כרוניקה של דיכוי ידוע מראש ›

חגיגות שנה למרכז ליצירה בסוסיא הפלסטינית, בדרום הר חברון

ביום ראשון ה-5.6.11 החל פרק חדש במאבק של תושבי ח’רבת אום אל-ח'יר על זכותם לנהל חיים תחת ניסיונות חנק מצד מתנחלי כרמל וכוחות הכיבוש. קצין המנהל האזרחי נביל טאפש הגיע לח'ירבה ביום ראשון ושוחח עם תושב הכפר עיד. לטענת המתנחלים, כמה עצי זית שהם נטעו בט"ו בשבט האחרון נפגעו על ידי העדרים של אום אל-ח'יר. המתנחלים דרשו פיצוי בסך 250 ₪, למרות שלא הביאו כל ראייה לנזק הנטען או לאחריות התושבים לגרימתו.

נביל איים שאם הפיצוי לא ישולם, הוא יימנע את מעבר העדרים בדרך לשטחי המרעה, ויחייב את הרועים ללכת בדרך עוקפת וארוכה מאוד. ואכן, מאז יום שני בבוקר מנעו המתנחלים והצבא את מעבר הרועים. בנוסף, ביום שני הגדיל לעשות קצין צבא בדרגת רב סרן, ובעט בכמה עזים. אחת מהן בראשה. לאחר כמה שעות העז מתה .

זהו נדבך נוסף בתהליך דחיקתם של תושבי אום אל-ח'יר. עד לפני כשנה הייתה לתושבי אום אל-ח'יר גישה קלה יחסית לשטחי המרעה באום זיתונה ובסביבת ח’רבת טאלא. באוגוסט 2010, במסגרת העבודות לבניית חדשה של ההתנחלות כרמל (בתקופה שלפי הצהרות הממשלה הייתה הקפאת בנייה בהתנחלויות), נסללה דרך פטרולים והוקמה גדר חדשה בצמוד לאום אל-ח'יר. התושבים מנועים כמובן מלהעביר את עדריהם על דרך הפטרולים, ונאלצים מאז להעבירם דרך שלוחה מצפון לשכונה החדשה. בחודש ינואר האחרון נטעו מתנחלי כרמל עצי זית על השלוחה, וניסו למנוע מהפלסטינים לעלות עליה עם עדריהם. לאחר כמה שבועות בהם ליוונו את הרועים באזור, הסכימו המתנחלים בטובם הרב שהרועים והעדרים יעברו בדרכם למרעה וממנו על בחלקה הצפוני (המרוחק מההתנחלות) של השלוחה, אך לא יתעכבו שם.

כרונולוגיה של דיכוי

במשך כמה ימים מנעו המתנחלים גם את מעברם של העדרים דרך השלוחה. בשיחה עם ראש מנהלת התיאום הקישור של נפת חברון ביום שלישי 7.6.11 הוא הודיע שהאישור מבוטל. הוא גם הודיע שהוא שאישר למתנחלים לשתול את עצי הזית על השלוחה, למרות שהדבר אינו בסמכותו. כאשר העיר לו הרב אריק אשרמן שמדובר בחריגה מסמכות, השיחה נותקה.

באותו יום הגיעו לאום אל ח'יר כמה פעילים וליוו עדר וכמה רועים פלסטינים. מתנחלים שהיו על השלוחה פיזרו את העדר בפראות והבהילו את הפלסטינים. לאחר מכן הגיעו למקום חיילים ושוטרים רבים. השוטרים טענו בנשימה אחת הן שהשלוחה היא שטח פרטי של ההתנחלות כרמל, והן שמדובר באדמות מדינה, ואיימו שכל פלסטיני או פעיל שינסה לחזור אל השלוחה ייעצר בגין הסגת גבול.  בעקבות פעולת מחאה על הריגת העז על ידי הקצין יום קודם לכן עוכבו שני פעילי תעאיוש על ידי המשטרה למשך כמה שעות, ואחד מהם נקנס בסך 1500 ₪.

ביום רביעי 8.6.11 יצא רועה עם עדרו בשעת בוקר מוקדמת. חמישה מתנחלים מנעו ממנו לעבור דרך השלוחה ואף זרקו עליו ועל העדר אבנים. הוא נאלץ לעשות את דרכו לשטחי המרעה בדרך עוקפת וארוכה. מאוחר יותר הגענו חמישה פעילים ופעילות. יצאנו לשטחי המרעה, ושם פגשנו את הרועה והצאן. לפני הצהריים ליווינו אותם בחזרה לאום אל ח'יר. הדרך עברה בשקט וללא התנכלויות.

ביום חמישי 9.6.11, בהעדר פעילים שיוכלו ללוותם, נמנעו מרבית הרועים מלצאת למרעה. רועה אחד יצא לשטח מרעה המרוחק מההתנחלות בדרך ארוכה במיוחד.

במקביל להתפתחיות בשטח פנה עורך הדין ע'יאת נאסר, המייצג את תושבי אום אל-ח'יר, אל היועץ המשפטי של כוחות הצבא בגדה המערבית, וכן אל וועדת העררים הצבאית, שבפניה מונח ערעור בשאלת מעמדה של השלוחה. ב-9 ביוני הוציאה וועדת העררים צו האוסר על גירוש הפלסטינים מהשלוחה.

בימים שישי ושבת (10-11.6.11) הצליחו הרועים, בליווי פעילים ופעילות של רבנים לזכויות אדם ושל תעאיוש לחצות את השלוחה ולהגיע אל אדמות המרעה, מצדה השני של ההתנחלות. בשבת גם ניכר היה שינוי בהתנהלות הצבא בשטח. הטענות על השגת גבול והאיומים במעצר לא חזרו עוד, ונראה שחיילי הסיור שהיה במקום דאגו להניא קבוצת מתנחלים מלעלות לשלוחה.

ביום שני 13.6.11 יצאו הרועים פעם נוספת דרך השלוחה. הפעם היה במקום הרבש"ץ (רכז ביטחון שוטף צבאי) של כרמל. הרועים הראו לו את הצו של ועדת העררים. הרבש"ץ הסתפק בצילום הרועים ממרחק והעדרים עברו וחזרו ללא הפרעה. זוהי התפתחות משמעותית הן משום שהיא מראה שהמתנחלים משלמימים (בשלב זה) עם החלטת הצבא, והן משום שהיא מראה על עמידה איתנה של תושבי אום אל-ח'יר.
אנו מקווים שתושבי אום אל-ח'יר יכולו להמשיך לגשת לאדמות המרעה שלהם ללא הפרעה. עבור התושבים  המשמעות של כל יום של אי יציאה למרעה היא רכישת מזון לצאן, הוצאה כספית קשה מנשוא עבור אוכלוסייה זו, שהיא מן המוחלשות ביותר בגדה המערבית מבחינה כלכלית ופוליטית.

הפוסט מתפרסם כחלק מקמפיין להחזיר את הביטחון לדרום הר חברון – לחצו על הלינק ושלחו מכתב לאהוד ברק שר הביטחון.

אודות דולב רהט

פעיל בתנועת תאעיוש ובין השאר מסייע בדרום הר חברון. http://www.taayush.org/