אם תספר לנוצרי אוונגליסטי שאתה קורא את ספרי הארי פוטר והרפתקאותיו בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות הוא יתחלחל. בתור יהודים אנו לא מרחיקים לכת עד כדי כך. אך גם עלינו נאסר לעשות כשפים. האיסור מופיע בפרשת "קדושים" אשר דנה עקרונית בחובה להיות עם קדוש: "לֹא תֹאכְלוּ, עַל-הַדָּם; לֹא תְנַחֲשׁוּ, וְלֹא תְעוֹנֵנוּ." (ויקרא י"ט, כ"ו). בוא ננסה לברר מה פסול בכישוף ואיך זה קשור לחגיגות הפסח ולעולם זכויות האדם?
הרמב"ם רואה בדת רדיפה אחרי האמת. ללמוד תורה, ללמוד מדעים ולקיים מצוות הם דרכים אפשריות להתקרב אל אלוהים שהוא מקור האמת. הוא מעריך שכישוף פשוט לא עובד. הוא התנגד בצורה נחרצת לאסטרולוגיה וניבוי העתיד. הוא טען שאלו גורמים נזק ובזבוז זמן לכל היהודים (רמב"ם, הלכות עבודה זרה 11:16).
לא כל אחד מקבל את דעתו של הרמב"ם על כישוף. הרמב"ן מוצא עניין במאגיה. לדעתו, כוחות מאגיים הם חלק מהבריאה. אנו, כיהודים מצווים להימנע מעיסוק בה, עלינו לשים מבטחנו באלוהים ובקשר שלנו אליו וכל ניסיון לשעבד את העולם לכוחות מאגיים מצמצם את יחסינו איתו.
באם כישוף עובד או לא, הרב שמשון רפאל הירש מתנגד לכך. הוא הרגיש שעל ידי ניסיון לשלוט על כוחות הטבע אנחנו מחפשים פתרונות מידיים לבעיותינו ולכן מצמצמים את הרגישות המוסרית והדתית שלנו. הוא טוען שהמטרה שלנו צריכה לקיים את המצוות המוסריות של האל ולא להאמין בכוחות פיזיים מכניים. עלינו לקיים מתוך אהבה ואִכְפַּתִּיּוּת את החוקים הצודקים של ההשגחה האלוהית. לא חתולים ונחשים ולא קרקור עורבים, או מקלות נופלים, לא היום ולא מחר, יוכלו להפחיד אותנו. אנחנו נפחד מדבר אחד, מהחטא ויהיה לנו רק מקור אחד להאמין בו: קיום המצוות.
אנחנו מציינים בפסח את יציאת מצרים, את המאבק בין הטוב והרע, האלוהים והאלילות. אנחנו קוראים על שליט רודן שחשב שדרך כוחות חייתיים הוא יוכל להעביד ולרדוף אנשים, לעצב את העולם כדי שיתאים לו. דרך כישופיו לימד אותנו אלוהים שאסור לאף אדם לדכא את האחר. דרך הציות לתורה אנחנו חייבים לתקן את העולם ולהפוך אותו למקום איכותי, אתי ואלוהי יותר.
פתרון קסם לא יימצא. איננו יכולים אפילו להמשיך ולפאר את הטכנולוגיה, כוחות הצבא או אפילו פולחנים דתיים כדי לתקן את אי-הצדק. ולכל אחד מאלה תורם את התרומה שלו. אך בסופו של דבר, העם היהודי חייב למלא את שליחותו להיות עם קדוש ולתקן את העולם בדרך שאלוהים הורה לנו: ע"י פעולות של אהבה, טוב לב, רדיפת צדק ודאגה למדוכאים.
הרב גדעון סילבסטר מנהל את בית המדרש לזכויות אדם של שומרי משפט בבית הלל באוניברסיטה העברית בירושלים.