פגיעת רקטת גראד בבאר שבע, 7 בינואר 2009. cc: wikipedia
איך לשמור על זכויות אדם בעת שיגור רקטות מאוכלוסיה אזרחית ברצועה אל תושבי הדרום: קול קורא לפתרון לדילמה אנושית (פרטים לשליחת ההצעות, ראו מטה)
רקע:
מטחי הרקטות על ישראל נורים על ידי חוליות פונדמנטליסטיות מתוך או בסמוך לריכוזי אוכלוסייה אזרחית ברצועת עזה. כך נוצרת דילמה מוסרית חריפה כשמצד אחד ישנה מוטיווציה צבאית ברורה לתקוף את החוליות בכל מחיר על מנת להגן על תושבי הדרום ומאידך ברור כי תקיפה בלתי מובחנת באזור מגורים תפגע בתושבים רבים בעזה שכלל לא מעורבים בשיגור הרקטות על אזרחים. מעבר להפרה בוטה של זכויות אדם פעולה כזו עלולה גם להגביר את האיבה והמוטיבציה לטרור (ראו למשל "מתכון למלחמת נקם", ב"הארץ").
כארגון זכויות אדם המחויב גם למסורת היהודית, אנו ברבנים למען זכויות האדם מתנגדים עקרונית לפגיעה באזרחים, בין אם הם ישראלים או עזתים, וגם כשהם מתגוררים בסמוך לאתרי שיגור. מאידך תושבי הדרום זכאים אף הם לביטחון וחיים נורמאליים. אנו מודים שאין לנו את כל התשובות המעשיות ואנו שוברים את הראש לחשוב על הדרכים היצירתיות והחכמות ביותר על מנת למזער את המתח שבין צרכי ביטחון לזכויות אדם בהקשר זה ובכלל.
ברור שמלתחילה, עדיף לעשות כל מאמץ למנוע מאתנו להגיע למצב כזה (כגון הפסקת האש בין יוני 2008 עד נובמבר 2008) אבל בזמן אמת נותרת השאלה: איך ניתן להגן על אזרחינו בלי לפגוע בחפים מפשע? ממקום זה אנו קוראים לפעילים, למומחים בתחומים השונים ולציבור הרחב להציע פתרונות מסוג אחר.
נציין כי הפתרונות שהוצעו עד כה על ידי קובעי מדיניות לא היו מספקים וניתן אף לחשוד כי הם לא עמדו בקנה אחד עם המטרה הטהורה של השבת הבטחון לכלל תושבי האזור. והרי הציבור ברצועה סובל מאבדות, פציעות, טראומות ונזק לרכוש בשל הפגזות צה"ל ולא ניכר שצעדים אלו תרמו לבטחון תושבי הדרום. אנחנו לא יכולים להגיד לציבור בדרום שפשוט אין לנו פתרון טוב יותר לירי הרקטות. בתוך מסגרת מאתגרת זו עלינו לנסות לחשוב על מוצא אחר.
שלחו אלינו רשימות / דעות / טורים ענייניים, מעשיים, מכבדים ומפורטים ליישוב הדילמה ולפתרון הבעייה האנושית. הצעות שלא עולות על 600 מילה (או המלוות בתקציר עד היקף זה) נא להפנות ליריב מוהר, דובר רבנים למען זכויות האדם: dover@rhr.israel.net
ההצעות יפורסמו באתר רבנים למען זכויות האדם וייתכן שגם באתרי חדשות ודעות מובילים, בכפוף להסכמת הכותב\ת וכמובן שבליווי קרדיט.
"המאבד נפש אחת כאילו איבד עולם מלא" (סנהדרין ד:ה בגרסא המקורית)
המסורת היהודית (כמו החוק הבין-לאומי) מכירה בזכות וגם באחריות להגנה עצמית, (סנהדרין ע"ב). כמובן, שניהם מגבילים את הזכות הזו למינימום הכוח ההכרחי ואוסרים על פגיעה במי שלא נלחם נגדך, אפילו על מנת להציל את חייך. (שם: ע"ד).
