הזלזול בתושבי הארץ ›

Moses and the Messengers from Canaan (painting by Giovanni Lanfranco). cc: wikipedia
Moses and the Messengers from Canaan (painting by Giovanni Lanfranco). cc: wikipedia
יהושע בן נון וכלב בן יפונה מזלזלים בתושבי הארץ
"שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען…" (במדבר י"ג ב') כך מתחיל הסיפור הידוע  כ"פרשת המרגלים", המשתרע על פני שני פרקים בפרשתנו, פרשת "שלח לך". הסיפור נשנה גם בפרק ל"ב פס' ח-י"ג וכן במשנה תורה, הוא חומש דברים, פרק א פסוקים כ"ב-מ"ו, ופרק ט' כ"ג.  עוד הוא נזכר במפורש או ברמיזא בספר יהושע י"ד ז-ט ביחזקאל כ' ט"ו-י"ז ואף בתהלים צ"ה ח-י"א, הוא מזמור "לכו נרננה".

 

לכל הדעות, יש בסיפור זה על כל גלגוליו הבדלים בין מרכיביו השונים ואף סתירות, ובוודאי שאין בפרטיו זהות מוחלטת ואף לא חפיפה. הפרשנויות המסורתיות המודות  שבגרסות השונות יש אמנם הבדלים, אך הם משלימים זה את זה, בבחינת "דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר" (תלמוד ירושלמי, מסכת ראש השנה, פרק ג' משנה ה'). יש והם מביאים לעתים את המאוחר לפני המוקדם, בחינת "אין מוקדם ומאוחר בתורה", (פסחים ו' ב' ומקומות אחרים).  הפרשנות המדעית, רואה גם כאן שרידי מקורות שונים שנערכו, לא עד כדי בלילה מוחלטת, לסיפור אחד.

בדרך כלל עוסקים הדרשנים על סיפור זה בהבדלים בין גרסאות כלב בן יפונה ויהושע בן נון לדברי יתר העשרה, ובתגובות אלוהים, משה והעם לשמע הדיווחים הסותרים. אני הייתי רוצה להתרכז בעניין יושבי הארץ כפי שהם מתוארים ע"י המרגלים.

העשרה מתארים את בני הארץ כ"עזים", ו"ילידי  הענק", (י"ג כ"ח) כעם חזק (שם ל"א) ו"אנשי מדות" (שם ל"ב) ונפילים. ומבחינה סובייקטיבית, "ונהי בעינינו כחגבים וכן נהיה בעיניהם" (שם ל"ג). כלב ויהושע לא חולקים על העובדות בדברי העשרה, אלא על ראייתם הסובייקטיבית-פסימית, בניגוד מוחלט לראייתם האופטימית, באמרם "אל תיראו את עם הארץ כי לחמנו (בצידה)  הם, סר צלם מעליהם וה' אתנו, אל תיראום. (י"ד ט').

יהושע חוצה את נהר הירדן, גוסטב דורה. cc: wikipedia

יהושע חוצה את נהר הירדן, גוסטב דורה. cc: wikipedia

הפרשנות המסורתית מגנה כמובן ובכל פה את העשרה, ומרימה על נס את כלב ואת יהושע בן נון על אומץ ליבם ועל נחישותם. בימינו הם היו למופת להשתלטות על הארץ ויישובה.

אני מבקש לציין פן נוסף בדברי כלב ויהושע, והוא זלזולם המשתמע ביושבי הארץ, זלזול שעבר בירושה למנהיגי הציונות, אשר לפחות חלקם, אם לא התעלמו בחזונם מיושביה המקוריים של הארץ כליל, הם ראו בהם אבק אדם, ובודאי לא חשבו שהתנגדות ערבית-פלסטינית תמנע את הגשמת הציונות.

ואכן, למרות התנאי המפורש בהצהרת בלפור, לפיו הקמת הבית הלאומי בא"י לא תפגע בזכויות יושביה הלא-יהודים, זכויותיהם נפגעו, ובצורה הקשה ביותר. המודעות לכך הולכת וגוברת גם בצד היהודי של המתרס, ואנו עדים לכך באופן ברור ואף טראומטי לאחרונה.

ישנה שאלה אשר חייבת להישאל, ורבים מנסים לטאטא אותה אל מתחת לשטיח: לאיזה טווח של זמן תמשיך מדינת ישראל להתקיים כמדינה יהודית-דמוקרטית, אם לא יבינו מנהיגיה שהערובה היחידה להמשך הקיום כאן, (וכציוני אני תומך בזכות היהודים כבזכות הפלסטינים להגדרה עצמית), היא הכרתם הכנה בכך, שלמרות העבר הטראגי עבור שני העמים כאן, אשר הרגו זה בזה ברבבותיהם – יש לחסל את הכיבוש הנוכחי ולהגיע במהרה לפתרון שתי המדינות לשני העמים. בכל אחת מהמדינות יחיה מיעוט בן העם השני, אשר יחיה בשלום עם הרוב, וייהנה מזכויות דמוקרטיות מלאות.

רק אז, תחדל הארץ לזוב דם, ותהיה אכן ארץ זבת חלב ודבש, (י"ד ט') ולכל יושביה.

אמן

הפרשה התפרסמה גם בניוז1

אודות הרב משה יהודאי

משה יהודאי הוסמך כרב רפורמי בהיברו יוניון קולג' בירושלים בשנת 1983. מאז שירת קהילות שונות בארץ ובחו"ל, בעיקר באוסטרליה ובאירופה. כיום הרב יהודאי הוא גימלאי, פעיל בתנועות לזכויות אדם וממשיך למלא משימות רבניות שונות בארץ ובעולם.