם, ועוד אין ספור פרשנים.
גם חסרה ההתייחסות בהקשר ההיסטורי של אותם זמנים. כאשר זכרון
החרבת הארץ, המלכות, המקדש, הגליית השבטים, היו עדיין טריים בזכרון.
שהרי כתוב במפורש שמרדכי היה מגולי בבל במגילה, ומיוחס
למשפחת קיש ממנה יצא שאול המלך. גם מפורסמות אכזריותם של עמים
ואימפריות כובשות באותם זמנים.
והנה האבסורד, שגם בגולה היה מי שחשב להשמיד את היהודים, אך ורק מתוך
שנאת יהודים, וללא כל סיבה הגיונית.
מה נכנס לפה גם עניין מלחמות יהושע וכיבוש הארץ?
הרי כתוב במפורש בדברים:
"כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום"….
וגם על כך אין ספור פרשנויות במקורות שלנו.
למה יש כאן התעלמות מהצד הזה של המטבע אצלנו??
הוא חשוב לא פחות, בשביל להבין היום מה יש לעשות ומדוע, בדרכי שלום.
ברור שהיום כללי המלחמה משתנים, וטוב שכך. אבל יש להביא
מהיהדות, על פי המקורות הרבים שלנו, הסברים לדרכים חדשות ליציאה
למלחמה אם אין ברירה אחרת, ומדוע כדאי ועדיף השלום. גם לכך
להביא הכללים מאצלנו.
כי הרי הרוע עוד לא בטל מהעולם, כמו שמובטח לנו שיהיה באחרית
הימים, ואי אפשר להישאר אדיש למחרחרי מלחמות ולהסתה וקריאות
לאבד ולהשמיד יהודים, כעם, וכמדינה, גם היום. עדיין היום, אין עם ומדינה,
שמאויימים יותר מאיתנו. גם אם השמות מתחלפים משנאת יהודים לאנטישמיות וכד'.
השנאה הלא מוצדקת היא אותה השנאה, וחייבים להיות עירניים וזהירים,
ומצד שני ללמד עוד את כללי הפיוס והאחווה בין העמים, לפי תורתנו, ומה שעומד
מאחורי זה.
למקרים של בעיות של אנשים או קבוצות יוצאות דופן וחריגות, כמו שמזכיר
הרב וייס. צריך לזה טיפול פרטני לגופו, לפי החוק והצדק, וזה זה לא קשור לדעת
הרוב השולטת. גם את הסיבות להתנגדות לכך, אפשר לחזק בדברי חכמים.
כך שליצור מראית עין כאילו הרע שלט בנו ואצלנו אז (והיום), ואין בלתו – מסוכן
לנו היום, לא פחות, ולשלום העולם, מאשר היה בימים עברו.
שיהיה ונהפוך הוא לטובה, לכל הרע גם היום,
פורים שמח לכולנו.