אפשר, למשל, להסיר את הסגר על עזה. הוא הרי כבר לא אפקטיבי יותר ואמצעי לחימה מגיעים לעזה הן דרך המנהרות והן דרך הגבול המצרי. זה יתן מנוף לפתרון כלכלי, יפתור את הבעיות הדיפלומטיות עם בעלות בריתנו במזרח התיכון (טורקיה ומצרים) ויתן מעט אורך רוח ותקווה למדיניות אחרת מלבד תוקפנות כנגד תוקפנות אצל העזתים.
אני אישית מאוד מסכים איתך. נשמח לעוד הצעות ויותר מפורטות – מה יקרה עם צעד זה לא יספיק, למשל?
1)גם לתושבי רצועת עזה מגיע ביטחון מפני תוקפנות ישראל. כידוע ה,,התנתקות" בוצעה באופ חד צדדי ע"ע ממשלת שרון מתוך סירוב מודע להסכם עם הרשות זאת מתוך כונ ת המדינין של שרון לשלו על כל השטחים באמצעות פירורם לבנטוסטנים ובכל איזור לישם אמצעים מתאימים לו זה הביא לנצחון החמאס( למי ששכה או לא היה פה, החמאס נתמך ע"י ממשלות ישראל כמתנוה נגד אש"ף שהיה אז ,,האויב הנצחי" שלנו).
2) הצעתי: להכיר בחמאס כשולט בפועל ברצועה. להגיע אתו להסכם הפסקת-אש אם יקבל על עצמו את החוק הבינלאומי ושגם ישראל תעשה כן..לקבל את הצעת השלום הערבית ולנהל על פיה מו"מ לשלום עם הרשות הפלסטינית. החמאס התחיב לקבל על עצמו כל תכנית מדינית בתנאי שאושרר ע"י בהליכים דמוקרטיים בקרב העם הפלסטיני.
יהושע אנא הרחב את דבריך יותר, אנו בטוחים שיש לה מה לומר בצורה נרחבת. תודה
ליריב שלום
דווקא מהמקרה האחרון של שחרור גלעד שליט תמורת אלף חוטאים יכולנו ללמוד
משהו אודות המוסר היהודי הגבוה, והדי ההערכה לו זכה גם מקרב ערביי ישראל ואף
מחלאד משעל בעצמו לא אחרו מיד להגיע לאחר השחרור.
כאן במאמר שכתבתי ושפירסמתי אצלי בבלוג יהדות, (ושקבלתי כמה סירובים בתקשורת המרכזית לפרסמו בחודשים שקדמו לשחרור שליט……) – המבוסס על פרשנות הרמב"ם למצוות לא תעשה
מהתורה. "יותר טוב ויותר רצוי לפטור אלף חוטאים, מלהרוג נקי אחד ביום מן הימים". אם זהו הדין לגבי נפש אחת שלא חטאה על אחת כמה וכמה לגבי מספר רב יותר של נפשות.
http://www.domain.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=214297
אבל כאן לפנינו גם סוגיה הרבה יותר מורכבת – של מי שרואה בנו אוייב, שיש להילחם בו אף אידיאולוגית אם לא צבאית.
ראה האמנה שלהם למשל, ורשימות המחקרים שלהם השוללים את זכות קיומנו בישראל. המצחיק שהמחקרים האלה מבוססים בחלקם על תורתנו, במקומות בהם נאמרו נבואות הזעם לישראל בדבר גלות מהארץ בגלל חטאינו בעבר.לכן מבחינתם לפחות, כביכול אין לנו עוד כל קשר לישראל או כל זכות בה….
בעיה נוספת שקיימת היא זו שאין איחוד אמיתי ושיתוף פעולה אמיתי בין החמאס לרשות הפלשתינית. אז עם מי מדברים בעצם כאשר החמאס הוא גוף יותר דתי והרשות פחות מזה?
לכן אני גם מאמינה שרק בעזרת התערבות אנשי דת משני הצדדים שלנו ושלהם יהיה ניתן בסופו של דבר לפתור את המחלוקות על הבעיות הכי קשות שעומדות לרגלינו, ומונעות את סיום הסכסוך הממושך הזה.
אני מוכנה לבדוק עוד בדבר הנושא שהעלית כאן .
בברכה נעמי גרינברג הר ירוק
============