150000 ppl by `avivi. cc: flickr.
הרב עופר שבת בית הלחמי שואל מה נענה לילדינו כשבעתיד ישאלו אותנו היכן היינו בזמן המחאה החברתית הגדולה של קיץ 2011?
יש אירועים היסטוריים שאחריהם שואלים אנשים היכן היית כש… היכן היית כשרבין נרצח או להבדיל, בעתיד אני מקווה שישאלו אותנו ילדנו: "היכן היית או היית בהפגנת המחאה החברתית הגדולה של קיץ 2011?"
מדוע אנו שואלים את זה? איזו משמעות יש למקום שהיינו בו בזמן שאירוע היסטורי חשוב בתולדות עמנו מתרחש?
ספר דברים פותח בשני פסוקי תיאור ארוך ומוזר של המקום בו דיבר משה את הצוואה שלו, את דבריו האחרונים לעם: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר, הַיַּרְדֵּן: בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין-פָּארָן וּבֵין-תֹּפֶל, וְלָבָן וַחֲצֵרֹת–וְדִי זָהָב. אַחַד עָשָׂר יוֹם מֵחֹרֵב, דֶּרֶךְ הַר-שֵׂעִיר, עַד, קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ."
רש"י בעקבות המדרש טוען שהתיאור הזה אינו של מקום אחד אלא של כל המקומות בהם העם הכעיס את ה' ומשה בדבריו מלמד אותם כיצד לתקן את דרכם. פירוש מפתיע ומעניין משמיע לנו ר' שמשון רפאל הירש שאומר שקולו של משה עדיין נשמע במקום ההוא עד היום הזה. רש"ר הירש טוען שהתיאור הזה הוא כן של מרחב גאוגרפי מאוד מסוים וחשוב. חשוב ממש כמו הר סיני!
מכוון שעם סיום דבריו, משה נפטר ומקום קבורתו לא נודע, הרי כל מהותו הגופנית נעלמה מן העולם. "כל מלה בנאומים האחרונים של משה רבנו," אומר הרש"ר, "מבטאת את נפשו ההומה לעמו והדבקה בעתיד ישעו." בנאומים הללו משה כאילו אצל מרוחו על העם כדי להכשיר אותו לנסיונות המצפים לו ומכוון שלמשה אין שום מצבת זיכרון חומרית ארצית רק המקום ששמע את דבריו לאחרונה נמסר לנו, ואם יבוא לשם נין או נכד של דור המדבר הוא יקלוט במקום ההוא את הד דברו של משה וכך יתעורר לבו ללכת אחריו בנאמנות ולהמשיך את מפעלו בקרב עמו. אנו שומעים מזה שלמקום בו מתקיים אירוע היסטורי מוסרי ישנה השפעה טובה ומרחיקת לכת על תיקון האדם גם בדורות הבאים.
ובכל זאת, היכן היינו בהפגנת המחאה הגדולה של קיץ 2011?
לשאלה היכן היינו כשמשה אמר את הצוואה שלו, יש לספר דברים תשובה ברורה וחדה וחשוב לו מאוד לפתוח דווקא בה: "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל…" כל העם כולו היה ושמע וראה את משה בדברו את הנאום האחרון בחייו, את הצוואה שלו שהיא ספר דברים. ורש"י שואל מדוע זה כל כך חשוב ומפרש שמכוון שדברי משה הם תוכחה מוסרית שמיועדת לתקן את העוולות בעם, אם רק חלק מהעם היה שומע, תמיד יוכל מישהו לבוא בטענות ולומר 'אני לא הייתי שם ואני לא מסכים, אם הייתי שם הייתי מתווכח עם משה ואולי הוא היה מתקן ואומר חוקים אחרים.'
לדעת רש"י יש חשיבות עצומה לזה שכל העם היה במעמד התיקון החברתי האחרון של משה כי זו ההזדמנות לומר את דעתך, להיות שותף ביצירת האמנה החברתית והחוקית של העם. זהו השיח הציבורי שחובה על כל העם להשתתף בו גם בהתנגדות וגם בתמיכה.
זהו הזמן שבו עלינו לא רק לשמוע דברי תורה ומוסר אלא לעשות מעשה ולצאת להשתתף בפועל באמנה החברתית החדשה שנוצרת כאן ועכשיו למען ישראל צודקת יותר וצנועה יותר.
שבת שלום.