מה אנו לומדים מההרג ההמוני במגילת אסתר: קול קורא למאמרים, רשימות ורעיונות בנושא ›

צלמו של המן האגגי, תלוי מעץ, מוצג במהלך תהלוכת עדלאידע. cc: wikipedia

לקראת חג הפורים, אנו פותחים ברב-שיח, המופנה לכלל האוכלוסייה, ובפרט לרבנים מזרמים שונים, ומנסה להתמודד עם האתגר הגדול שמביא אתו סיפור המגילה. זהו קול קורא לכותבים וכותבות לנסות ולהתמודד עם המתח הנובע מההרג ההמוני של זרע המן בידי אותו עם שניצל מהשמדה.

קריאות רבות רואות בהרג ההמוני של זרע המן הגנה עצמית טהורה, ואם זאת הוא הטריד אנשים גם בתוך העולם הדתי-אורתודוקסי. כידוע פרופ' ישעיהו ליבוביץ המנוח התגורר בירושלים בה חוגגים את שושן פורים יום אחרי שמצויין פורים בכל הארץ. את חג הפורים הארצי לא היה חוגג כי היה ירושלמי ואילו בשושן פורים היה יורד לתל אביב… על מנת להתחמק מלחגוג את החג. זוהי כמובן תגובה קיצונית לאי הנוחות שמעורר הקטע במגילה המתאר איך לאחר מפלת המן הרגו היהודים ברחבי הממלכה 75,000 איש! ישנם רבים המסבירים כי אותם עשרות אלפי האנשים היו אלו שתכננו להרוג את היהודים לפני כן. זוהי דוגמא לקריאה לגיטימית המתמודדת עם הלגיטימציה להרג, אם כי ישנם רבים שישאלו האם לא ניתן היה  לוותר על נקמה זו? והאומנם הייתה זו הגנה עצמית או שמא, אכן, נקמה?

עמלקיות

אלא שההרג במגילת אסתר הינו רק קצה חוט למה שחלק מהפרשנים רואים כמצוות "מחיית עמלק", אשר המן היה מצאצאיו – ואף נקרא המן האגגי על שם אגג מלך עמלק, אותו מלך ששאול חמל עליו ולא הרגו ובעטיו איבד את ממלכתו.

הרעיון להרוג אוכלוסיה נרחבת (ובתוך מסורת קשה זו ניתן להזכיר גם את שבעת עמי כנען שמצווה להשמיד אותם על עולליהם וטפם במסגרת כיבוש הארץ) אינו עומד בקנה אחד, על פניו, עם עקרונות יסודיים המופיעים במקורות היהודיים. בנוסף הרג כזה הינו קשה לעיכול בעולם בו אנו חיים. נדמה שרוב מוחלט מאזרחי העולם מזדעזע ממעשים כאלו. במיוחד קשה הדבר לעם היהודי שזה אך לפני דור ניצל מניסיון של השמדה.

השאלה הגדולה שאנו מציגים אם כן היא: איך את/ה מתמודד\ת עם טקסטים כאלו בכתבי הקודש תוך כדי שאת\ה מכבד\ת את המסורת שלנו ואת ניסיונינו ההיסטורי כעם למוד רדיפות קולקטיוויות?

הדרך הקלה היא לטמון את הראש בחול ולטעון כי הטקסטים הללו לא רלוונטיים, אולם ניסיון העבר מלמדנו כי התעלמות אינה פותרת דבר אלא מדרבנת את מי שמעוניין למצוא הצדקות תיאולוגית לשימוש נלוז בכתבי הקודש (ויהיו שיראו במעשהו של ברוך גולדשטיין בחג הפורים עצמו, דוגמא לכך).

במסגרת הפרויקט פנינו לרבנים מכל הזרמים להציע לנו את פרשנותם. כמו כן בכוונתינו לפנות לאישים בדתות אחרות ולשמוע איך הם מתמודדים אם כתבים דומים בכתבי הקודש שלהם.

בנוסף אנו פונים לכל מי שנדבה רוחו אותו לשתף אותנו בדרך ההתמודדות שלו, אם בקריאות דתיות ותיאלוגיות שונות או מתוך הסתכלות חילונית או מודרנית. אנו מבטיחים לפרסם את התשובות הנבחרות במלואם.

רשימות שפורסמו:

  1. בין הרג מותר ובין הרג אסור: תשובת הרב שרלו בנוגע להרג במגילת אסתר
  2. גם יהודים יכולים להרוג, רון ניולד
  3. פורים זה שמחה? דודו פלמה
  4. העמלק בתוכנו, הרב דובי חיון
  5. מגילת אסתר – גרסת הסב-טקסט ההיסטורי המודע, דוד שפרבר
  6. השמדה או הומניות, הרב קובי וייס (התפרסם גם במגזין "במחשבה שנייה")

אודות רבנים למען זכויות האדם

רבנים למען זכויות האדם הוא הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה מעל מאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות.