אל נא תעקור נטוע?
אנו, ברבנים למען זכויות אדם, מעורבים רבות בנטיעות סמליות של עצים. אנו נוטעים עצים עם פלסטינים מדי ט"ו בשבט (בשנה שעברה נטענו במע'ייר והשנה נסענו לאל ג'ניה) במקומות שעצים נעקרו או שיש בהם סכנה של השתלטויות. בעבר, נטענו עצים במקום בו עצים של יהודים נשרפו ובשכונות עוני בישראל. יש שיתקיפו אותנו בגלל הדעות שלנו ויש שיטענו כנגדנו כי אנחנו נותנים במה לדעות הפוכות משלנו. אבל, אנו מאמינים שכעם וכחברה חייבים לשוחח אחד עם השנייה.
לרגל ט"ו בשבט החלטנו לפנות לציבור הרבנים והקהל הרחב לחוות דעתו בשאלות של היתר עקירת עצי זית ברחבי השטחים הכבושים.
רחל בשירה המפורסם ביטאה את נטיעת העצים כביטוי לכיבוש הארץ כחלק מהלאומיות וגאולת האדמה של התנועה הציונית.
לֹא שַׁרְתִּי לָךְ אַרְצִי,
וְלֹא פֵּאַרְתִּי שְׁמֵךְ
בַּעֲלִילוֹת גְּבוּרָה
בִּשְׁלַל קְרָבוֹת.
רַק עֵץ יָדַי נָטְעוּ
חוֹפֵי יַרְדֵּן שׁוֹקְטִים,
רַק שְׁבִיל כָּבְשׁוּ רַגְלַי
עַל פְּנֵי שָׂדוֹת.
הרבה מים עברו באותם "מי הירדן שוקטים" עד אשר כתבה המשוררת אגי משעול את השיר "עץ הזית 2002" המסתיים בבית:
… שׁרָשָיו
הַמְּגַשְׁשִים נְבוֹכִים
בָּאֲדָמָה הַזָרָה,
לוֹפְתִים עוֹד כְּמוֹ צֵידָה לַדֶּרֶך –
אַדְמַת-אֵם שֶׁדָבְקָה בָּם
בַּהֲמֻּלַת הַחִשׂוּף.
אֲבָל זֵיתָיו המּוּשָטִים לְאֵין דוֹרֵש מַשְׁחִירִים
אֶת פָּנַי
וְשוּם וְרָדִים נַנָּסִיִים לֹא יָסִיחוּ אֶת לִבִּי
מִן הַבּוּשָׁה.
ב"המולת המחשוף" רומזת המשוררת לאירוע חשיפת עצים בשטחים במסגרת פעילות בטחונית, אירוע שבעקבותיו כתבה את השיר. הסיפור של נטיעת עצים ועקירתם בישראל מסמל יותר מכל על שאלות גדולות החורגות מעצם הדיון של קיומו של העץ הבודד.
שאלות הנוגעות לעץ הזית כסמל השלום, למאבק לאומי על הקרקע ושימוש בנטיעות ועקירות לנישול או שמירה על אדמות, למתח שבין צורכי ביטחון לצורכי קיום וזכויות אדם, לתועלת ולמחיר של פעילות של עקירה וכמובן לאירועי תג מחיר המנסים לכרוך את הדת לטובת הסכסוך.
משום כך כל שאלה הנוגעת להיתר עקירת עצים או שתילה פוגעת בעצבים חשופים של כל הצדדים ומחייבת התחשבות עדינה ומדויקת בכל הגורמים. החלטנו לפתוח בקמפיין ציבורי בנוגע לשאלות יסוד אלו. אנו מציגים בפני ציבור הרבנים והקהל שאלות הלכתיות שניסחנו:
- מהי עמדת ההלכה בנוגע לעקירת עצי פרי או להשחתתם בין אם מדובר בעצים אשר בעליהם אינם יהודים ובין אם מדובר בעצים בבעלות יהודים.
- מהי עמדת ההלכה כאשר מתבצעת נטיעה של עצי זית (בדרך כלל) על אדמות מדינה כאשר פעולה זו נחשבת על ידי רבים לניסיון להוכיח בעלות על הקרקע או כדי להשתלט עליה.
- אנו מבקשים לדעת האם לגבי המקרים המצוינים לעיל, יש מניעה הלכתית של "בל תשחית", האיסור לעקור עצים או להשחיתם הוא מדאורייתא, לרבות בזמן שבאים להילחם בעיר. אם כך הדבר מה ניתן לעשות?
- האם ניתן להבחין בין עצים שהשרישו בקרקע לבין עצים צעירים שרק ניטעו בתקופה האחרונה? והאם העובדה שעץ זית ניתן לעקירה ושתילה מחדש במקום אחר משנה את ההלכה?
כבר שלחנו את השאלה לרבנים מכל קשת הציבור הדתי ואנו נעקוב אחרי התשובות בפרסומים הקרובים. בנוסף אנו קוראים לכל מי שמעוניין לחוות את דעתו ההלכתית או אחרת לשלוח אלינו תשובות. אנו מאוד מעוניינים בכל סוג של תשובה ומתחייבים לפרסם כל תשובה הלכתית שנקבל.
