קריאה רבנית: זכרו שרי ישראל את חזון הנביאים בדבר צדק חברתי ›

על החובה לספק קורת גג, רווחה ובטחון כלכלי בראי המסורת היהודית

[גילוי הדעת נשלח לראש הממשלה, לשרים, לחברי הכנסת ולקובעי מדיניות]

שמעו שרי ישראל את המצוקה, האזינו לזעקה העולה מן העם וזכרו את חזון הנביאים בדבר צדק חברתי

שרים, חברי כנסת, קובעי מדיניות, ומובילי דעת קהל, שואלים לא פעם: מהי התפיסה העומדת מאחורי התביעה ל"צדק חברתי". כבר במקורות היהודיים ניתן למצוא את עקרונות היסוד היוצקים משמעות למושג זה. אלה, מזכירים לנו כי התביעה לצדק חברתי וכלכלי אינה חדשה, אך ממשלות ישראל לדורותיהם התנתקו ממנה.

המסורת היהודית מחייבת אותנו לצדק חברתי:

  • מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי-צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם (ויקרא, י"ט;לו')
  • · צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה (דברים, ט"ז;כ')

המסורת היהודית יוצאת חוצץ נגד הנהגת העם שאינם נוהגים בצדק וכנגד הקשר שבין הון ושלטון :

  • · רָאשֶׁיהָ בְּשֹׁחַד יִשְׁפֹּטוּ וְכֹהֲנֶיהָ בִּמְחִיר יוֹרוּ וּנְבִיאֶיהָ בְּכֶסֶף יִקְסֹמוּ (מיכה , ג';יא')
  • · הוֹי בֹּנֶה בֵיתוֹ בְּלֹא-צֶדֶק וַעֲלִיּוֹתָיו בְּלֹא מִשְׁפָּט בְּרֵעֵהוּ יַעֲבֹד חִנָּם וּפֹעֲלוֹ לֹא יִתֶּן-לוֹ: (ירמיהו, כ"ב;יג')

המסורת היהודית מחייבת אותנו כחברה לדאוג לרווחתם של תושבי הארץ, ולדאוג לקורת גג וביטחון תזונתי עבור חסרי בית.

  • הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי-תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם: (ישעיהו, נ"ח;ז')

המסורת היהודית מצווה לדאוג למחסורם ועצמאותם הכלכלית של בני האדם:

  • כִּי-פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת-יָדְךָ לוֹ וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ: (דברים, ט"ו;ח') וכבר דרשו חכמים על הפסוק " דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ" (דברים, ט"ו; ח'), ופרשו: "די מחסורו – זה הבית, אשר יחסר – זה מטה ושלחן" (תלמוד בבלי, כתובות סז ע"ב). לפי הרמב"ם אנו מצווים לסייע לנזקק "כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות" (רמב"ם הלכות מתנות עניים פרק י הלכה ז-יד'). הוא פוסק כי חובה זו מוטלת לא רק על הפרט, אלא על הציבור כולו: "…לפי מה שחסר העני אתה מצווה ליתן לו. אם אין לו כסות מכסים אותו, אם אין לו כלי בית קונין לו" (רמב"ם הלכות מתנות עניים פרק ז' הלכה ב')
  • וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ (ויקרא, כ"ה; לה). ורש"י מפרש: "והחזקת בו – אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו, אלא חזקהו משעת מוטת היד […] אף אם הוא גר או תושב…"

המסורת היהודית תקנה תקנות שמטרתן הגנה על האדם לבל ימצא את עצמו חסר קורת גג. כך למשל, נעשה בדיני שכירות בתים:

  • "המשכיר בית לחברו: בימות הגשמים, אינו יכול להוציאו מן החג ועד הפסח […] " (משנה, בבא מציעא ח, ו). ללמדנו, שחל איסור על פינוי אדם מדירתו, מבלי לקחת בחשבון את תנאי מחייתו.
  • " המשכיר בית לחברו, ונפל חייב להעמיד לו בית" (משנה, בבא מציעא (ח, ט). תקנה מרחיקת לכת המחייבת את המשכיר לדאוג לשלומו של השוכר, אם זה נחבל במהלך תקופת השכירות ואף לבנות לו בית.

לקריאה רחבה יותר: הטקסט המורחב – הדברים התפרסמו גם ב"במחשבה שנייה"

שומרי משפט הוא הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בנושא זכויות אדם. עבודתנו אפשרית תודות לתרומותיהם הנדיבות של אישים וארגונים ברחבי העולם.

הצטרפו למאבקנו ועזרו להבטיח את המשכה של עבודתנו לקידום צדק וחירות, למאבקנו באפליה וביחס לא אנושי ולהגנה על זכויותיו של כל אדם באשר הוא. ניתן לתרום באמצעות כרטיסי אשראי.


אודות הרב נאוה חפץ

מנהלת מחלקת חינוך