מעונות יום, הסבסוד הממשלתי ומה שעשו איתו ›

multiple-streams-of-income by Millionaire Mindset Secrets. cc: flicker
multiple-streams-of-income by Millionaire Mindset Secrets. cc: flicker

סבסוד מעונות יום הוא אחד הכלים המשמעותיים ביותר בסיוע להורים עובדים. הרב עידית לב מגלה כי משפחות רבות אינן נהנות ממנו, ובתמ"ת הצטבר עודף ענק בתקציב לסבסוד מעונות יום.

השבוע תפסה אותי כותרת ב- ynet בהפתעה מוחלטת: “התמ"ת: עודף ענק בתקציב לסבסוד מעונות יום". כאמא לילדים אני מודעת היטב לעלויות של חינוך עד גיל 3.5, עד גיל 5, ועלות הצהרונים אח”כ. כמי שמסייעת לאנשים אחרים למצות את זכויותיהם, הופתעתי לגלות, תוך כדי כתיבת הפוסט הזה, שהיינו זכאים לקבל את הסבסוד הזה ולא ידעתי על כך. היום זה כבר לא רלוונטי כאשר הקטנה שלנו עולה שנה הבאה לגן חובה.

על מנת להקל על הורים לצאת לעבוד החליטה המדינה לתת הנחה במעונות היום. הזכאות להנחה נקבעת על פי מספר רב של קריטריונים, שאחד מהם הוא  ההכנסה לנפש במשפחה (סך כל ההכנסה מעבודה בבית מחולקת למספר הנפשות). ההכנסה לנפש קובעת מה יהיה גודל ההנחה שתקבל המשפחה. למעשה זוהי הנחה בתשלום שהולכת ועולה ככל שההכנסה לנפש במשפחה יורדת. למשל, משפחה של 4, שבה ההכנסה לנפש היא 2000 ש"ח (8000 ש"ח לכל המשפחה), תשלם עבור ילד במעון 718 ש"ח והמדינה תשלם 777 ש"ח. קריטריון משמעותי נוסף הוא בחירה במסגרת חינוכית שמוכרת על ידי התמ"ת (כמו ויצו, נעמ"ת ועוד), לא בכל גן פרטי אפשר לקבל את ההנחה. באתר משרד התמ"ת יש חוברת ארוכה המפרטת את כל המידע.

באותה כתבה של צבי לביא ב- Ynet מתואר דיון, שנערך בועדת הכספים, ובו אמרו נציגי התמ"ת כי מתוך התקציב שהוקצב לסבסוד ילדים במעונות נוצל רק כחצי! 30,000 ילדים קיבלו סבסוד, ועוד כ- 30,000 ילדים שציפו שיתבקש סבסוד עבורם לא הגיעו.

עבודה בחברה שלנו, וגם במסורת שלנו נתפסת כערך חשוב, ובימים המודרניים בהם אנחנו חיים על מנת שהורים יוכלו לצאת לעבוד, הם זקוקים למסגרת חינוכית ראויה לילדיהם. עם הירידה ביכולת לחיות ממשכורת אחת, עולה הצורך של שני ההורים לעבוד, ולכן ההוצאה על מסגרת חינוכית לילדים הופכת להיות חסם משמעותי ליציאה לעבודה. סבסוד מעונות יום הוא אחד הכלים המשמעותיים ביותר בסיוע להורים עובדים. העלות של טיפול בילדים לפני גיל 3.5 (התחלת הגנים העירוניים) היא גבוהה מאוד, וככל שמתקרבים למרכז היא הולכת ועולה, הבנתי שבאיזור ת”א העלויות לגן פרטי עד השעה 16:00 יכולות להגיע ל- 3500 ש”ח לחודש, בחיפה העלויות הן סביב 2500 ש”ח, ובמסגרות המוכרות על ידי התמ"ת העלות ללא הנחה לילד היא 1500 ש"ח ולתינוק 2000 ש”ח. הסבסוד של המדינה הוא מוגבל מאוד, וקבוצות רבות נשארות מחוץ לזכאות. הועדה לבחינת מדיניות תעסוקה בראשותו של פרופ' צבי אקשטיין מפרטת בדו"ח שלה שינויים שונים שהיא חושבת שצריך לעשות על מנת להרחיב את הזכאות לסבסוד, ולאפשר למשפחות רבות יותר ליהנות ממנו.

אנחנו חיים במדינה שבה מספרים לנו כל הזמן איך אין כסף, ואי אפשר לעשות כל כך הרבה דברים. במקרה הזה יש כסף, לא ברור אפילו למה הוא לא נוצל, האם מחוסר פרסום של האפשרות לקבל את הסבסוד? האם הצליחו להסביר לכל הזכאים את זכאותם? האם יש מספיק מקומות במעונות המוכרים על ידי משרד התמ"ת על מנת להכיל את כל הילדים הזכאים? האם לא ראוי להרחיב את האוכלוסייה שזכאית אם יש עודפי תקציב?  האם לא ראוי להרחיב את סוגי המסגרות בהן ניתן הסבסוד?

הרבה שאלות עולות כשקוראים את הכתבה, ובמיוחד מטרידה האמירה של חברי הכנסת כי הולכים לעשות שינוי בקריטריונים כך שפחות משפחות תהינה זכאיות.

גם במקרה הזה, בו המדינה הקציבה סכום נכבד לטובת מטרה ראויה, מטרה שיכולה לסייע למשפחות רבות להתמודד (חלקית) עם עליות החיים הגבוהות כל כך, גם כאן – לא הצליחה המדינה להגיש את הסיוע החשוב הזה לכל מי שצריך לקבל אותו, וזו עובדה מטרידה.

הדברים התפרסמו לראשונה בעבודה שחורה