ע' זה עבדות!
עובדים במדינת ישראל מקבלים היום יחס של עבדים:
- עובדי קבלן: רבים מהם מועסקים כעובדי קבלן. ההערכות מדברות על כ 10% מהעובדים, לעומת כ 2% במדינות אחרות.
- חוקי העבודה במדינת ישראל: לא נאכפים כראוי (ובפרט זכות ההתאגדות), כ 10%-20% מהעובדים מרוויחים מתחת לשכר מינימום שעתי (ועדת פז 2007)
- העבודה אינה מחלצת מעוני: ב- 46.3% מהמשפחות העניות יש מפרנס אחד לפחות.
אנחנו דורשים ממדינת ישראל לשנות את מדיניות התעסוקה שלה:
- הכרה בזכות לעבודה המאפשרת קיום בכבוד
- העברת עובדי קבלן במגזר הציבורי להעסקה ישירה.
- יצירת היצע משמעותי של משרות שהכנסה ראויה בצידן, בפריסה גיאוגרפית נרחבת
- שכר מחייה המאפשר חיים בכבוד
- הגברת האכיפה של חוקי העבודה
- הנגשת והוזלת התחבורה הציבורית
- יצירת אופק תעסוקתי ראוי ע"י טיפוח תנאים מתאימים, הכשרה ותמריצים
- הכרה בזכות לסיוע מהמדינה ביציאה לעבודה
- השקעה בחינוך
- הכרה בזכות לעבודה המאפשרת קיום בכבוד
על המדינה להכיר בחובתה ליצור שוק עבודה שיספק תעסוקה המפרנסת בכבוד את כל העובדים – ולחדול מן הגישה שאפיינה עד כה את משרדי הממשלה, לפיה מי שאשמים במצבם הם המובטלים עצמם. מדיניות תעסוקה ראויה צריכה לצמצם פערים ולחלץ עובדים ומקבלי קצבאות מעוני – להבדיל, תוכנית המתיימרת לתת פתרון רחב אך מתמקדת רק בדחיפתם בכוח של מובטלים אל שוק תעסוקה פוגעני ולא מקיים, כפי שקרה בתכנית ויסקונסין, רק מרחיבה את הבעיה.
– העברת עובדי קבלן במגזר הציבורי להעסקה ישירה.
בישראל היקף השימוש בעובדי קבלן הוא באחוזים גבוהים יותר משאר החברות המערביות. העסקה דרך חברות קבלן מאפשרת למעשה פגיעה בזכויות הבסיסיות של אותם עובדים,ויצירת מעמדות שונים בתוך אותו מקום עבודה בנוסף עובדי קבלן עובדים ללא ביטחון תעסוקתי וללא אופק תעסוקתי, ולמעשה הם נידונים לחיי עובדים עניים. מוסדות ציבוריים בישראל חייבים לעבור להעסקה ישירה של עובדיהם ולוודא שהם אכן מקבלים את כל זכויותיהם ללא הבדל, וללא צורך להשקיע את המשאבים בפיקוח ורגולציה על הקבלנים.
– יצירת היצע משמעותי של משרות שהכנסה ראויה בצידן, בפריסה גיאוגרפית נרחבת
על המדינה האחריות לדאוג להיצע של משרות פנויות, בפריסה גיאוגרפית נרחבת, המותאמות למגוון מחפשי העבודה והמספקות הכנסה הוגנת. על המדינה האחריות לטפל בתופעות של אפליה והדרה בשוק העבודה.
– שכר מחייה המאפשר חיים בכבוד
שכר המינימום במשק אינו מאפשר קיום בסיסי וראוי. יש להעלות את שכר המינימום – כך שיאפשר פרנסה ראויה המחלצת מעוני, יבטיח קיום בכבוד ויספק את צרכי המשפחה בחינוך, בדיור, במזון, בביגוד, בחינוך, בבריאות ובפנסיה. בנוסף יש ליצור מדרג הכנסות שעל פיו מקבלים את ההטבות הממשלתיות השונות, כך שיציאה לעבודה לא תגרום לאיבוד ההטבות השונות המתקבלות מהמדינה בבת אחת.
– הגברת האכיפה של חוקי העבודה
כחלק מיצירתו של שוק עבודה הוגן ולא פוגעני, על ממשלת ישראל להגביר באופן משמעותי את אכיפתם של חוקי העבודה, כולל איסור תשלום משכורות שמתחת לשכר המינימום, לפעול באופן נחרץ למניעת פגיעה בתנאים סוציאליים של עובדים, להגביר את אחריות המעסיקים לרווחת עובדיהם ולעודד התארגנויות של עובדים.
– הנגשת והוזלת התחבורה הציבורית
חוסר הנגישות של תחבורה ציבורית בישראל, והעלות הגבוה של שימוש בתחבורה הקיימת, מקשים על השתלבות בעבודה ראויה, במיוחד לתושבי הפריפריה. השקעה בתחבורה וסבסוד עלות הנסיעה לעובדים, צפויה להועיל בטווח ארוך לשילוב אוכלוסיות פריפריאליות בשוק התעסוקה.
– יצירת אופק תעסוקתי ראוי ע"י טיפוח תנאים מתאימים, הכשרה ותמריצים
מדינת ישראל חייבת לפתח אופק תעסוקתי בר–קיימא לחסרי תעסוקה ולמועסקים חלקית, על ידי מתן השלמת השכלה, הכשרה מקצועית והקניית המיומנויות. בנוסף, צריך הסיוע לכלול השמה מסובסדת במקומות עבודה ראויים ולתקופה קצובה שבמהלכה תסייע המדינה בטיפוח תנאים וכישורים שיאפשרו למשתתף להתמיד בעבודה לאורך זמן רב.
– הכרה בזכות לסיוע מהמדינה ביציאה לעבודה
יש לקבוע בחוק את זכותם של כלל המובטלים לקבל שירותים תומכי עבודה – שהם הכרחיים ליציאה לעבודה, למשל: החזר הוצאות נסיעה וסיוע בטיפול בילדים. תמריצים הניתנים למובטלים חייבים להיות מוגדרים על בסיס קריטריונים ברורים, שוויוניים וגלויים. הקריטריונים צריכים להיות תלויי הכנסה, והפסקת התמיכה צריכה להיות הדרגתית.
תקצוב סל השירותים תומכי–עבודה חייב להיות ריאלי ולענות על צרכים אמיתיים של כל מחוסר עבודה.
– השקעה בחינוך
פערי השכלה וחינוך, הם מהחסמים העיקריים בשילוב במעגל העבודה של אוכלוסיות מוחלשות. השקעות של ממשלת ישראל בתחומים אלה לטווח ארוך, הן באופן ישיר בהכשרה מקצועית מתאימה ומגוונת והן בהשקעה עקיפה בתוכניות של השכלה, הם תנאי משמעותי נוסף לשילוב אוכלוסיות מוחלשות בשוק עבודה מפרנס ומחלץ מעוני.
שומרי משפט הוא הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בנושא זכויות אדם. עבודתנו אפשרית תודות לתרומותיהם הנדיבות של אישים וארגונים ברחבי העולם.
פינגבאק: משתמש אנונימי (לא מזוהה)
פינגבאק: ב' זה אוהל
הבעיה בישראל נעוצה בכך שחלק נכבד משוק העבודה עובד דרך חברות כח האדם ולא בהעסקה ישירה ולכן נוצר מצב אבסורדי של תלות מוחלט של העובד במעסיק מול חוסר בטחון תעסוקתי.