כפי שכבר ציינו לא ניתן להפריד בין ההלכה למציאות חיינו ומשום כך יש חשיבות לדיאלוג פתוח ושקוף בנושא זה. מטרתינו ליצור מרחב מוגן ובטוח לשיח פתוח וחופשי, איננו מסתירים את עמדתינו אולם אנו גם מאמינים בחשיבות של דו שיח ובחשיבות הקשר בין כל חלקי העם והחברה.
עיינו ברמב"ן על התורה. מותר לעקור עצי פרי בשעת מלחמה. ומה שנאמר לא תשחית את עצה הכוונה לא להשחית עצי פרי אם ישנה אפשרות להשחית עצים שאינם עצי פרי.
כדהווינא טליא הרבש"צ ביישוב שלי הלך לכפר הערבי הסמוך וקנה שם מסורים ב15 שקל ליחידה, הביא לנו, הנוער התוסס ביישוב, וסימן לנו את הטרסות המיועדות. הדבר היה לאחר שערבים שרפו עמוד חשמל בפאתי היישוב.
לא היה ליבי שלם עם הדבר והלכתי לרב שלמה אבינר שתורתו למדתי אז בעיר העתיקה בירושלים. שמע את הנתונים, ושאל אם זו יוזמה שלנו, הנוער, או של ועדת ביטחון והרבש"צ, והורה לי לפתוח את החומש וללמוד את הרמב"ן על אתר, ובו נאמר בפירוש כי הדבר מותר. העצים נגדעו בידי אלמונים, למרות התחושות הלא נעימות הכרוכות בפעולות מסוג זה. אצ"ל ששריפת העמוד חשמל לא נשנתה.
עכשיו נותר לבחון הפלורליזם של בעלי האתר, ולראות האם תפורסם תגובתי.
תודה רבה מראש, יוסף.
לא רק שפרסמנו, אני מקווה שנמשיך את השיחה, ושעוד רבים טצטרפו. נכון שהרמב"ן מתיר בעט מלחמה אם הכרכי לביטחון. השאלה איך מגדירים מלחמה ואיך מגדירים ביטחון. ברוב המוחלט של המקרים, לא דובר כאן על דבר שמשפר את הביטחון שלכם, אולי ההפך. גם יש טעם לפגעם להקים ישוב בעמצע הקרקע של מישהו אחר (לא יודע על באיזה ישוב אתה גר, אבל לפי המדינה כ-40% מבתי הישובים על קרקע פרטי פלסטיני, וזה נמוך.) ואז לומר שצריך להוריד עוד עצים או למנוע גישה בשם הביטחון (אם כי, כמובן, פיקוח נפש מאפשר הכל, פרט ל3 מצוות שיהרג ובל יעבור.) שבת שלום
שלום יוסף
תודה על השיתוף הכנה.
כפי שראית פרסמנו את תשובתך….
לגופו של הרמב"ן, מותר לעקור עצים כאשר אין עצים אחרים, לצורך מלחמתי. האם זה לדעתך מקביל למקרה שאתה מפרסם?
האם לא הייתה אפשרות אחרת לתגובה שלא על חשבון העצים??
איך הבנתם באותו זמן את המצב? והאם לפי דבריך הרב אבינר הבין שאם מצב מלחמה?
נשמח לשמוע עוד ומבטיחים לפרסם.
שנשאל בזמנו האם מותר לכרות עצי פרי לערבים כחלק ממאבק על שלימות הארץ (בסיטואציות מעין מה שהציג המגיב הראשון), השיב בזו הלשון: "איידי (=מתוך {תרגום מארמית}) דהותר גופם הותר ממונם".
אפשר לוודא אמירה זאת עם בנו הרב אברהם דב אויערבאך מטבריה
חשוב להבין באיזה הקשר אבל זאת הרב אוירבך.
שהרי יש הבדל בין שעת מלחמה לרצון.
האם כל פלסטיני כיום – הותר גופו מעצם קיומו??
ברור שלא, פירוש כזה לדעתי מעוות את דברי הרב ודמותו.
אם כן גם גופו לא הותר.
אפשר בהחלט לקרוא את הפסיקה כך שיש איסור לכרות עצי זית שלא לצורךצבאי מובהק.
תיקון טעויות דפוס:
חשוב להבין באיזה הקשר אמר זאת הרב אוירבך.
שהרי יש הבדל בין שעת מלחמה לרצון.
האם כל פלסטיני כיום – הותר גופו מעצם קיומו??
ברור שלא, פירוש כזה לדעתי מעוות את דברי הרב ודמותו.
אם כן גם ממונו לא הותר.
אפשר בהחלט לקרוא את הפסיקה כך שיש איסור לכרות עצי זית שלא לצורך
צבאי מובהק.
לכל המגיבים, נשמח להמשך דיון עם צאת השבת. שבת שלום
פינגבאק: Fight against poverty: Newsletter of Parashat “Mishpatim” | Rabbis for Human Rights
פינגבאק: Must pay for the damage: Eliezer Altsholer, Rabbi at Susya settlement in southern Hebron Hills, responds to the issue of tree uprooting | Rabbis for Human Rights
פינגבאק: Electricity in Danger – Newsletter of Parashat Ki Tissa | Rabbis for Human Rights