תלמידי בית המדרש מבלים שעות רבות בכיתות בלימוד מקורות ובפגישות עם רבנים ופעילים בכדי ללמוד איך מבינה היהדות את זכויות האדם ואיך אפשר להוציא את החיבור ביניהם לפועל. אך היציאה לשטח גורמת לתלמידים לקבל חוויה אחרת הן במגע עם המציאות עצמה והן בהשוואה עם התמות שלמדו.
יום שישי האחרון בבוקר החל בשיעור של הרב שלמה פוקס שהביא את הסמליות של מחסומים במחשבה היהודית. אחרי כוס קפה מהיר ובורקס, התלמידים עלו לאוטובוס ויצאו לתחנה הראשונה: נוף המשקיף למזרח ירושלים.
בין גילה, הר-חומה ושייח' ג'ארח
הרב אריק אשרמן השתמש בעזרים חזותיים נהדרים כדי להסביר ולהראות את העבודה של שומרי משפט. הוא גם הכיר לנו את פחרי אבו דיאב שדיבר על החיים בירושלים המזרחית והקשיים הכרוכים בהשגת אישורי בניה ובהמתנה במחסומים.
התחנה הבאה היתה גילה, מקום בו הרב אריק אשרמן והמדריך רועי עמיר, הסבירו את המשמעות של גדר ההפרדה ואת הבעיות שנוצרות ע"י הנתיב שלו בתוך הכפרים הערביים, נתיב הבולע אדמה השייכת לחקלאים פלסטינים החיים שם ומונע מהם להגיע למטעים שלהם. לתלמידים היתה הזדמנות לשאול שאלות ולדון בנקודת מבטם על גדר ההפרדה.
משם, הקבוצה נסעה דרך ההתנחלות החדשה הר חומה וכבישים מלאי הרוחות של השכונה הפלסטינית טובה. כאן ראו הסטודנטים את ההבדל בין ההתנחלות היפה והמודרנית והעוני וחוסר ההשקעה בשכונות הערביות.
התחנה האחרונה היתה בשייח ג'ארח שם פגשנו את מוחמד סבאח שסיפר לנו על ההיסטוריה המשפחתית ותחושת חוסר הצדק שלהם בצורה בה הפסידו את ביתם.
בצהרים הגיע הזמן להתכונן לשבת והסטודנטים מיהרו הביתה. אכן זה היה סיור חשוב והתלמידים שלנו התרגשו לראות את הבעיות ממקור ראשון. הם העריכו במיוחד את ההסברים הברורים שנתנו להם רקע היסטורי ומשמעות עכשווית של הנושאים. השבוע הם חזרו לבית המדרש ודברו על נושאים אלו ביתר להט והתחייבות.
אולי "ההתנחלות" הר חומה נראית יפה יותר, כי היהודים לא עסוקים כל החיים הלאשים אחרים אלא דואגים לעצמם, בשונה מהערבים שרק יודעים להתבכיין…
וואלה אחי, צווווווודק!!!!!!!!! הערבים האלה לא יודעים להסתדר בעצמם (ראו ערך סוריה, לבנון, תימן, מצרים ועד ועוד), אז הם מתבכיינים ליהודים… ( ;