תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד ›

                                תורת_המלך. cc: wikipedia

תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם (במדבר, ט"ו; טז')

לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך – שכל המאבד נפש אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו אבד עולם מלא; וכל המאבד נפש אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם שלם (משנה, סנהדרין ד, ה)

הרב נאוה חפץ יוצרת חיבור תיאולוגי ופוליטי בין שורשי הרעיונות בספר "תורת המלך" לבין הפשע שביצעו פורעים בבסיס חטיבת אפרים. הרב חפץ מציעה את תפיסת האדם של הרב אברהם יהושע השל כאלטרנטיבה למחשבה היהודית המוטמעת ב"תורת המלך".

לפני מספר ימים התקיים באונברסיטה העברית בהר הצופים דיון סביב הספר השנוי במחלוקת "תורת המלך". הכינוס שיוזמיו הם: בית הלל והחוג למחשבת ישראל עורר את חמתם של מתנגדי הספר ומצדדיו. בדיון השתתפו: הפרופ' אבינעם רוזנק, הפרופ' רחל אליאור, ד"ר אלי חדד, ד"ר מוסטפה אבו סוויד מאוניברסיטת אל קודס והרב ישראל אריאל מיצהר.

הספר "תורת המלך" העוסק בדיני מלחמה וביחס ל"אחר" הלא יהודי, מתיר רצח של חפים מפשע כולל ילדים ותינוקות בני יומם, אשר לטענת כותבי הספר טמון בהם הפוטנציאל להפוך לטרוריסטים. התפיסה עליה מושתת הספר היא התפיסה של "אתה בחרתנו" – דהיינו יש חלוקה בין טובים לבין רעים – חלוקה של שחור ולבן. היהודים טובים יותר כיוון שעל פי תפיסתם של כותבי הספר, הקיום היהודי מכוון יותר אל צלם אלהים, ומלחמה בו משמעה מלחמה בצלם אלהים.

ממסעות צלב למגילת העצמאות

הספר מבוסס על הלכות מלכים של הרמב"ם. הפרופ' רחל אליאור גורסת כי יש לבחון את ההלכות הללו במסגרת התקופה שבה הרמב"ם חי – תקופה של מסעות צלב, שמד וגירוש של יהודים על ידי לא יהודים – ואינו מתייחס כלל או לוקח בחשבון את השינויים ההיסטוריים שחלו מאז נכתבו ההלכות הללו. הלכות מלכים הוא דיון הלכתי שגוזרים ממנו הלכה למעשה. מכאן שמסקנותיו אינן מציאותיות. תפיסת עולם זו המובאת בספר מניחה כי האמירה: "חביב אדם נברא בצלם" מתייחס לעובדה שהיהודים חביבים יותר מהלא יהודים. היא רואה בספר פרי באושים של הכיבוש ומביאה תפיסה יהודית אחרת המבוססת על דעת, אמת ושלום.

הד"ר אלי חדד טוען הספר בעייתי מאוד מבחינה הלכתית. אין בו כלל התייחסות להקמתה של מדינת ישראל וכי גדולי הפוסקים בעם, מעולם לא אחזו בתפיסת עולם כזו המובאת בספר. הוא מביא ארבעה רבנים: הרב הרצוג, הרב עמיטל ז"ל, המאירי והרב אונטרמן על מנת לקעקע את התפיסה העולה מן הספר. הרב הרצוג סבר שהקמת המדינה התאפשרה הודות להסכמה של הקהילייה הבינלאומית לפיה יתקיים שוויון מלא בין כל תושביה, הרב עמיטל ז"ל סבר כי מגילת העצמאות של מדינת ישראל מהווה התחייבות הלכתית, וכך לגבי כל אמנה בינלאומית עליה מדינת ישראל חתומה. המאירי פסק שכל ההלכות המפלות בין יהודים ללא יהודים, אינן תקפות לימיו (המאה ה-13), והרב אונטרמן פיתח את עיקרון "מפני דרכי שלום" – לא ברמה התועלתנית אלא ברמת המהות. זו נגזרת מהאמונה שהתורה: "דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום". כל העקרונות הללו, אינם כלולים בספר "תורת המלך". לדבריו, הספר מבטא קָרָאוּת הלכתית. הד"ר מוסטפה אבו סוויד הציג את האתיקה הראשונה באיסלם המצווה על המאמינים שלא להרוג: ילדים, נשים וזקנים ולא להשחית עצים.

נברא בצלם

כאשר יש זילות בחיי אדם באשר הוא אדם אשר נברא בצלם אלהים, כאשר קבוצה מסוימת מאמינה שהיא נבחרת, מורמת מעם, טובה ממנו, כאשר קבוצה מאמינה שהאמת וכל האמת נמצאת באמתחתה, בל נתפלא שהיום אנו דנים בספר התועבה "תורת המלך", העוסק בהרג של לא יהודים, ומחר נמצא עצמנו דנים בספר תועבה אחר המתיר להרוג יהודים אשר אינם אוחזים באותה תפיסת עולם. אנו נמצאים בעיצומה של מלחמה על דמותה של מדינת ישראל, החברה הישראלית, ועל דמותה של היהדות.

שלשום (12.11.2011) מסע השנאה וההסתה עלה מדרגה כאשר קבוצת אנשים פרצה לבסיס צבאי, פצעה את המח"ט וחיבלה בציוד של אותם אלה המגנים עליהם. שנים של עצימת עין, של אזלת יד מצד השלטונות כלפי אותה קבוצה וההתעקשות להתייחס אליהם כאל עשבים שוטים, הצמיחו שדות נרחבים שפשטו בארצנו אשר דושנו היטב בשטנה, גזענות, והדרה. משנתנו משנה תוקף לאלימות כלפי לא יהודים, פרצנו את הגדר לעשות "כתועבת ארץ מצרים" זו אשר קיפחה את זכויותינו, לחצה והתעללה בנו לפני אלפי שנים.

בנאום נגד הגזענות אמר הרב אברהם יהושע השל:

"לא חברה היא זו המעניקה לכל אדם את זכויותיו הבלתי ניתנות לערעור.

השוויון בין כל בני האדם אינו נובע מתמימותם או ממעלותיהם.

השוויון בין בני אדם נובע מאהבת אלהים וממחויבותו לכל אדם…

צלם אלהים קיים בכל אדם או באף אדם"

אודות הרב נאוה חפץ

מנהלת מחלקת חינוך