אנדה מהתנועה ליהדות המתקדמת מנחה קבלת שבת במאהל אין ברירה בירושלים. צילום: הרב אריק אשרמן
רבנים מ"שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם" יבקרו במאהלים השונים וילמדו על עקרונות הצדק החברתי במקורות היהודיים
רבנים חברי "רבנים לזכויות האדם", יבקרו במאהלים ברחבי הארץ ויערכו שיעורים פתוחים לקהל על אודות עקרונות הצדק החברתי במקורות היהודיים וההלכתיים:
- באר-שבע – ביום ד', ב-19:30, תערוך לאה שקדיאל שיעור במאהל בבאר שבע.
- ת"א – ביום ביום ד', ב-19:00, תערוך הרב מיכל קונפורטי שיעור במאהל ברוטשילד, ת"א (רוטשילד 89, מאהל בוגרי המכינות הקדם צבאיות).
- חיפה – ביום רביעי תלמד גם הרב עידית לב במאהל בחיפה (שעה תמסר בהמשך)
- ת"א – ביום חמישי נערוך גם דיון ברוטשילד על הכוונה להשיב את תוכנית ויסקונסין בימים אלו. שיעורים נוספים מתוכננים ברחבי הארץ ופרטים ימסרו בהמשך.
רבנים למען זכויות האדם, כארגון זכויות אדם וזכויות חברתיות הנאבק לא מעט על זכויות הדיור, גאה להציע עקרונות יסוד מהמסורת היהודית לרעיון הצדק החברתי. כארגון המעורב בסיוע למאהל "אין ברירה" בגן העצמאות בי-ם ולמאהל בבית שאן, אנו שמחים לספק לצד סיוע מעשי גם היצע רוחני ברוח המסורת היהודית.
השיעורים יתבססו על מערכי שיעור ועל מסמך עקרונות שיופץ בהמשך לקובעי מדיניות ומכתיבי דעת קהל בציבור החילוני והדתי.
להלן מסמך העקרונות | הרב נאווה חפץ
שמעו שרי ישראל את המצוקה, האזינו לזעקה העולה מן העם וזכרו את חזון הנביאים בדבר צדק חברתי על החובה לספק קורת גג, רווחה ובטחון כלכלי בראי המסורת היהודית.
המסורת היהודית מחייבת אותנו לצדק חברתי:
- מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי-צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם (ויקרא, י"ט; לו')
- צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה (דברים, ט"ז; כ')
המסורת היהודית יוצאת חוצץ נגד הנהגת העם שאינם נוהגים בצדק וכנגד הקשר שבין הון ושלטון :
- רָאשֶׁיהָ בְּשֹׁחַד יִשְׁפֹּטוּ וְכֹהֲנֶיהָ בִּמְחִיר יוֹרוּ וּנְבִיאֶיהָ בְּכֶסֶף יִקְסֹמוּ (מיכה , ג'; יא')
- הוֹי בֹּנֶה בֵיתוֹ בְּלֹא-צֶדֶק וַעֲלִיּוֹתָיו בְּלֹא מִשְׁפָּט בְּרֵעֵהוּ יַעֲבֹד חִנָּם וּפֹעֲלוֹ לֹא יִתֶּן-לוֹ: (ירמיהו, כ"ב; יג')
המסורת היהודית מחייבת אותנו כחברה לדאוג לרווחתם של תושבי הארץ, ולדאוג לקורת גג וביטחון תזונתי עבור חסרי בית.
- הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי-תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם: (ישעיהו, נ"ח; ז')
המסורת היהודית מצווה לדאוג למחסורם ועצמאותם הכלכלית של בני האדם:
- כִּי-פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת-יָדְךָ לוֹ וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ: (דברים, ט"ו; ח') וכבר דרשו חכמים על הפסוק "דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ" (דברים, ט"ו; ח'), ופרשו: "די מחסורו – זה הבית, אשר יחסר – זה מטה ושלחן" (תלמוד בבלי, כתובות סז ע"ב). לפי הרמב"ם אנו מצווים לסייע לנזקק "כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות" (רמב"ם הלכות מתנות עניים פרק י הלכה ז-יד'). הוא פוסק כי חובה זו מוטלת לא רק על הפרט, אלא על הציבור כולו: "…לפי מה שחסר העני אתה מצווה ליתן לו. אם אין לו כסות מכסים אותו, אם אין לו כלי בית קונין לו" (רמב"ם הלכות מתנות עניים פרק ז' הלכה ב')
- וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ (ויקרא, כ"ה; לה). ורש"י מפרש: "והחזקת בו – אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו, אלא חזקהו משעת מוטת היד […] אף אם הוא גר או תושב…"
המסורת היהודית תקנה תקנות שמטרתן הגנה על האדם לבל ימצא את עצמו חסר קורת גג. כך למשל, נעשה בדיני שכירות בתים:
- "המשכיר בית לחברו: בימות הגשמים, אינו יכול להוציאו מן החג ועד הפסח […] " (משנה, בבא מציעא (ח, ו). ללמדנו, שחל איסור על פינוי אדם מדירתו, מבלי לקחת בחשבון את תנאי מחייתו.
- "המשכיר בית לחברו, ונפל חייב להעמיד לו בית" (משנה, בבא מציעא (ח, ט). תקנה מרחיקת לכת המחייבת את המשכיר לדאוג לשלומו של השוכר, אם זה נחבל במהלך תקופת השכירות ואף לבנות לו בית.